AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.873

Clean Sweep, bra lösning på "lågnivå från Business"?

Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Tjena!

Har business radion i min e39, ingen växlare. Går i tankar om ljudbygge och vill ha lågnivå ut. Fått tips om lödning, enklare ljudprocessorer o.s.v.

Men nu har jag fått för mig att JL Audio Clean Sweep är en bra grej!? Vet någon, något?

Länk
Robsarve
Jo, den är bra. lite mycket pengar för en hög/till lågnivåomvandlare kanske dock.

tycker Erik

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Clean Sweep hade varit jätte bra om det gått att justera Eq:n manuellt , som det är nu så funkar den mera som en avancerad hög/lågnivå omvandlare och blir du inte nöjd med ljudet kan du inte heller göra ngt åt det , om du kan löda in lågnivå på din radio skulle jag börjat med det och sedan adderat ev eq eller DSP alternativt slänga ur original radion och montera en bra eftermarknads enhet.
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Ok!

Helst vill jag inte ta ut orginalstereon, mest för utseendets skull bör erkännas. Jag har förstått nackdelen med Clean Sweep gällande eq och påverkan av ljudet.

Om jag löder (var inne på det förut, såg mektips), vilken voltstyrka får jag på lågninvån, ungefär? Och visst får jag "bara" 1 utgång?

Clean sweep ger 2 lågnivå ut á 8 volt, vad jag förstår...En annan sak som är bra är ju att man får AUX in.

Håller med om att priset är lite saftigt kanske...3690 ville både MDS och Soundcenter ha, här i Sundsvall...
Robsarve
Krille på Soundcenter kan ta hem en PG SLD44 som gör det jobbet du vill ha gjort för halva priset och med högre ljudkvalité.

2 lågnivå a 11 V ut och 116 dB signal/brus.

Länk

tycker Erik

Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Kanon! Tack så mycket för tipset, åker upp och snackar med honom på en gång!

Att tyda av bilden så behöver PG SLD44 enbart signal från 1 högtalarpar? Typ front. Jämfört med clean sweep som vill ha 2 par? Front och hatthylla t.ex.

Eller har jag missförstått?
Robsarve
1 par högnivå in in och 2 par lågnivå ut.

tycker Erik

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Vilket tyvärr gör att du inte kan använda fadern! Du kan få 2st lågnivå ut om du även ansluter blå+röd kabel i mektipset Länk de är då främre utgångarna , du får inte speciellt kraftig signal ut men om det skulle visa sig att signalen inte räcker till ditt steg så kan du mont en 4-kanals linedriver.
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Sådär! Har snackat med Krille på soundcenter och allting är grönt! Kommer inhandla denna så fort man fått lite lön! =) Tror det är en bra lösning, återkommer med en liten recension så småningom!

Bra pris var det iaf, 10% på PG, augusti ut!

//Marc
Den här ska tydligen funka bra också: Länk

Lite billigare än PG-varianten
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Tack för alla tips! Blir skitförvirrad här.
"Helix AAC, Active Analog Converter." för 590:- verkar väl få jobbet gjort den med. Visserligen ingen AUX in och det står ingenting om vilken styrka på signalen man får.

Men, vad är det man får exakt om man lägger ut 2k och uppåt, jämfört med en femhundring!?
Robsarve
Vill du bara ha nått som får jobbet gjort har biltema en fungerande för 69:-

För 600:- hade jag velat haft lite specar.

PG´s är ju gjord för den som vill ha seriöst bra ljud ur sin högnivå, det märks ju på värdena.

JL´s Cleansweep är ett helt annat koncept, mer tänkt för att ge en bra signal från t.ex B¤$e-system och andra orginalsystem med inbyggd frekvenskompensering för usla högtalare (som BMW´s "DSP"-system).

Sen finns ju R/F´s nya 3sixty, vilken gör det som JL:en gör plus att den har en riktig DSP med filter, eq och tidkompensering.

tycker Erik

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Samt att RF 3sixty går att justera själv (dock men en palm handdator) i motsats till cleansweep.
Som sagt det beror på vilken kvalitet på ljudet du vill ha.
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Okej, bra. Det här har hjälpt mig jättemycket. Lutar åt att jag kör med PG:s lösning...1700:- på soundcenter funkar för mig och jag tror att jag blir nöjd! Tycker att Clean Sweep är lite dyr och kanske inte vad jag behöver egentligen!?

Köper ett halvhyfsat 4-kanaligt steg och driver ett par PG-speakers fram...Bryggkopplar de andra 2 kanalerna och driver en sub...Bakhögtalarna får vara kvar och drivas av HU.

Tack för all hjälp!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.