|
|
|
|---|---|
|
Hej! Går planerar lite kring första bilk och är sugen på tre stycken en z4 3,0, 330 cab( ev m3 cab) och porsche 911 (996), vilken är det bästa alternativet? Vilken had eni valt? | |
| Som bruksbil måste nog en 330cab vara att föredra, service på porsche är allt annat än gratis och z4 är i mina ögon en entusiastbil. Personligen tycker jag även att bmw med hardtop är såå snygga. | |
Hawar |
Porsche 911 alla gånger utan att tveka om jag hade haft råd, man lever bara en gång ;)) |
| 911. | |
|
911 om du inte behöver kompromissa med så mycket. E46-cab är den enda du kan åka fler än 2 i, känns det oviktigt så är 911:an ett självklart val. Utan att vara otrevlig är det nästan en korkad fråga. :) E46Cabrio Länk -06 |
|
|
Baksätet går faktiskt att använda på en 996'a, två relativt små barn med framåtvända barnstolar/kuddar sitter bra. Men åka 4 vuxna är bara glömma. 330 cab, det ekonomiska valet. Elvan, om föraren får välja och ekonomin tillåter... Mvh, /Wille |
|
| tack för hjälpen, frågan är som så att jag har tillgång till andra bilar att låna om man ska åka fler än två och om det är värt att läga de extra tusenlapparna på 911 jämfört med z4an. 911 är ju en dröm :D | |
|
911 och Z4 är inte ens jämförbara, anser jag alltså. Däremot är ju ekonomin en issue för dom flesta så jag förstår att man tittar på en Z4 om pengarna inte räcker/lockar för en 911:a. Två olika divisioner, två olika prisklasser. E46Cabrio Länk -06 |
|
Hawar |
911 är en helt egen klass, en drömbil. Slår Z4:an i alla grenar även om Z4:an är en mycket fin bil |
| självkart en 911 om du har råd men satsa då ej på nån snikutrustad.. annars är ju z4 väldigt snygg o helt klart ett mkt braval :D,,men som sagt 911 är väl var mans dröm ehhe | |
| Gör som jag skaffa en av varje du lever bara en gång. | |
|
hade själv en boxster s (ingen 996 visserligen, som du va sugen på) innan nuvarande 330 cabrio men ångrar inte en sekund på att jag bytte, visst var porschen en kul bil men ganska begränsad i sin användarvänlighet som bruksbil, vilket jag använde den till. dessutom så slipper man kommentarer på jobbet numera i stil med "bara för att du har en porsche" osv.... egentligen gjorde jag ett ganska kraftigt nerköp om man ser till värdet på bmw:n vs porschen men allt handlar inte alltid om vem som rattar den dyraste och flashigaste kärran. polaren hade en lågmilad 996 -99 tidigare som jag åkt/kört ganska mkt med, visst e detta en kul bil men den e inget för mig, mest pga att den e lite för mkt "pappas bil" och att kvaliteten e sådär. polaren skar både motor och vxl-låda på 2 år, tro det eller ej. porsche har ju haft lite problem med buggar på 300-hk-motorn på bilar mellan 98-00 så dessa bör man passa sig för. var egentligen ute efter en z4 3,0 innan jag köpte porschen men valet föll på porschen eftersom jag inte fick plats i z4an pga min längd (195cm). hade en z3 2,8 för 7 år sedan, som antagligen var ännu mindre inuti men detta märkte jag inte då, antagligen pga att jag var så grymt sugen på o köpa den och tyckte den va så "het".... så mitt svar blir: köp 3-serie cabrio, 330 cab om du vill ha en schysst allround-bil som ändå går hyggligt ELLER köp m3 cab om du vill va värst i gänget o gillar att gasa. valet är upp till dig men här har du mina tankegångar svart på vitt. lycka till. - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
996/911, ALLA GÅNGER! -01 o uppåt! O GIVETVIS TURBON! BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
02 och uppåt skulle jag visserligen förespråka om man måste välja porsche så att du får den nya 320hk-motorn eller varför inte en turbo med motorpkt på 450hk. turbon e ju klockren på vintern oxå me 4x4 - UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE - |
|
|
