|
|
|
|---|---|
Sonny Wallin |
När man har kört bilen tills den blir varm, sen stänger av den och låter den stå i 1,5 - 2 timmar så blir den svår startad. det verkar typ som om den inte får någon soppa, startmotorn går men den vill inte tända till. e det någon som kan ha en aning om vad det kan vara för fel? |
|
Är den svårstartad eller startar den inte alls när den har stått som du säger? Min bil hade soppaläckage, något som gjorde att soppaledningen tömdes när bilen stog, och den blev tvungen att pumpa fram soppa varje gång man skulle starta den. Lägg dig under och känn om det luktar bensin när du sätter från dig bilen. |
|
| Exakt så gjorde min 735a, det var rotor och fördelarlock som var helt utslitet. Men symptomet kan kanske genereras av andra fel på V8a? | |
Sonny Wallin |
Koop: den är svåtstartad. men den är inte så om den står i en halvtimme då startar den hur fint som helst. och om den står i typ 3-4 timmar så den blir kall då startar den oxå fint. Iwarsson vad det så på din när fördelarlocket var slut? |
| V8:an har separata tändspolar för varje cylinder, så fördelarlock/rotor kan du ju utesluta. | |
|
Jag kan tänka mig att du har läckande backventil eller läckande bränsletrycksregulator. Då försvinner bränsletrycket efter en stund (soppan kan då gå tillbaka till tanken, så det luktar inte bensin) Eftersom det fortfarande är varmt i motorrummet förångas bensinen i fuelrailen. När man skall starta finns bara bensinånga i fuelrailen och ingen flytande bensin. Detta gör att motorn inte får bensin, det tar en stund att få bort ångan (kanske inte ens går). Testa att starta med hjälp av startgas så märker du om det är soppabrist. Alternativt sätt manometer på soppaledningen och se om den tappar i tryck efter att du stannat motorn. /Mats J |
|
|
Sorry! Jag har ägt två 740 den första i tre år och den andra i två. Men jag behövde aldrig skruva i någon av dem så jag ber om ursäkt... Dock var symptomen identiska, lycka till! |
|
|
Iwarsson, du är bortskämd! :) /Mats J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.