AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.093

Trög styrning E38

Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Hej!

Har ett knepigt problem med styrningen på min E38. När man kört en halvtimme till timme så börjar den 'kärva' i styrningen.
Den kan gå lätt när man vrider ytterst lite på ratten, sen går det trögt. Den kan även kärva i returen, dvs ratten går inte tillbaka till mittläge, utan man får vrida den tillbaka. Om jag 'sågar' fram o tillbaka lite när jag svänger så går det lättare (hoppas nån förstod den beskrivningen :-)

När jag säger 'lätt' så går den utan servotronic, för det fungerar inte heller.. Har testat koppla ur servotronic kontakten i hjulhuset till styrsnäckan för att uteslutan den, men det spelar ingen roll om den är i eller ur.
Har även testat byta servo-olja, men det var ingen skillnad.
Remmen är inte ny, men är 95% säker på att den inte slirar.

Har en teori om värme från grenröret och kärvande ventiler i styrsnäckan.. Har känt på oljebehållaren när det klärvar, men den är int speciellt varm(ca 50 grader)

Någon som kan komma på något enklare att testa innan jag börjar krångla med att hitta en sådan och byta?

Tar gärna emot felsökningstips för servotronic också.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Dåligt tryck från servopumpen? (trots ny servo-olja?) Vill minnas att det finns en artikel i TIS om hur man mäter upp trycket för att kolla skicket på pumpen.

Mvh Björn
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Rallyfinnen, hade inte du en E32 750?

/Mats J
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Mats J -'Hade' ja! Tröttnade när jag fick fylla på två liter olja/vecka. Ventilstyrningarna var slut!
Skaffade direkt ett nytt projekt(med nya problem)
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
balmgren: Har funderat på detta med dåligt tryck, men ser väl två saker som talar emot det:
-Borde ha märkt någon skillnad mellan gammal och ny olja tycker man..
-Eftersom det går trögt även i returen inbillar jag mig att det kan vara ventilerna i styrväxeln som krånglar så att det blir tryck 'på fel sida' som göratt det går trögt..

Det knepiga med att mäta är väl att man ska ha anslutningar, slangar o mätare som klarar enorma tryck..
Har funderat på att försöka skärma av styrväxeln från grenröret för att se hur det inverkar. Sitter ju väldigt nära där, fattar inte att det inte är värmesköld emellan!
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Tar upp denna tråd igen.. Bytte styrväxel för någon månad sedan, och det funkade hur bra som helst(förutom servotronic), men nu har den börjat kärva igen.. Kan inte fatta varför!
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Då är det bara servopumpen kvar att byta då, eller?
/Mats J
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Hmm, kan inte förstå varför det blev bra en stund när jag bytte styrväxeln då?
Oljan hade jag testat byta innan utan minsta skillnad..
Lite off topic, men ändå: Rallyfinnen; måste man ta av styrarmen innan man kan ta loss styrväxeln från bilen?

I TIS står det att styrarmen ska demonteras först men jag förstår inte riktigt varför.

Fick du ordning på din bil?
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Ja, man får ju lossa styrarmen ut från styrväxeln, men det är ju betydligt lättare än att lossa armen från tvärstaget! Bara att ta ur låsbulten och dra av den när styrväxeln är lös. Eller missföstod jag frågan?
Har bara konstaterat att felet är elektriskt. Matade solenoiden med ett relä, så gick styrningen lätt, men det hjälpte inte att byta styrboxen. Har inte hunnit greja med det mer..
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Rallyfinnen:

Vet inte om detta gäller på E38. Men på E32 går det att koppla loss kablarna från servotronicboxen, och koppla ihop dem med varandra. Så gjorde jag på min för att utesluta mekaniska fel.

Det var boxen som var paj, den kan nog ge lite konstiga fel...
Rallyfinnen; tack för svar! I TIS står det att man först ska lossa styrarmen från styrstaget och sedan lossa styrarmen från styrväxeln. Detta verkade vara onödigt krångligt om man kan få ut styrväxeln med styrarmen kvar. Håller med om att det allra enklaste borde vara att enbart lossa styrarmen från styrväxeln. Alltid bra att kunna fråga någon som har gjort det i praktiken.

Bakgrund till frågan; Jag har en M5 (E39) styrväxel liggande som jag länge tänkt montera i min E38 för att få snabbare styrutväxling. Mekaniskt verkar det passa, men jag är lite tveksam till att koppla in servotronic-solenoiden innan jag har mätt upp att det är samma resistans i E38 och E39 (vill inte elda upp den utgången i styrboxen).

Jag tolkar inläggen här som att styrningen går lättare bara man lägger 12 V över servotronic-solenoiden. Stämmer det?
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Jepp! Men jag använde ett 9V batteri från någon ficklampa eller skruvdragare om jag minns rätt.
Tror inte att det är någon fara att koppla in servotronic, samma styrbox på e38 o e39 om jag minns rätt
Tack för tipset och du har rätt, det verkar vara samma styrdon. Nu finns ingen ursäkt kvar för att inte göra ett försök...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.