|
|
|
|---|---|
| Bilen startar ej och ingen förvarning, hade kört 20 mil och stannade ett par minuter. Den tände till ett par gånger sen var det dött. Provade med lite startgas då startar den på gasen därför verkar det som ett bränslefel. Är det någon som vet var relä till bränslepump är placerat på 523.an och om bränslepumpen sitter i tanken. Är även intresserad om det finns andra fel som kan påverka bränsletillförseln. Bilen har rullat 24000 mil | |
|
Brukar vara bränslepumpen som går sönder //Johan Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
|
Ska kolla upp vart bränslepumpsrelät sitter så kan du bygla över stiften och höra om pumpen går //Johan Har du råd att INTE köra Tyskt? |
|
|
jag hade exakt samma problem. kolla säkringen till spridarna. den sitter i boxen i motorrummet. det är en 30 ampär. hoppas det löser sig |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Du får nog räkna med att byta pump om är det originalpumpen så är det mer än dags, prova att dunka på tankens undersida med en träkloss på högra sidan, så kanske pumpen hoppar ingång, notera har du mindra än 20 liter i tanken fyll på bränsle, sitter en internpump i tanken som pumpar mellan tankhalvorna lägger den av så stannr bilen med ca 15 liter kvar i tanken En Pierburg bränslepump (originalleverantör) finns att köpa på olika reservdelsfirmor för 12-1300 kr. Enda skillnad mot att handla på BMW är att där för man betala 1300 spänn för plastkråset runt om också vilket är helt onödigt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hmm...tycker det iaf är liiite dåligt om pumpen bara håller i styvt 20000mil.. Vill minnas att man "förr i världen" räknade med att en pump ska klara 100 000 liter innan den börjar ta slut, men jag har förstått här på forumet att det inte är helt ovanligt med bränslepumpsbyten kring trådskaparens miltal på vissa E39:or...ofta tidigare, som Hasso också antyder. Blir ju själv lite "orolig" nu när man ska dra iväg på en tur på närmare 150mil med min 523:a som rullat över 20000mil utan att ha behövt byta pump :) Kanske byter pump i min vagn i förebyggande syfte innan jag/vi "drar" :/ Mvh Janne. |
|
| Ja det är mycket som har ganska taskig livslängd numer. Ihop med kylsystemet, så tror jag att mycket beror på plast som inte håller måttet (Det FINNS bra plaster till nästan allting). Tur man har en gammal 123:a man kan ta fram när man blir trött på plast... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
De brukar ge sig mellan över 20.000-24000 mil beroende på hur mycket dom pumpat. Jag har en ny ligger bredvid reservhjulet. kostade 1100 på micro när det begav sig. samma pump 523-540. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.