AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.533

MP3 i Businessstereon på E91.

Har precis testat en CD med MP3:or i en fin katalogstruktur på min nya E91, måste säga att jag var oerhört imponerad! Den klarar såväl album i kataloger, mina ID3-taggar och även svenska tecken. Det trodde jag faktiskt inte på förhand, väldigt glad att jag inte beställde växlare, hade varit helt onödigt ju.

Ljudet på Business tyckte jag var helt ok, även om man kanske saknar lite djup i basen och det där sista i diskanten.

/H
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Är det skillnad i ljudet på Business och Professional som finns med Comfortpaketen?
Äsch, det är ju jag som är full! Det är ju professional jag har! Ooops. :)

/H
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
Har du hört på businessgrejen då? Är det någon skillnad i ljudet?
Det borde ju vara samma högtalaruppsättning tycker man. Om jag har förstått rätt så är det 2 x 4" i dörrarna och två 8":or under framstolarna, allihop 4 ohm. Är det någon som kan bekräfta detta?

Skulle man kunna få bättre ljud genom att bara byta ut dessa högtalare eller måste man sätta i ny förstärkare och allt då också? För egen del skulle jag kunna tänka mig det för att få lite bättre diskant och mellanregister, jag är ingen "bas"-människa. ;)

/H
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Tveksam till att det sitter 8" under stolarna!
Det som jag fått fram är att det som skiljer imellan standard högtalaruppsättning
och hifi är kvaliteten på elementen.
DSP paketet innehåller extra baselement.
Jag skulle vilja få dit en aktiv bas som komplement till mitt hifi paket.
Någon som vet om det finnes någon typ av lågnivå ifrån professional stereon?

"Always a driving machine"
Nepp, det sitter inte 8":or, det sitter 6,3":or på min. Dessutom är HIFI lite bättre kvalitet, det är åtminstone andra part-nummer på delarna. :)

På ditt HIFI-paket sitter det fyra högtalare till och 8"-or under stolarna istället för 6,3". Du har också en förstärkare i skuffen som jag inte har. Jag skulle titta på den här om jag var du och göra något liknande:

Länk

Själv sitter jag och funderar på om det är värt att bara byta ut front- och baksystemen mot lite bättre högtalare. Nästa alternativ är att riva ut hela systemet och det känns rent ut sagt för jobbigt.

//H
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Okej!
Tackar för tipset!
Slutsteget i bak driver enbart basarna eller Både basar och övriga högtalare?
Påverkas inte ljudet om man hämtar lågnivån pararellt med Orginal förstärkaren?
Lite sugen blir jag på att göra en installation med en färdig aktiv baslåda.
Vill inte göra allt för stora ingrepp och har inte lust att lägga allt för mycket tid
på installation.
Tackar för informationen som du "grottat" fram!

"Always a driving machine"
Ja, jag är lite irriterad på att jag inte fick hifi-paketet, mest just för att få förstärkare och dragna kablar till skuffen.

Men jag tog ju en lagerbil så det var ju inte mycket till val tyvärr. (Ska väl inte klaga med tanke på priset heller.)

//H
fo
140
folkeorg
320i Touring -99 (E36)
Business CD klarar inte MP3 trots att det stod i alla kataloger och även finns kvar på BMW's hemsida (leta efter tillbehörskatalogen)!
ÅF lovade att Business CD skulle klara MP3 men han blåste mig - nu vägrar de att byta spelaren kostnadsfritt! :-(

Så mkt för "Kunden har alltås rätt!"
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Försök gärna att hålla isär Headuniten och Ljudpaketet.

HeadUniten finns i Reverse, Business och Professional version.
Skillnaden i dessa brukar vara kvalitén på preampen samt användarfunktioner.

Förstärkare och högtalarpaket finns i Standard, HiFi, HiFi Professional / DSP.
På många av de nyare bilarna finns ljudpaketet även i "Logic 7" version.
Skillnader här är att alla utom Standard har separat slutsteg samt fler högtalare.

/Andy
Lånar denna tråden. Har också prof. stereon. Brände en mp3-skiva men får bara upp låtnummer i displayen, dvs den visar inget namn på låt eller artist. Är det något man behöver tänka på när man bränner eller ändra någon inställning i stereon? Lite synd att inte tagsen syns liksom.
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Det kan vara både och.

Oftast är felet dock att bilens mjukvara är för gammal för att klara hantera MP3 överhuvudtaget, eller på optimalt sätt.
Har dock inte varit med om att den klarar spela mp3 men enbart visar nummer. (I ditt fall kanske det är en bränn inställning iallafall).

/Andy
....kan också vara så enkelt att du missat att trycka på "mjukknappen" (Den längst till höger är det har jag för mig) som det står "track" över? Innan du tryckt på den så står bara Track 78 i displayen, när du trycker på track ska du får en tvårads-display med "Artist" på ena raden, och "Track name" på andra.

...om det där nu var begripligt?
BM
3
BMTech
320i Touring -06
Jag undrade samma sak och fick oxå bara fram track och antal.
Men efter att ha läst här och sen vart och micklat lite så upptäckte jag att man ska trycka på "list"
Då får man upp alla låtar och kan bläddra i mapparna oxå.
Funkar klockrent.

Jag köpte bilen idag och är ny medlem idag :)
Men tack för tipsen ändå aven att det inte var helt rätt för det fick mig att leta och jag hittade..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.