AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.148

Skeva bromsskivor, trots byte!

Sida 1 av 2
va
82
vagabond
320d -02
Kunde inte stå ut längre med vibrerande ratt vid varenda inbromsning så jag bytte skivorna (och beläggen) - brembo blev det enligt alla rekommendationer - och allting var frid och fröjd, inte ett spår av vibrationer. Men efter ca 150 mil började det vibrera i ratten igen och nu är det precis som förut. Vad kan det vara?
Gjorde monteringsjobbet riktigt ordenligt. Rengjorde alla glidytorna, smorde in "pinnarna" som bromsoket glider på, motionerade båda cylindrarna osv.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Har bytt skivor på min Compact och monterade brembo. Har fått samma resultat som du. Svagt vibrerande vid bromsning har uppstått efter några hundra mil.

An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!
På E-46 ligger nog felet i slitna bärarmsbussningar eller spindelleder. Hade exakt de felen som beskrivs här på min förra E-46, och när ovan nämda delar bytts ut så var det bra. Då min bil var en -98 så hade den de gamla bäramarna, det lär ju inte en -02 ha. Så prova byt bärarmsbussningen, nr 6 på skissen Länk

Anders
Montera orginalgrejer!
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Vibrerar det alltid, eller bara ibland, eller olika farter, vibrerar det vid lätt eller hård inbromsning???
Vad kostar såna där bärarmsbussningar???

Enbart stilrent!!!!
ro
133
roblon
320dT M -06
Bärarmsbussningen kan ge sådana symptom, konstigt bara att det var bra ett tag...

Jag hade samma problem på min förra bil, en 328 e46. Bilen var tillverkad -98 så jag tycker inte att en -02 borde drabbas av samma sak riktigt än. Symptomen var som sagt samma på 328:n. Till att börja med var skivorna skeva när jag köpte bilen (2 år sedan). Tröttnade efter ett tag, och bytte skivorna.
Funkade fint ett tag, men som började vibrationerna igen. Det hände emellanåt att det började vibrera i ratten även när jag körde i konstant fart utan att röra bromsen, oftast på motorväg. Det visade sig då att kolven i det ena oket fram kärvade rejält och antagligen låg bromsen på lite hela tiden, vilket lett till att skivan gått varm och slagit sig. Fixade oket och svarvade om skivorna. Det funkade bra igen.
Efter någon månad så började vibrationerna ännu en gång. Samma symptom. Även denna gång kunde det vibrera utan att bromspedalen rördes. Nu var det naturligtvis det andra oken som kärvade. Så dumt att jag inte gick över det samtidigt som det andra!
Översyn även av detta ok och nya bromsskivor igen, sen funkade det utan problem i åtminstone 1500mil. Köpte då även slitsade och borrade skivor som troligtvis skulle klara lite mer påfrestning, bara för att ha lite mer marginal.

Tycker som sagt inte att oken borde packat ihop på en bil av årsmodell 02, men inte heller min 328 som vid tillfället var 5 år borde lidit av detta. Kolvarna i oken var ordentligt rostiga på glidytorna ytterst.

Kan kanske vara nåt att kolla upp i alla fall!
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag är förespråkare för originalgrejor, men tyvärr frångick jag principerna denna gång. I mitt fall är det ju E36 och har svårt att tro att det är bussningar eftersom det var vibrationsfritt några hundra mil.
Oken fungerar felfritt. Allt glider som det ska.
Själv tror jag att skivorna har slagit sig. Vibrationerna känns endast vid mycket lätt bromsning, men är irriterande.

va
82
vagabond
320d -02
->Mocke: det vibrerar alltid när jag bromsar och ju lättare inbromsning dessto mer vibrerar det. Trycker man riktigt hårt på pedalen så märks det inte så mycket faktiskt men det är sällan som man panikbromsar.

Funderar på att svarva om skivorna lite - var kan man göra det i Göteborg med omnejd?
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Hm, det låter som dåligt kvalle på skivorna.
Vet inte vart man kan göra det i Gbg, men tips är gimnasie skola, fordon avdelningen, dem gör det billigt.

Enbart stilrent!!!!
Instämmer med roblon å Anders B. Jag hade exakt den symtomen som du beskriver, bytte skivor blev bättre fast inte bra förrän jag bytte bärarmsbussningar, blev kanon efteråt. De bytte jag själv. Tog 1,5tim med en hjälpande hand och lyft.

