|
|
|
|---|---|
|
Nu vill bilen ha oljeservice, säger serviceindikatorn. Om jag gör oljebytet själv och inte släcker indikatorn, vad händer då??? Kommer t ex bromsservicelampan att lysa i alla fall när det är dags? Och inspection I och II - kommer jag att se när det är dags för dem? // Länk | |
|
Endast en röd markering kommer att lysa till du gör en serviceåterställning. Bromsoljeservicen styrs separat skulle jag tro. |
|
|
Ordningen är: Oljeservive-Insp.I- oljeservice- insp.II, sedan börjar det om. Bromsvätske, och kylvätskebyte är separata servicear, som indikeras med en klocksymbol.. |
|
|
Gör oljebytet själv och släck lampan själv också. Antingen kan du följa mekartipset här på sidan eller så kan du investera i en serviceåterställare. Ytterligare ett alternativ är att be någon verkstad göra det. Mvh Johan |
|
|
Så man kan se när det är dags för bromsservice, men inte när det är Inspection? Jag kommer att släcka den men vill ändå veta vad som händer om jag inte gör det. // Länk |
|
|
pbengtss: Precis. Tänk på att BMW även byter kupéfilter vid oljeservicen. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Jesper: Byter de verkligen kupéfilter (mikrofilter)? Enligt mektipset Länk ingår det inte. Det byts ju både vid inspection I och II. // Länk |
|
|
Enligt mitt servicehäfte så görs det. Gjorde dessutom oljeservice förra veckan och då byttes båda kupéfiltrena. Man får tänka på att det rör sig om runt 2000mil mellan servicarna. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Nu har jag kollat med BMW och du har rätt - de byter båda filtrena. Men tillbaks till frågan - indikerar den för Inspection om jag inte nollställer efter oljeservice? // Länk |
|
|
Nej. Det är samma indikator för Oljeservice och Inspection. Bromsvätskan har en egen symbol i form av en liten klocka. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
| Är serviceintervallerna ca 2000mil på 528 e39 oxå? | |
|
Jag tror att det är 2500liter bensin som gäller. På min 540 ger det ca 2000mil. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Så på 528:n bör det då bli 2200-2300 mil. Men då är alltså bromsvätskan helt separat från oljeservice och Inspections, dvs den kommer att lysa när det är dags oberoende om man nollar för oljeservice / Inspection? // Länk |
|
|
Precis! ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Tack så mycket! // Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.