AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.441

Hur montera nya hydrauliska ventillyftare?

le
9
leguello
318i-93
När man ska ta bort de hydrauliska ventillyftarna är det ju viktigt att man håller dom upprätta och placerar dom i oljebad för att dom inte ska förlora oljan som är inuti.
Men när man har nya lyftare, måste man då på nåt sätt "fylla" dom eller är det bara o trycka dit dom som dom är ??
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Mja, du kan låta dom ligga i oljebad över natten, men det gör inte så stor skillnad, lite bättre dock. Den kommer ticka som fan när du startar, men ger sig rätt fort när trycket kommer. Så har jag alltid gjort, funkar bra.
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
varför tickar min bill alltid vid kallstart?

325 -93
"edström" Tickar det ett par sekunder så är det för att oljan inte har hunnit runt i motor. Det är likadant på min bil.
ma
597
magican
E36 328 Coupe
En tryckare är ihålig, är ett memrab där inne, detta utrymme fylls med olja, membranet böjs ut lite och *vipps* har den ställt in ventilspilet.

Därav är det EJ ställbart med hyd. tryckare.

Men, slitna/gammla tryckare behåller inte oljan om den står länge, så när du startar motorn är dom inte "spänd" mot ventilen, då blir spelet större, tick tick tick som följd, men så fort motorn startar pumpas olja in i tryckaren som då spänner ut membranet och bilen blir tyst.

Hoppas det klarnarde för dig, trots den halv dåliga förklaringen, som ändå är ganska bra tror jag.

Slutsats, det är ofarligt tickande, men slutar den aldrig ticka så har du antingen mkt dåligt oljetryck eller extremt (eller rent av defekta) tryckare.

ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
okej, de e lite halv läskigt ljud de där! de blir ju tyst när han startar, bortsett från att vanosen knackar.. förresten ingen som vet vad de e man ska byta i den för o få den fräsh. har för mig ja läst att de va nå grejjer för runt 1500:- !!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.