AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.398

750 som går på halv motor..

st
6
stefan_a74
750 ial-91
hej är ny här på denna sida, hoppas någon vill gem mig något tips ang min sommarbil, just nu går den som sagt bara på halva motorn och är mycket slö.. felet började som så att bilen "la av till hälften då" när man åkte med jämn gas, då kunde man trycka till snabbt på gasen och så fungerade den bra igen ett tag.. nu har den då lagt av helt på ena sidan och jag undrar om det är någon som känner igen detta syntom??
tacksam för svar.

stefan
Paap Reeder
... går den i nödprog eller ej?
Vid nödprog tänds EML i instrumentet.

MVH /// Paap R

st
6
stefan_a74
750 ial-91
nej ingen eml lampa har tänds
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Välkommen till forumet!

Tänds och slocknar EML innan start?

För övrigt råder jag dig att använda sökfunktionen, finns massor att läsa om liknande problem.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Decibel
Jag hade samma fel, väldigt väldigt slö och gick bara på halva, jag monterade ur soppapumparna och provkörde i en hink och ena var då avliden, så jag köpte två nya, kostar runt 3-4000kr styck (om du vill byta båda).
st
6
stefan_a74
750 ial-91
ok, ingen eml lampa tänds vid start heller,, har hört att det finns flera bensinpumpar och att man måste montera ned tanken, verkar vara ett stort jobb för att kolla upp dem stämmer det??

stefan
Decibel
Det finns 2st, Sitter under en lucka i bagaget under mattan.

Länk

Där finns en bra guide som jag också följde, jag tvångskörde dock aldrig pumparna utan lät bilen stå och drog ut säkringarna till pumparna så det inte skulle vara tryck kvar i ledningarna, sen skruvade jag bara upp dom och provkörde i en hink.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
De finns 2 st bränslepumpar, och dom är lätta att ta loss, genom att lossa luckan i bagagerumsgolvet, tanken behöver inte demonteras.
Däremot tror jag inte ditt problem ligger vid bränslepumparna om EML-lampan inte tänds och släcks när man sätter på tändningen...

BMW CS #5139
Decibel
kan väl tillägga att jag också saknade EML lampan, kan ju vara värt att prova.
Ett halvosäkert tips kan ju vara att starta bilen och känna på soppaslangarna bak vid torpedväggen, kläm lite på båda och känn om motståndet är lika, när min ena pump var död så kunde man klämma ihop den ena medan den andra var stum.
Dock är det inte någon idiotsäker kontroll men kan ge ett hum iaf.
st
6
stefan_a74
750 ial-91
ja jag vet inte vart jag ska börja då.. men eftersom när felet var "nytt " så kunde man ju gasa snabbt och då funkade den som den skulle ett tag så jag undrar om det inte kunde vara glapp i något elektriskt..
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Kan ju vara så att det är glapp i givaren som sitter på tändkabeln, som talar om för elektroniken när tändpulsen kommer till en cylinder (jag vet ej vilken givaren sitter på) saknas pulsen blir det väl fel. Sedan skall det väl sitta givare på kamaxlarna också. Om du har tändinställningslampa kan du kolla om det kommer tändpulser på båda cylinderbankarna genom att ansluta lampan till respektive sida.(jag har oscilloskop och mäter med, då kan jagäven kolla pulsen till spridarna) Annars felkodsavläsning på BMW bör ge tips. När min bil gick på halva motorn var det en soppapump som lagt av. Hittade det med manometer. Jag tog isär pumpen och renoverade den.

/Mats J
st
6
stefan_a74
750 ial-91
ok tack för tipsen! ska börja med att klämma på bensinledningarna o se om de känns olika, ska även sätta i ett nytt batteri, för det verkar gamalt, kommer nog återkomma sedan för det käns som det kan vara svårt att hitta felet!

stefan
Paap Reeder
... om inte EML tänds på en 91:a i läge II och slocknar efter några sek kan felet inte sitta i br.pumparna.

När jag hade det felet var jag tvungen att tjuvkoppla instrumentet på baksidan så att EML tänds i läge II. Sedan blev det ett "nytt" instrument.

Allt förutsatt att batteriet är ABSOLUT 110% totalt okej!!

Strular EML även efter batteribytet, anser jag att felet sitter i processorerna på instrumentets baksida. Dessa "jobbar ihop" med EML-boxen.

Man kan inte få igång en strulig soppapump med att dutta på gasen ... däremot kan spänningen öka så processorerna får rätt spänning.

MVH /// Paap R

mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Snor tråden här ett litet tag.

Går det att mäta nånting bak på instrument panelen för att se om den är trasig? Och ifall den är det.. Tjuvkoppla?
Min EML lampa slutade av att tändas vid andra läget för nån dag sen. Går på nödprogram hela tiden (max 1500 rpm).
Batteriet borde vara ok. Satte i ett nytt 130ah Varta för nån månad sen..

Paap Reeder
... se bilden i min blogg: "tjuvkoppling av EML".

Ta bort ratten - ut med instrumentet - riv isär instrumentet genom att "värma bort" plastnitarna så du kommer åt kretskortet - jmf med min bild och dra en direkttråd mellan lödstiften på bilden.
Jag hade en switch kopplad så jag kunde fippla on/off med EML.

Utan att EML tänds i läge II för att slockna efter ca 5 sek - då EML "kollar igenom hela kitet" - kommer motorn att gå i nödprogrammet. Därtill kommer växellådans elektronik som också kan lägga motorn i nödprogrammet.

MVH /// Paap R

st
6
stefan_a74
750 ial-91
oj det var mycket prat om den här eml, verkar vara viktig, den ska altså lysa när man vrider på tändningen och slockna efter att motorn startat?? jag ska sätta i ett nytt batteri och kolla om den lyser vid start. jag har dock för mig att det var länge sedan jag såg den lysa överhuvudtaget.. men jag återkommer efter batteribytet, tack för alla som visar intresse för min gamla pärla!

stefan
Paap Reeder
Nej!
Den skall tändas i läge II och slockna av sig självt efter ca 5 sek i samma nyckelläge.

När du startar skall den vara släckt.
Tänds den efter att motorn startat indikerar tänd lampa att nödprogrammet gäller.

MVH /// Paap R

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.