AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
864

Tempmätaren instabil?

ja
71
jannes
BMW 540IA,sedan
Hej, för några veckor sedan gick min tämpmätare inte "upp" som den skulle.Den lade sig strax ovan kallt.
körde så någon vecka, då den plötsligt fungerade normalt igen. Då hade jag redan beställt verkstad. Där byttes termostat o termostathus då detta hade en liten spricka.Allt blev bra men efter en vecka (i morse) stannade den på kallt igen !!?? efter några minuter gick den dock upp till normalt igen??
Någon som har tips om vad det kan vara????
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Givare eller anslutningen till givaren, behöver göras rent kanske?

// Henke Bleifuss
ja
71
jannes
BMW 540IA,sedan
Tack,jag är inte så haj på termostater,men om givaren krånglar, är det bara tempen den visar som blir felaktig eller regleras den reella tempen också?
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
OM det nu skulle vara givaren så är det endast mätaren som visar fel, när den "fastnar" på strax ovanför kall hoppar den upp till normal då eller går det lugnt och sakta upp till normaltemp?

// Henke Bleifuss
ja
71
jannes
BMW 540IA,sedan
Just som du säger så hoppar den !
Kan man byta den själv utan allt för mycket krångel?
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag har exakt samma problem på S**B:en. Jag misstänkte först termostaten men nu har den börjat hoppa ganska bryskt mellan olika lägen och jag tvivlar på att vattentemperaturen kan variera så snabbt som mätaren ändras. Ibland hoppar den upp till mitten och ibland stannar den ca halvvägs till det normala läget. Så antingen tror jag att det är givaren, kabeln eller själva nålen som trilskas.

//
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Janne. Förmodligen en luftficka som spelade dig ett spratt är inte bilen luftat 100% så kommer det sådana häringa konstigheter efter en tids körning.
Men kolla självklart anslutningen till givaren och till termostaten på 540 som har en annan typ av styrning av termostaten än 528 tex.
Man kan kolla dess funktion med en datauppkoppling och se hur givarna arbetar finns givna voltvärden kontra temperatur för både tempgivaren och den som sitter i kylaren.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Hmm... Ja eftersom det var bra en vecka efter att du bytt termostat så är det mycket troligt det hasso säger, men är verkligen kännselkroppen så känslig att den reagerar med ett "hopp" när det kommer luft runt den?

// Henke Bleifuss
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
menade givetvis att den "hoppar" när det kommer vatten runt känselkroppen eftersom den "hoppar" upp... Definera "hoppa" föresten stiger snabbt till normal eller rycker upp till normal

// Henke Bleifuss
Hej jannes,
Har det löst sig för dig? Min tempmätare gjorde likadant som din i morse. Dvs stannade strax över kallt, för att senare kliva upp till normalt. Men ganska snabbt gick den tillbaka till strax över kallt.

Vänliga hälsningar
Mats
ja
71
jannes
BMW 540IA,sedan
Jo tack efter en längre resa i helgen försvann problemet. Helt klart,Hasso har rätt igen! Jag räknar med att ev. luftfickor kan vara flera och dessutom "hänga" kvar olika länge?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.