AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.599

Byta bromsskivor E46 (330)

LK
6
LK6
BMW 330xi -01
Hej.

Det är dags att byta bromsskivor på min 330xi 01.
Jag har ett par frågor innan detta byte.

1. Vad är bäst och vad är det för skillnad på ventilerade och vanliga skivor?

2. Vilka ska man köpa orignal, biltema eller nått annat?

3. Hur pass lätt är att göra själv?

4. Finns det nått annat jag bör veta eller tänka på.

Tack
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
1. Din bil har med största säkerhet ventilerade skivor original.

2. Original, från autoexperten eller Mekonomen etc. de flesta har Brembo eller liknande leverantörer. jag skulle personligen inte handla Biltemagrejer till en så pass dyr bil.

3. Inte speciellt svårt om du har lite mekvana, finns bra guide på "e46 fanatics" sida.

4. Nej, inte direkt, samma som andra bilar, tvätta skivorna ordentligt med Bräkleen eller liknande,häng upp oket ordentligt under tiden det är löst osv. Nya belägg är inte fel när du ändå river.

Lycka till!
gretzky
Passa på att kolla pris på www.koed.dk när du ändå är i farten. Dom brukar va riktigt billiga, och frakten tog 7 dgr för mig till Östersund. Har för mig att en 7:ans insex-nyckel kan va bra att ha. Realoem.com har också bra skisser som kan hjälpa innan man börjar riva om du e osäker.

Som sagt lycka till!!

dieseldoris
E3
1.828
E36
USA bilar
Nya belägg ska alltid monteras till nya skivor!!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det finns gör det själv guider:

Länk

___
Bilbloggen: Länk
LK
6
LK6
BMW 330xi -01
Tackar.

Då kör vi ventilerade och byter även belägg.

Bara av ren nyfikenhet vad är det för skillnad på ventilerade och "vanliga"? Förutom det uppenbara att det är hål i dem. Är det bättre broms verkan på ventilerade eller är det bara på grund av värme utveklingen?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De skivor som är ventilerade har någon form av luftkanaler som skall hjälpa till att leda bort värmen. De som sitter standardmonterade på din bil har luftkanaler i mitten mellan bromsytorna, dvs. själva anliggningsytan mot beläggen är helt slät. Denna typ av skivor är nästan alltid tjockare än solida dito.

Sedan finns det andra versioner av ventilation i form av hålborrade skivor och/eller slitsar i anläggningsytan. Dessa typer kan vara i kombination med ventilation i mitten.

Motsatsen är en skiva som är helt solid och som inte har någon form av ventilation alls. Relativt vanligt på bakbromsarna på moderna bilar, dock har din bil ventilerade skivor även bak.

När du köper skivor till din bil, finns det bara ventilerade sådana, dock finns det skivor som har mer ventilation än standard. Då är det skivor som är slitsade och/eller hålborrade. Dessa skivor leder bort ännu mer värme, men kan i extrema fall spricka i godset pga brottsanvisningar i skivorna som hålen/slitsarna utgör.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Bildelsimporten.se har förresten bra priser på skivor och belägg också.
LK
6
LK6
BMW 330xi -01
Tack för all hjälp!
Tänkte fixa det i helgen.

Ps. Jag kolla hos BMW i solna vad de skulle ta för ett byte och det var ett fast pris för alla delar (skivor plus belägg) samt montering på 4750kr
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Ang. hålade eller slitsade skivor, så är hålens eller slitsarnas funktion att bryta det gasskikt som bildas mellan bromsklots och skiva, när klotsen blir varm. Det är just detta gasskikt (som bildas av att klotsen "kokar") som sänker bromseffekten när klotsen värms upp, och genom att ha hål eller slitsar i skivan så tillåts då gasen att ledas bort från gränsytan, varvid bromseffekten ökar. Som tidigare antytts så är hålade skivor inte så bra; sprickbildning är klart vanligt. Men moderna bromsbelägg gasar hur som helst väldigt lite, så behovet av hål eller slitsar finns egentligen inte idag. Undantaget är förstås racing, där bromskomponenter blir oerhört varma, men det är extremt få människor som kör så i vardagstrafiken så argumentet för hål eller slitsar finns helt enkelt inte.
goesta,

Håller med dig om det du skriver, men borrade/slitsade skivor har en annan positiv effekt som du inte nämner, nämligen att dränera bort den vattenfilm som annars kan bildas på skivan vid körning i starkt regn!

På bilar med underdimensionerade bromsar kan det vara en god idé med Borrade/slitsade skivor, för att förebygga överhettning, men på en BMW behövs det sällan, så länge man inte kör bankörning.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
go
303
goesta
545iAT -04 (E61)
Kalle,

du har säkert rätt angående vattenfilmen, men slitsning/borrning förebygger inte överhettning - slitsning/borrning leder endast bort den gasfilm som hindrar bromsklotsen från ordentlig anliggning mot bromsskivan. Okej, nån mån av kylande effekt kanske kan uppmätas, men den lär ju inte vara stor.
Men vattenfilmsteorin köper jag som sagt :-)

/J
goesta,

Nej du har förstås rätt i sak, men gasen mellan skiva och belägg bildas ju just på grund av att beläggen överhettats. Det jag menade var att borrade/slitsade skivor förebygger nedsatt bromsverkan på grund av överhettade belägg.

Men viktigare är det förstås att ha ordentlig och frisk bromsvätska, vilket MÅNGA slarvar med!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.