AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.349

Hjälp att lägga bud på M5 -94.

Sida 2 av 3
Hej tack för alla svar.

Nej jag kan inte lämna ut regnr eller annan ägar info.

Anledningen till tråden är att JAG inte visste vad en sådan bil är värd, men nu vet jag lite bättre.

Jag har inte råd att bjuda / betala 150 - 200000 för den så då får det vara tills han eventuellt lägger en annons på den..( och får jätte mycket bry med alla testförare och prutare, därför kan det vara bra att begränsa sig till en köpare )

Tack wendtan.
Bra svar betan och daniel.
Asken = affärsmannen ;-)

Skegrie
Tror inte det är så många potensiella köpare i Sverige på en M5 E34 til över 200.000 oavsett skick på bilen. En bil är inte värd mer en vad någon är beredd at betala för den. Det är stor skillnad på at skullle vilja köpa, och faktisk lägga pengarna på bordet. Hur många här är beredd at lägga 200 på bordet om bilen kommer på annons i morgon ?

Säkert en fantastisk bil som kommer ge nya ägeren mycket glädje, men jag tror inte bilen blir lättsåld om priset är över 150-160.000
Stekaren
Du får väl fråga honom helt enkelt vad han kan tänka sig sälja den för, så vitt jag vet är det ingen av värderarna här som är säljaren...
Tydligen inte svensksåld i alla fall, import av ägaren -96 för eget bruk.........

Annat prisläge då ??

Skegrie
Skegrie; Alltså inte 1ägare heller. Ja annat prisläge, det är inte bilen jag nämner? BSU***.

Mvh Stephan
Personligen så hade jag inte skämts att bjuda 100k. Det är inget skambud i mina ögon för en M5 E34 rent allmänt sett. Och det är bara att förklara saken för bilens ägare och säga som det är. Alltsä: jag gillar verkligen din bil, jag vill köpa den, vet inte vad den är värd, är 100k O.K eller är det helt uppåt väggarna? Så får du väl se vart det leder. Det gäller bara att ta det lite lugnt och känna av situationen helt enkelt. Det är "ju" trots allt bara en gammal bil bara det handlar om. ;) Se även till att höra av dig efter arbetstid privat, gärna en helg för att markera skillnaden mellan dig och din arbetsgivare klart och tydligt.
jag skulle kontakta ägaren, berätta att jag var verkligt intresserad. Förklara dilemmat om värderingen och samtidigt fråga mera om bilens bakgrund osv. Därefter skulle jag kolla ungefär vilken prisnivå säljaren tänkt sig. Ofta finns en klar prisbild typ "Jag släpper den hur som helst aldrig under...xxx.xxx kronor".
Och som tidigare nämnts: Oavsett allas åsikter, bilen är inte värd en krona mer än vad "marknaden" är beredd att betala..

Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Jag håller med PowerMac.

Om han är påväg att beställa/redan har beställt ny M5 så står nog inte det köpet och faller med att han inte får tillräckligt för den gamla M5:an.

Det är möjligt att han har uppfattning om att bilen är värd 200-250-300k men då bör han också vara medveten om att det kan ta lååång tid att sälja bilen för de pengarna (som Leitwolf säger; alla drömmer vi om M5 E34 i nyskick men vem går till banken och plockar ut pengar imorgon?).
Dessutom är det säkert så att han värderar en snabb och smidig affär utan snackare och däcksparkare ganska högt.

100k för en M5 E34 i bra skick är ett rimligt pris. Visst, 2800 mil e sjukt men det finns saker på bilen som åldras även om den står still. Jag hade bjudit 120-130 och kollat av läget.
100 000 ser jag som ett hån för denna typ av bil. Man får knappt en skabbig -95:a för dom pengarna. Och jo, jag vet att -95:an är uppdaterad på ett antal punkter jämfört med -94:an. :)

Vågar nog säga att jag skulle plocka ut tillräckligt med pengar om bilen stod framför mig och var så underbar som bara en E34 kan vara. Ju fler nya bilar jag kör, desto mer inser jag det omätbara bruksvärdet i en välskött E34.
Jag hade förstås själv bjudit 50 000:- bara för att se reaktionen. Ber man om "bud" så får man vara beredd även på skambud - det är spelets regler! Jag ser alltså inget moraliskt fel i att lägga ett lågt bud och hoppas på ett klipp (så brukar jag själv göra :-) )

Men marknadsmässigt så torde bilen vara värd runt 150-170 000:-, sedan det nu visar sig att den inte är svensksåld (vilket inte har något direkt värde i sig, men det hade ju gjort bilen väldigt unik eftersom så extremt få M5 3,8 såldes här). Inte lätt att hitta köpare som är beredda att slanta så pass mycket, men det finns folk, entusiaster, samlare.

I övrigt håller jag med Anders N :-)

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Cr
657
Crisse
330d xDrive Touring -14
M4 Cabrio -17
Ett bud måste du lägga i alla fall, du har inget att förlora och vi vill se fortsättningen på den här historien (samt bilder på bilen sen) =)
50k är däremot ett "skambud". Eller kanske man skall kalla det för ett kompis pris? ;)
Han måste ju ha en aning om vad han vill ha för bilen, ta reda på det och arbeta dig nedåt :)

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
Det är inte så att den har 18" M-Parallell hjul och kanske till och med breda fronten? En förserie 95: a, alltså=)

Mvh Stephan
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Blir du lite sugen i sådant fall Stephan?! ;-)

MVH Patrik
Frågan är om inte alla här är sugen på bilen, det låter nästan för bra för att vara sant, hoppas affären går att slutföra och att den kommer i goda händer.

Johan S #4079 & #4079A
www.bimmer.se Länk
Stekaren
Jag är inte sugen, det känns som att man inte får lika mycket för pengarna som om man köper en långmilad i bra skick.
Patrik; 95: or är jag svag för, så då kommer saken i ett annat läge, miltalet var knappt 2400mil den 15/8, den var inte direkt svår att hitta=) jag kommer att fråga om inte utrustningslistan finns hos en av Sveriges största M5 entusiaster, helt klart en intressant bil.

Det var inte BSU***, den hade 83tkm bakom sig förra året, två privata ägare, den senaste sedan 2000, ägaren har flyttat från Djursholm till ett Säteri sedan mitt förra utdrag på den, det finns en del fina exemplar i Sverige, om skicket behållts sedan jag såg den.

Mvh Stephan
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Härligt Stephan!
Du kanske skulle ta en funderare att kanske byta ut en eller ett par
bilar då?=-)
Men din M5:a är väl också en 95:a ?

MVH Patrik
Patrik; Jag har ingen M5, men när det blir en "fin" då blir det en 95: a, "helst Santorinblau" gällande risigare exemplar är det okej med äldre årsmodell.

Mvh Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.