|
|
|
|---|---|
Anthrax |
Har som synes en 316i -91, och jag har lyckats fibbla runt med torkningsintervallen mest av misstag. Finns det något knep till hur man gör? En sak till förresten... Har nyligen bytat motor till en m43. Efter oljebytet tickar den lite smått tycker jag. Kanske är spridarna bara, men vilken viskositet ska motorn ha på oljan egentligen? |
|
Slå på och av intervallen snabbt en gång så den bara gör ett slag. Sen när du vill ha nästa slag så slår du på intervallen och lämnar den på. Nu kommer den att fortsätta med det intervallet. Jag tror man kan ställa intervallet mellan typ 2 och 30 sekunder. Nackdelen med denna typ av programmering tycker jag är att man inte kan öka eller minska om regnet ökar eller minskar, då får man slå av och göra om programmeringsproceduren. |
|
|
Är intervallgrejjen standard? Har provat de där på min, vägrar fungera.. den gnatar på i sitt vanliga intervall ändå.. lr så är något relä defekt. Men, är det standard tro..? |
|
|
Enl instruktionsboken är det standad och skall fungera som Adelson skriver, men det fungerar inte på min heller. |
|
|
Det fungerade inte på min gamla E36 heller. Dock fungerade det utan några som helst problem på en kompis E36 av samma årsmodell. /// Erik |
|
|
uhmn.. någon måste kasta ljus över det här :) |
|
|
Tycker det är lite lurigt att få det att fungera. Min fungerar om man gör så här: peta upp spaken i intervalläge och dra ner den fortare en tusan igen.. vänta så länge som man vill ha intervallen på och peta därefter upp spaken igen. 328: Länk 318: [Avställd] Länk /Daniel |
|
Anthrax |
Testade min idag, och det funkade hur bra som helst. Behöver inte ens rycka tillbaks spaken snabbt som fan som dig, Jonsson.. :) Men vad är det som styr funktionen? Antar att det är ett relä nånstans, men var och vilket? |
|
Jag ska forska i saken med el-schema.. återkommer om det. Det måste vara defekt på min, om det är standard, du har det på din -91, men inte på min -93 .. då måste något va fel.. som sagt, ska ta reda på det, försöka iaf. |
|
|
Det är ett speciellt intervallrelä som har denna funktion sitter även på golf III. Finns säkert någon som kan skaka fram Bosch-nummret på detta, jag hade det en gång i tiden för länge sedan. Har man normal intervallfunktion som är styrd med relä så byter man bara relät och vips så har man ställbart. |
|
|
Har testat igen. Det räcker inte att sätta på och dra ner igen, men om jag använder Jonssons teknik att dra ner fortare än tusan igen så fungerar det. Tack för tippset. /Mats |
|
|
Jag har oxå en fundering om just torkintevallet, förra veckan var jag ute och värmde upp driftingteknikerna ute i spöregnet där jag bor och så slog jag på vindrutetorkarna och dom gick som vanligt. Sen så slutade det regna kraftigt och torkarna slog ifrån att gå på helfart til latt bara gå på intervall eller stanna helt tills att det började regna igen! Finns det någon sensor i framrutan som jag inte vet om eller var det bara något glapp som hade exakt timing med regnet? Någon som vet nåt eller om det finns som tillval till e36 eller om man kan eftermontera? -- DTM system och rak 6a ;) |
|
STi |
Det här relät är det något man kan byta montera på e30? Någon som vet vad det heter? |
|
Det finns ingen ruta till E36 som har regnsensor (jobbar som bilglasmästare så det är 100% säkert). Däremot är t.ex hastighetesmätaren kopplad till styrdonet för torkarna, så torkarna bör påverkas av hur många km/h däcken snurrar, kan vara det fenomenet du upplevde? Annars är det nog bara glapp o slump. Finns någon typ av regnsensor att eftermontera på alla bilar, typ som farthållare modell allmän. Men, du bör ju se om du har en sensor i rutan någonstans, jag har sett 1 bil med sådan, mkt ovanligt och fult dessutom. Snyggare med fabrik. Men men, finns ej på E36 som sagt. |
|
|
Tack för svaret, nä jag har ju ingen sensor för jag har nyss bytt framrutan och den var utan sensor när du säger det =) Men det med km/h kan nog stämma rätt bra det när jag tänker efter, verkar stämma mera än att det skulle vara en slump iaf. Får testa helt enkelt hehe. -- DTM system och rak 6a ;) |
|
| Har man strålkastartvättare på en E36 har man ställbar intervall på vindrutetorkarna. | |
|
magican: exakt så ja, när jag drar spaken i "läge 2" så går den snabbt, men sen när jag tillexempel stannar på trafikljuset så sänks den automatiskt till "läge 1", skit smart tycker jag... |
|
STi |
Verka som om ingen reflekterade på mitt inlägg tidigare. Någon som vet om man kan byta/bygga om så man får samma funktion på e30 ? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.