Bärarmsbussningarna låg på 1300:- om jag inte mins fel
Diva
Har inget med orginaldelar eller inte.
Om skivorna är varma o du kör igenom vattenpölar så ä risken stor att de blir skeva.
Så ta o varva ner med ditt orginaldelar nu

Volvo s60 eller BMW 3 serie?
Ci
531
CiM
325ciM-04
många av rent snålhet, är försiktiga med att bromsa, för att spara på broms klossar. efter ett tag får man kärvande bromsok + skeva skivor. minst 1 ggr i veckan ska man konditionera bromsarna på ett avskilt och säkert plats. då har man fullt fungerande bromsar när man behöver det. klossar är betydligt billigare än klossar och skivor.
Brembo är en av världens största bromstillverkare, och levererar till bland andra BMW, men även till Porsche, Ferrari, Lamborghini och så vidare. Att montera Bremboskivor är således detsamma som att montera originalskivor (även om BMW har flera olika leverantörer av bromsskivor).

Se över framvagnskomponenterna. Hur kördes bromsarna in? Överhettning av skivorna under inkörningsfasen (första 50 milen ungefär) gör att skivorna kan slå sig.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Me
7
Mehran_81
330i -02
Jag har samma problem..
Bytte till bremboskivor och belägg samtidigt bytte jag bussningar, efter det var det frid och fröjd ett tag men nu är det tillbaka, det vibrerar som fan efter ett par inbromsningar (Skivor och belägg är kontrollerade, helt ok)
Kan det vara så att orginalbussningarna inte orkar med?
Kör på 19" också...

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Har inte gjort några häftiga inbromsningar överhuvudtaget sedan jag bytte skivorna. Det är ju en 316;)

Brembo är ju välkända som kvalitetsleverantör och kanske också leverantör till BMW.

Frågan är väl snarare om eftermarknadsskivorna har samma material/specifikationer som originalskivorna. Bromskivor är ju mer än diameter och tjocklek!

I andra inlägg har Biltemas skivor beskyllts för att bli skeva. Vad skiljer dessa mot Brembo resp original? Även Biltema KAN ha brembo som leverantör även om det förmodligen inte är så.

Hursomhelst, hade jag monterat originalskivor så hade jag vetat att det inte berodde på skivorna utan något annay. Nu är jag i ovisshet.

/Mats

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag hade precis samma problem på min e39:a, tills jag monterade originalskivor, har nu kört flera tusen mil utan problem.

BMW CS #5206
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Jag hade tidigare "original"skivor med samma symtom.monterade nya brembo nu, funkar fortfarande klockrent efter ca 600mil iallafall.

Mitt tips är att åka till en gummiverkstad och svarva dem på bilen, billigt och blir 100% bra.
va
82
vagabond
320d -02
Har precis varit och kontrollerat bromsarna men allting ser OK ut fortfarande. Inga synliga konstigheter i alla fall. Skivorna har inte ens börjat få de typiska bromsmärken.
Ringde till Mekonomen och tydligen har de haft massor med klagomål på bremboskivorna vilket har lett till att Brembo har gett ut en "folder" där de frånsäger sig ansvaret och anger en mängd orsaker varför skivorna kan bli skeva. Reklamation är inte ens att tänka på alltså. Känns lite surt att behöva punga ut 2000 spänn till bara en månad efter att man köpt skivorna.
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Hm, va fan har man inte garanti på nya grejer, tycker man ska kräva tillbaks pengar, för det är tydligen dåligt kvalitee på skivorna dem säljer.
Kräv tillbaks pengar, säger jag men först låt dem provköra bilen för att se själva att det är själva problemet.

Enbart stilrent!!!!
An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Mehran_81
Vilka bussningar har du bytt i samband med broms bytet? Jag är inte expert men det finns ju flera bussningar i framvagnen som kan vara dåliga. Både yttre och inre spindelleder och bärarms bussningar. Sen är det nog ingen fördel att köra på 19" hjul, är dessutom offseten på fälgen fel sliter det ännu mer på framvagnen.

Anders
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hade tänkt och köpa Brembo skivor men efter vagabonds inlägg så får man nog tänka om.
Får nog ringa till Mekonomen imorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.