AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.070

En bakskiva bytt, hur göra med den andra. [ E36 ]

Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag fick en skiva bytt av BMW vid ett försäkringsärende och byte själv framskivorna som hade börjat bli lite tunna. Där fram satte jag på Biltema-skivor.

Nu när tre av fyra skivor är bytt funderar jag så klart att byta den sista också. Men när jag ringde BMW för prisuppgift på en bakskiva blev jag lite tveksam. Nästan 900kr för en skiva. På Mekonomen tar de runt 450kr och då vet jag inte vilket märke. Autoexperten tar också ca 450kr för en Brembo-skiva, och Biltema kan jag tänka mig tar runt 2-300kr.

Skulle ju helst vilja ha likadana skivor bak men nästan 900 spänn för en skiva gör ju att jag hellre kastar min nya och köper två Biltema, alternativt Brembo-skivor och sätter dit.

Vem tillverkar BMWs skivor? Är det Brembo så jag kanske kan köpa en sån på autoexperten och sätt dit.

Hur tycker ni jag ska göra?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Priset du fick var nog antingen inklusive jobb, eller för ett par (eftersom man normalt alltid byter parvis!).

Skivorna bör inte kosta mer än lite drygt 400kr/st hos BMW!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Herregud kör du omkring med 3st Biltemaskivor och en orginal? =)
Nu har du ju redan gjort (misstaget?) att köpa Biltema skivor så du kan ju lika gärna köpa den 4:e därifrån oxå. Visst funkar Biltema, men de har en tendens att bli skeva och dö ut i förtid. Nästa gång du köper skivor så lägg till de extra hundralapparna till bättre skivor, det är värt varenda krona.

MVH
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag kör orginal bak, biltema fram. Bara det att en orginal är ny, en gammal.

Men jag har för mig jag frågade efter en bakskiva, men han kan ju ha missat det och uppgett priset per par. Det låter ganska troligt.
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Johan B. Var där igen och pratade med dom. En ventilerade bakskiva kostar dryga 800 kronor. Däremot hade jag tydligen solida skivor bak, vilket det inte skulle vara, så om jag ville ha en likadan som de satt dit under reperationen skulle det kosta mig 590kr för en solid bakskiva. Dyrt tycker jag.
ha
734
haack
X3 30d -18

590 tycker ja låter som de billigaste i detta läge! hoppas dom tänkte på att byta belägg åxå, annars bör du byta dem åxå på bägge sidor. nya
skivor+gamla belägg är aldrig en bra kombination tyvärr!

smakar de så kostar de! finns bilmärken som har billigare reservdelar, seat t.ex.

mvh

Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Har riktigt fräscha belägg, lutar nästan mest åt två ventilerade skivor bak. Även om jag tar Brembo så blir det ca 900kr. Då blir det bara 300kr mer än för solida skivor och så slipper jag handla av BMW och stöjda deras överpriser. =D

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Kan du verkligen använda ventilerat på din bil ?? Oftast är det andra ok då oxå, ventilerat + klossar är ju tjockare, kolla det först innan du springer och köper nått.

Ni som pratar skit om Biltemas skivor vet inte vad ni pratar om, skaffa fakta och erfarenhet innan ni kläcker ur er nått.
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Men om det ska vara ventilerat orginal så borde det ju gå, eller? Kan väl inte tänka mig att när tidigare ägare bytte skivor till solida, bytte oken med. Han måste väl bara ha gjort det för solida var billigare eller nåt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det stämmer nog att det är solida skivor bak, men de verkar dyra hos din BMW-handlare!
Länk

Kolla med alternativa BMW-verkstäder för pris...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Men hur kan de då säga att det borde ha varit ventilerade bak på min?Fast en del kanske inte har den koll man förväntar sig.

Vet inte vilken som är den alternativa BMW-verkstaden för mig, bor ju i Sundsvall och här finns bara en. Tror det kan vara en bit till nästa BMW-handlare.
Om du bor i Sundsvall så är saken biff! Du åker till Motornord som har riktigt fina delar till din bil billigt. Känner du inte till firman? Länk
325kr tar dom för en skiva till din bil ser det ut som...
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag har ju en skiva bytt (orginal) och vill gärna ha två likadana. Fast iofs kanske det inte kan vara så stora skillnader på solida skivor.

Kände till motornord men måste ha tillfällig minnesförlust. =)
Kolla så det inte är samma skivor som BMW säljer. Det förekommer att man slipar bort BMW orginalloggan på reservdelen för att sälja dom som OEM delar. I ditt ställe hade jag glömt Biltema helt och hållet när du ändå har en av Sveriges bästa reservdelskrängarna till BMW i krokarna. Motornord är erkännt duktiga och jag har aldrig läst något sk*t om dom till skillnad från många andra...
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Powermac säger: "Kolla så det inte är samma skivor som BMW säljer"

Jag vill väl att det ska vara samma skivor som BMW säljer, då behöver jag ju bara en?!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.