AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.388

byta ut fram och baksystem eller baslåda?

Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
Hejsan! tänkte höra om vad ni tycker är bäst. Jag har en bmw 320 E36.a som jag tänkte bygga ljud i. ska jag satsa på att byta ut alla högtalare som sitter orginal i bilen och köra med enkel baslåda? eller ska jag behålla högtalarna och satsa på bättre baslåda? vad jag förstått så måste man förstöra hatthyllan eller ta bort högtalarna för att få riktigt bra basljud.
Robsarve
Har du ofta folk bak? I så fall kan det vara idé att byta bakhögtalarna.

Annars plockar du helt enkelt bort dem byter till ett par bra framhögtalare och en bas i låda och driver det hela med ett fyrakanalssteg.

tycker Erik

Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
ok åt vilket håll ska jag vända basen för att få bäst ljud? mot skuffen eller på baksätet?
Det är beroende av vilken karaktär lådan och elementet har.
Oftast låter det bättre mot ryggstödet men inte alltid.
En del låter bättre mot ryggstödet endel inte. Prova dig fram om du har möjlighet.

Satsa på att byta till bra främre högtalare samt en baslåda. Du kan driva dom främre "nya" högtalarna med din huvudenhet "CD".
Vill du göra det enkelt för dig så skaffar du en aktiv baslåda med inbyggd förstärkare.

Rock and Roll
Ha det

Vänliga hälsningar
Mats
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
ok. vet ni vad det är för tum på alla högtalare som sitter i orginal?

//Tomas
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Som sagts tidigare..

Jag skulle sats på ett riktigt bra högtalarsystem i fram. En gång i tiden (Fy fan vad länge sedan) när jag tävlade "lite" i billjud var idén att man skulle få ljudet att låta som att det kom "framifrån" och rösten "i mitten".. Lite som ett sourround system hemma.

Fram: Bra framhögtalare (typ 5 1/4) med bra tweeters.
Bak: en bra byggd baslåda.. Storlek väljer du själv. Jag har en 10" i min touring från JBL som låter kanon. inget större än 12" om jag får be.
Steg. Ettbra bryggbart 4 kanalsteg som kan köras i 2+1Bas läge. Gärna med inbyggt delningsfilter för basutgång.. en bra början och något att bygga vidare på.

Driv framsystemet och basen med steget och ev. mittkanal och bakre högtalare med stereon´s slutsteg.

//amullo
---
Hej,
Det sitter diam 130 mm.

Förslaget var altså att uppgradera framsystemet samt en aktiv baslåda.
Om du tänker bygga låda själv ska du köpa elementet av någon som kan tala om hur stor lådvolym som elementet ska ha för att undvika att tvingas spela under sin egen resonans.

Hur du vill göra beror på hur mycket du vill lägga ner i tid/pengar.
Ha det

Vänliga hälsningar
Mats
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Jag har byggt min bil och där har grunden vart att ljudet kommer fram och har en 8" tums bas som räcker gott o väl till min bil. Så satsa på bra fram system till att börja med och bygg vidare med en bra bas.
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
låter kanon. nu har man iaf fått lite insperation. Skulle vara kul om man kunde få se bilder på era byggen i era bilar.

/Tomas
sp
251
speedy68
118i-06 sparkling grafit
Har lagt en del bilder på min sida om du vill titta.
Visa användare
285
Neos
Bmw 530 Touring -01
kul att du lagt upp bilder, såg mycket bra ut.

/Tomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.