AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.659

Beställde en 325i E91 idag

Sida 3 av 4
Är det ingen av er som beställt nya E90, 91 och 92 som försökt att slippa runflatdäcken?

Keep Your Distance!
Jo jag, men det gick inte att beställa bilen utan dessa. Dock är det tydligen så att på nya E92 så använder de bättre RFT, vet inte på vilket sätt, mn jag antar att de uppfattas som mjukare. Jag har i ärlighetens namn inte haft något att klaga på när det gäller mina för den delen.

Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Inte en chans enligt BMW fast jag tryckte på detta ,de får inte byta till vanliga däck på 1án,zán och 3án.
Till 5án går det tackvare reservhjulsbalja!

"Always a driving machine"
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
fastEddie, fem s: tja, "lars" med ett s brukar vara taget och just fem är av någon anledning enkelt att komma ihåg för mig. är man dessutom utbildad inom produktionsteknik med japanska produktionsfilosofier och förbättringsmetoder som specialintresse så är det extra kul eftersom fem s är ett välkänt förbättringskoncept. ingenjörshumor... :)
Ok, jag är väldigt missnöjd med mina runflat däck!
Och inte blev man gladare efter att ha läst AMS test av runflat kontra vanliga däck...

Keep Your Distance!
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Clubsport, funderade på det men avstod från att ens fråga.

Tycker faktiskt att idén är bra, men att BMW är lite tidigt ute. Största problemet blir nog att hitta någon som kan/vill laga ett punkterat RFT-däck när olyckan väl varit framme. BMW själva vill ju dessutom att man byter ut det helt.

Vad gäller komforten som jag har för mig är ditt huvudargument mot RFT-däck ska som fakerlin nämnde andra generationens däck som sitter på E92:an vara betydligt bättre (bl.a. enligt Michelin). Hoppades att min E91:a skulle ha hunnit få dem, men det lär nog dröja innan de sitter på alla nya modeller.

Å andra sidan gillar jag att BMW ÄR tidigt ute.
Clubsport: Är det i sista numret av AMS? Vad var de stora nackdelarna? Värt att köpa tidningen och läsa det?

Själv tycker jag faktiskt inte RFT-däcken är så illa, visst, det blir lite hårdare men annars tycker jag inte att man lider speciellt mycket av det förutom priset.

Kommer ni sätta på RFT-däck nästa gång ni köper sommardäck eller vinterdäck? Det känns ju som ett rätt saftigt prispåslag. Klarar man sig med icke-RFT samt ett "Reservhjul-på-burk". (Fungerar de överhuvudtaget?)

//H
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Eftersom det verkar komma en RFT gen II så kommer jag byta till nya RFT när den dagen kommer. Principen bakom RFT är ju lysande, synd bara att teorin hittills varit lite bättre än det praktiska resultatet. Stötigheten är ingen problem för mig, däremot retar jag mig på det sjungande ljudet från RFT däcken.

Ska bli mycket intressant att testa nya E92:an just med hänseende på de nya RFT däcken...

----
BMW CS #6212
Kombi och bilbarnstol - den moderne mannens attribut :-)
Visa användare
741
fastEddie
VOLVO V60 D4 VEA AUT SUMMON 2014
det var ju en duglig förklaring larsssss:-)

RFT däcken. En viktig grej som inte stod i AMS var att däcken blir ojämnt slitna och börjar bullra! Står att läsa om på e90post.com.
Det hade varit bättre med vanliga däck och skicka med punkaspray.
Visa användare
741
fastEddie
Körde till BMW i lördags och gick och tittade på parkeringen. Tycker det är ett nöje att kolla vad de har för utrustning. Upptäcker en Arctis med 161or.Kan det vara min...Den har svart klädsel som ser ut som läder.Det måste vara min. Tittar på ratten och det måste vara min.M-ratten och M-spaken sitter där. Då blir man ju glad. Tror att den stått där en veckas tid.
Stod 29/9 2006 på en lapp på sidorutan. Kanske tillverkad den dagen.En fredag. Gick in till säljaren.Han hade varit på kurs hela veckan.När han kom tillbaka såg han ett email om att bilen kommit. Så nu hämtar jag den om några dagar. Ska jag köpa E32 fälgarna med Dunlop vinterhjul utan dubbar?
Det är RFT.
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Kul! Äntligen! Lite osis att du tappat en vecka för att säljaren var på kurs, men en vecka hit eller dit gör kanske inte så mycket.

Vilka är E32 fälgarna? (har inte tillbehörskatalogen här).

Jag vred och vände på dubb kontra friktion och kom (med forumets hjälp) fram till att jag trots allt föredrar dubbat. De är bäst när det gäller, dvs. på is. Nackdelen är framförallt sämre grepp på vått underlag, men tar man det bara lite försiktigare bör det inte ställa till något. Har du läst svenska ams och Vi Bilägares senaste tester? Jag satsade på Hakka 4 dubbade RFT 17# på 158-fälgar. Riktigt snyggt.

Svar nej på din fråga alltså.

/Lars

Vägen är målet.
Visa användare
741
fastEddie
Jag har blivit lite härdad. Blev istället en överraskning.
E32 är lite äldre typ med en massa ekrar. LÄNK Länk

Läste att dubbdäck är stadigare på vått/torrt.Och att svenksa friktionsdäck är svajiga.De europeiska dubbfria är anpassade till deras förhållanden.
Jag gillar E32 fälgen och den har Dunlop dubbfritt medan jag inte gillar 156 fälgen som har dubbade Nokia.Jag har läst TV.s test.Bridgestone var klart bäst. På båda alternativen.

/Thomas
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
fastEddie: Jag antar att du sitter med samma val och erbjudande som jag... Antingen 32-fälgen med Dunlop Wintersport M3 RSC (friktion) eller 156-fälgen med ContiWinterViking 2 SSR (dubbat) för strax under 10 papp.

Jag lutade åt dubbfria alternativet - gillar 32-fälgen mer än 156:an och kör mest på bar asfalt även under vintern - tills jag läste AMS test där Contidäcken skrapar hem full pott. Har också försökt hitta recension av Dunlop-däcken, men icke sa nicke. Jag är lite orolig att de är mer anpassade för mellaneuropeiska förhållanden och kass på riktigt vinterväglag.

Vankelmodig...

/ElakaKatten

El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
...och nu läste jag lite noggrannare. Nokian-däck var det visst i ditt val.

Nåja, samma problematik. Nokian-däcken är också jäkligt bra på snö & is.

/ElakaKatten

Visa användare
741
fastEddie
Elaka Katten

Får du köpa hjulen för under 10 papp??
Förenade Bil ska ha 13680 för E32 alternativet och ännu mer för 156 med dubb.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Japp, ungefär 9600,- för båda 16"-alternativen. För 13600,- får jag 17" 158-fälg med däck... Rätt bra erbjudande, va?

/ElakaKatten

Visa användare
741
fastEddie
Ja verkligen jämfört med vad säljaren på Förenade Bil erbjöd.13.680 för 16".
Han fick chefen på sig om han drog ner priset mer.De kostar 15.300 ungefär innan rabatt. Var handlar du?
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
BMW Group Göteborg i Mölndal

Visa användare
741
fastEddie
Tack!
BMW har inte mycket avans på sina hjul i Skåne.;-o Imorgon hämtar jag den nya bilen.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
* AVUND *

Jag får vänta två veckor till....

Rapportera gärna de första intrycken här på forumet!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.