Kan inte låta bli att skriva några rader. Och dessutom tänker jag säga tvärtemot Rolex och iställer rekommendera dig att köpa en Boxster S :-) Eftersom du har en Z4a med som alternativ så verkar du ju inte vara så himla uppbunden av något praktiskt. Och jag säger som någon tidigare, praktiska bilar kan man låna dom få gånger man behöver dom. Och det är faktiskt rätt så skönt att ha en tvåsitsig bil och slippa agera taxi åt andra ;-) Jag har inte ägt vare sig någon 330, Z4a eller 996 men har en del erfarenhet av andra tvåsitsiga och andra bilar som sticker ut lite från mängden. Har just nu en Jaguar XKR en Z3 Coupé och en Boxster S (samt en BMW 328 som vinterbil). Tills helt nyligen hade vi en Honda S2000 men den blev helt ramponerad då en ung förmåga körde in i den bakifrån i farlig fart (inga större fysiska skador på någon i någon av de tre inblandade bilarna). Så inköpet av Porschen blev lite hastigt och lustigt nyligen. Och efter en månads ägande är det över förväntan. Den är väldigt mycket mer bil än Hondan. S2000 har underbar motor och växellåda, men inte så mycket mer. Boxstern är mer ombonad och vindbruset lägre. Går att köra hyffsat fort nercabbad och måste man köra lite längre och cabbar upp blir den förvånansvärt tyst med bara ett tygtak. En bra tillvald stereo gör att det går bra att även lyssna på radio i relativt höga farter. Och den är en förvånansvärt bra packåsna med bagage både bak och fram, packning för två är inget problem. Naturligtvis är inte motorn kattskit heller, motorljudet är riktigt trevligt. Och naturligtvis bromsar som inte går av för hackor. Sedan är det ju naturligtvis det här med avundsjukan hos andra men det får man ju till viss del ta även i en BMW. Min erfarenhet än så länge är en repad dörr på Z3an, ordentliga repor över stor del av Hondan och i morse faktiskt en skruv i ena bakdäcket på Porschen. Men det är över ett antal år. Så när du tecknar försäkring skall du definitivt välja till den lilla extraförsäkring som gör att du slipper självrisk vid skadegörelse. Vad det gäller att köra året runt skall du definitivt ha antispinn oavsett vilken bil du åker (den dag det nästan smäller vill man ha både livrem och hängslen). Vilket betyder att du på Porschen måste välja till det. Men jag skulle ändå rekommendera att köpa en annan vinterbil. Billigare försäkring dom tråkiga månaderna då man ändå inte kan njuta av alla trevliga hästar man har under huven. Finbilen håller sig fin. Och det blir roligare att ta fram den på våren. Och med dagens cabbar med lite turbulens i sittbrunnen och bra värmepaket så startar säsongen tidigt och slutar sent. mvh Johan |
|
|
Kan väl förresten tillägga att jag håller med Rolex om "Pappas bil" om 996. Du skriver ju om första bilköp och det betyder antar jag att du är relativt ung och 996 känns även för mig som en mogen mans bil. Du skall ha en busbil. Kan förresten tillägga lite om det här med avundsjuka. Mina personliga erfarenheter. BMW kan ju sticka lite i ögonen om man bara pratar med folk. Fast om någon ser Z3an eller vet vad det är för bil så blir det bättre eftersom den ser relativt speciell ut. Likaså med Jaguaren, då är man mer entusiast. Hondan var det liksaå med, dom som ser den tycker den är kul och dom som bara hör att man har en Honda blir ju inte särskilt imponerade, för ingen vet ju vad en S2000 är :-) Det känns inte kul att säga att man äger en Porsche. Det var nog en av orsakerna till att vi dröjde så länge med att köpa en. Porsche ses oftast som för mycket pengar och inget annat. Det är för lite entusiast. Och det är synd för det är så himla fina bilar. Och det finns mycket entusiaster, även om det naturligtvis finns folk med för mycket pengar och inget intresse också. Nu kommer vi lite lindrigare undan om någon ser vår bil för en helgul Boxster är faktiskt lite förlåtande ;-) Men inte öppnar jag någon konversation med att tala om vad för bilar jag har. Den som är intresserad får fråga och visst då kan jag väl tala om att jag och min bilälskande hustru äger två BMW, en jaguar och en Porsche. Och som vanligt så är det ingen som refklekterar över att våra fullutrustade BEGAGNADE bilar kostar som mest som en NY snikutrustad Volvo S60 2,4 eller SAAB 9-5 2,3T Sådana kan man köpa nya hur många som helst utan att någon reagerar på det. Nu är det i varje fall läggdags. |
|
|
996 är en ful Stureplansracer, det är 993 du ska ha och de har även de seriösa köparna förstått då 993 stiger i värde medan 996 sjunker :) MVH, Victor Vorsprung Durch Überlegenheit |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.