AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.719

Ordna en sliten ratt

ML
252
MLindqvist
540i (6 vxl) -98
Hej,
Jag undrar hur man ska gå till väga för att fräscha upp en ratt som blivit väldigt sliten. Ratten sitter i en E39 och det har gjorts försök att ordna den med läderfärg, lackning och nu slutligen med lackfärg (de två senare visste jag på förhand skulle misslyckas). Är enda utvägen att byta ratt nu?
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Prova skokräm. Gammalt bilhandlarknep =)

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
ML
252
MLindqvist
540i (6 vxl) -98
Jo, men det kommer ju att slitas bort efter ett tag. Det får fan bli en ny ratt.
En riktigt bra skokräm som får arbetas in ORDENTLIGT ger häpnadsväckande resultat!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Det kan bli riktigt bra om man är redo att putsa i några timmar.
Problemet är som ovan skrivet att skokrämen slits bort efter ett tag. Enda hållbara lösningen är egentligen att köpa en ny ratt, vad jag vet.

/Olof
Visa användare
219
elhe
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
Narvafärg eller Narvasvarta genomfärgar lädret. Använd även Narvasfärgen för att fylla i "sprickor" på skinnklädseln, men mycket bra och hållbart resultat. Fråga efter det i möbel- eller skobutik. Fick detta tipset av bilsadelmakaren i Onsala.

Wasséns Läderbutik: Länk
Visa användare
219
elhe
e30 325i Cab -90
e91 320dAT -07
Blev fel ovan: Narvfärg eller Narvsvärta skall det vara.
Byt ratt...
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Var inne på Mio och köpte läderfärg för att just fräscha upp lite slitet på sportstolens vänstra kudde. Det är LeatherMaster som tillverkar färgen, en sorts creme, som man skulle polera in och sedan torka av. Så vitt (fast lädret är svart :-)) jag kan se så funkar det utmärkt.

Kostar 150 spänn på MIO som sagt och det fanns i flera färger. Hur väl MIOs färger stämmer överens med BMWs låter jag vara osagt, men svart är ju svart.

Det eller skoputs kan ju vara värt ett försök innan man sveper iväg och köper en ny eller bättre begagnad ratt som i förhållande säkert är dyrare.

Niklas

Fransosen
ML
252
MLindqvist
540i (6 vxl) -98
Hej igen och tack för förslagen. Bytte min dåvarande ratt i september men även den har börjat bli sliten. Säljaren var inte helt ärlig gällande skicket. Har även använt Leathermaster tidigare men blev inte helt nöjd. Om det är någon som har en rattkrans (3-ekrad M utan träinlägg) för E39, före -99b så skulle jag bli väldigt glad. Gärna i nyskick. Ja, eller rent av en ny ratt skulle fungera.
ja
276
japsmacke
328IM Touring -98
Köp "ny" på skroten. Har jag gjort en gång och bilen blev mkt fräschar invändigt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.