|
|
|
|---|---|
|
Har en 325 -87 där servon läcker som ett såll. Damaskerna längst ut mot däcken dräller olja. Har kollat runt lite på forumet och snappade upp det här med Omega 917. Så jag har varit och köpt en burk för 400 kr (!?) på mekonomen idag. Tänkte samtidigt köpa mer servolja Castrol CHF 7.1 då jag hade slut efter att ha fyllt på hela tiden. Men till min stora förvåning så fanns ingen CHF-olja? Hon ringde till Castrol och då sa dom att Pentosin/CHF fanns inte längre i deras sortiment. Var förbi några andra butiker och där hade dom inte heller. Jag har dock inte varit på BMW, vi har nämligen ingen här i Piteå. Har dom CHF där mån tro? Då tänkte jag att jag skulle ju kunna byta till ATF. Med den metoden att man spolar igenom systemet tills det kommer ny olja. Men samtidigt så ska man ju INTE blanda ATF och CHF vilket jag måste göra om jag ska byta olja? :) Hjälp mig.. | |
| Ingen? Måste ju vara nån som vet om BMW säljer CHF 7.1 olja till servon? | |
| Blanda INTE oljorna, olika packningar till olika oljor... BMW ska ha chf 7.1 om inte annat kan dom ta hem. Var där jag köpte, kostar visserligen 125kr/l men det kostar det nog på de flesta ställen. | |
|
Så det går inte att konvertera till ATF när man kört med CHF ? Är det ett stort jobb om man ska byta packboxar/styrväxel? |
|
|
Kan rekommendera Omega ialla fall. Min läckte så mycket från ena damasken att det blev en rand på gatan under bilen och servobehållaren var tom på ett par dagars körning. Fyllde på med Omega enligt instruktionen i tron att läckaget var för stort och jag behöver en ny styrväxel. Efter ett par tre dagar minskade läckaget från helrand på gatan till en dropprand. Efter en dryg veckas körning var det tätt. Det var över ett år sen och det är fortfarande tätt. Vi får väl se hur länge det håller. Vad jag förstått är det oftast billigare att byta hela styrväxeln än packboxarna. Kolla skroten brukar kunna hitta en för några tusenlappar. Ny hos BMW över 10000 kr. Bildelsimporten i Uppsala, har nya för ca 6000 kr om ja inte minns fel. |
|
| Ok. Det är precis vad jag har tänkt göra. Ska kolla om det räcker att hälla i Omega först. Tror faktiskt att det kan fungera efter allt jag läst om ämnet. Märkte nu att det läker motorolja från trågpackning och nånstans högre upp på motorn. Omega 917 kanske fungerar där också? | |
| dom säger det men jag har inte vågat prova i motorn | |
| Kan då säga att Omega 917 fungerar perfekt. Tätt blev det. | |
| Provade du i motorn med? resultat? | |
| Nej det har jag inte gjort. Jag ska byta packningarna som är dåliga istället. Men jag tvekar inte på att det fungerar lika bra där. | |
| Hur mycke hälde ni i och hur länge höll det? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.