AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.974

Webasto värmare

Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jag har en fabriksmonterad webasto värmare. går att sätta timer som start.

Fungerar den även som motorvärmare eller är det bara en kupévärmare?
Vad jag vet så hjälper värmaren till att få upp motortemperaturen vid kallstart. Om man har stora navigatorn så lär det gå att programera om OBC'n så att man får AUX-Heating i samma meny som AUX-Ventilation.

Det är oklart vilka verkstäder som klarar av detta, min lokala BMW-verkstad gjorde inte det så jag fick frysa förra vintern.

/Anders
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jag var inne på webastos hemsida, det enda som liknade en förklaring till hur det fungerade var en bild på en bil med varm (röd) motor och kupé.

Jag antar att den fungerar som motorvärmare också, lite mysko att det inte finns nån förklariing om funktionerna i instruktionsboken.

Sen läste jag på en annan hemsida att värmaren värmer vattnet, men att effekten av detta kommer först när motorn startas och att vattnet börjar cirkulera.

Är det nån som vet mer...?
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Om du har en fabriksmonterad WEBASTO som är från början beställd så att den fungerar med timer så är den en motorvärmare(en effektiv sådan)
Den fungerar som en bensindriven vattenkokare, man värmer upp kylvattnet genom att bränna bensin i en brännkammare som omges av kylvatten. Denna vatten sirculeras runt med en eldriven vattenpump. Detta ser till att motorn är genomvarm. Kupen värms på samma metod altså bilens egen kylsystem/värmepaket.
Om du däremot har en Webasto som är tänkt som bara tillägsvärme efter att motorn är i gång så tror jag att vattenpumpen och andra mindre detaljer saknas så att man får inte optimal uppvärmning av kylsystemet med den om man har "tjuvprogrammerat" webaston til motorvärmare......

MVH:
Sakke
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Tack för svaret

Jag tror faktiskt att det är den första varianten du beskriver.

Det blir kul att se hur den fungerar, snart är det ju vinter... tyvärr
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jag testade, sommarvärmen till trots. Jädrar vad den värmde!
Motorn var nästan driftvarm och i kupén var det bastu!

Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
sry gammal tråd
Bytte soppa filter idag o hitta en webasto värmare. guld tänkte jag :D allt såg väldigt orginal ut så jag börja leta efter knappar o dylikt men hittar inte ett jota av d!.. Fattar inte hur jag får igång den, lr kan den vara tempratur styrd?? vet att man kan ringa upp dom men min är nog snäppet för gammal för den funktionen. nån som vet hur man gör? för vintern står vid dörr..

Ge han olja Bara!!
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Den kontrolleras via färddatorn(om den är fabriksmonterad). Iom att din bil är bensin så är Webaston ALLTID menad som en motorvärmare och inte som på en diesel(ofta) som tilläggsvärme efter start(klart att många dieslar har också motorvärmar funktion men den kostade extra...)
Har du inte handboken till bilen? brukar stå där. Om du inte har det så rekommenderas att du går och köper ett hos BMW ~100kr ca.

MVH
Sakke
Någon som har en bild eller beskrivning på fläktstyrning till en 525tds-95 vid montering av webastovärmare

be
96
bembara
325coupe-93
525d F11 2011
Hej.Jag har precis köpt en E39 med webasto,den är inport och i dansk bmw-bok finns det instruktion till det!är kass på danska ,men vill ni så kan jag kopiera dom sidor och maila,kanske kan ni förklara klarare allt detta till mig också ;)
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Om man åker diesel E39 t o m 03 och inte har Navi från fabrik går det att köpa en komplett tidsurssats från Länk och det medföljer instruktioner hur den ska monteras, inte speciellt krånglit. Då får man Webastofunktion om man inte har det i OBC:n.

bembara: Kommer itne exakt ihåg hur du får igång värmaren på din bil men du kan köpa en Svensk instruktionsbok hos närmsta BMW-handlare för någon hundring, mycket användbart.

Mvh
Asken
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Jag kör igång min via fjärrkontrollen eller via stereopanelen. Jag trycker på klocksymbolen till höger, nyckeln måste vara i och första läget, så att parkeringsljusen lyser. Då kan jag välja "Heize an" (värmaren hoppar igång direkt) eller "zeite 1" eller "zeite 2".

Ställ in tiden och välj "set" så startar den på klockslaget nästa gång.

Jag har ställt Zeite 1 på 06:55 och "zeite 2" på 17:00. Den spar tiderna men du måste välja om varje gång du ställer ifrån dig bilen.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Är ni säkra på att den värmer både motor och kupé? Tycker inte motorn blir varmare av att köpa webaston. Blir varmt & keligt i kupén dock. :)
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
Min värmer både motor och kupé. straxt ovanför det röda på tempmätaren, beroende på yttertemperatur givetvis. Jag läste i nåt annat inlägg att en ventil var felmonterad vilket gav kall motor.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.