|
|
|
|---|---|
|
Någon som känner igen detta fenomen??? Min 520 E34 beter sig väldigt konstigt när motorn är kall. Startar utan problem och bilen känns precis som vanligt. Efter att ha kört i ca en halvminut så känns det som om moton bromsar sig själv när man trycker till på gaspedalen. För att kunna accellerera brukar jag få lägga i en högre växel, eftersom motståndet inträffar vid ett specifikt varvtal. Om man trappar ner gaspedalen ytterligare hårdare så kan man accellerar ur (med relativt kraftiga ryckningar) dock tappar ju mortorn varvtal igen man lägger i en högre växel och så håller det på på samma sätt. När motorn blivit varm släpper detta helt. Vad som dock kvarstår är att den känns ganska kraftlös gentemot hur den har gått tidigare. För en tid sedan bytte jag luftmassemätare och tyckte att den fick bättre kraft, dock utan att ge någon förbättring på det förstnämnda problemet. Vad som tidigare också inträffat är att motorn vid instannande framför "rött ljus" ibland hostat till som att den är på väg att stanna. Kan allt månne hänga ihop? Motorn känns och låter bra i övrigt. Idéer? | |
| Låter som om det är stopp i avgassystemet - har du kollat katalysatorn och ljuddämparna? | |
|
Nix, det har jag inte (mina kunskaper sträcker sig i princip till att fylla på spolarvätska). Menar du att något har gått sönder eller att det täppt igen? |
|
|
Lambdasonden är ett hett tips om motorn tappar kraft och , så att säga stryper sig själv vid gaspådrag... |
|
|
Ok emhå, tack för tipset. Jag tror jag testar det spåret. Hänger den ihop med utsläppsvärden från katalysatorn? Senaste besiktningen fick jag nämligen inga kommentarer om för höga värden. |
|
|
Vad har du för årsmodell av 520? Om du har årsmodell 91 eller nyare: På M50 motorerna är vanliga fel bl.a. Lambdasond och Luftmassemätare. Jordningen till tändspolarna samt tändspolarna. Om du har årsmodell äldre än 91: På M20 motorerna ska man justera ventilspelet ofta, kontrollera rotor, fördelarlock och tändkablar. Läckande insug eller vakuumanslutningar. |
|
|
per_j82: Årsmodellen är en 93:a. Har som sagt var bytt luftmassemätaren och fått en viss förbättring. Å andra sidan hade de hittat en sprucken slang på verkstaden som de tejpat ihop vilket kanske var det största felet (även om de påstod att det ändå blev bättre när de bytte LMM) |
|
|
Är det krångligt att byta lamdasonden? Måste man ha specialverktyg osv... |
|
|
Lambdasonden är 'i princip' enkel att byta, den sitter som en 'plugg' med en kabel mitt i, på avgasröret alldeles efter grenröret en bit innan katalysatorn. Du bör hitta den om du öppnar huven och tittar ner på högra sidan om motorn, nära torpedväggen. Problemet är att den kan sitta som f-n, och att det är en smula trångt att komma åt med stora verktyg där den sitter. I värsta fall får man demontera katalysatorn (röret sitter ihop med den) för att komma åt med t ex en rörtång modell större. Går såklart med en djup krafthylsa + dragskaft också, men då måste du klippa kabeln på lambdasonden vilket innebär att den blir förstörd - det är lite synd om den skulle visa sig fungera.... /// Gunnar E. |
|
|
Kom på en sak till: innan du går vidare och lägger jobb på byte av lambdasonden, kan det vara värt att kolla bränsletrycket. För lågt bränsletryck kan ge felyttringar liknande de du beskriver. /// Gunnar E. |
|
|
Tack för inlägget! Korkad fråga kanske, men hur kollar jag bränsletrycket? |
|
| Bränsletrycket mäts med en manometer, som kopplas in på den s.k. fuel-railen (det är ett fyrkantigt 'rör' där det sitter två slangar, en för bränslematning och en för bränsleretur). Man tar helt enkelt loss slangen för bränslematningen, och sätter dit ett T-stycke med en slang till manometern. Dessa grejor finns hos de flesta bilverkstäder, själva mätningen tar max 10 minuter att utföra. | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Att den går "kasst" när den är kall är normalt då den kör med ett kallstartsprogram. Att den sedan fortsätter när den är varm fast "lite" bättre har andra orsaker där ett flertal av dem redan är addresserade. Känns den kraftlös genom hela registret? Om du kör med dellast - rycker den då? Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
| Hej, att den går kasst när den är kall kan inte vara normalt eftersom den tidigare gått bra. Har bytt bränslefilter i helgen och tycker den går lite bättre, dock var fenomenet innan den blev varm samma som tidigare. Har sett att det är en del olja runt motorn som verkar ha läckt från någonstans. Kan oljeläckaget möjligen vara boven? Någon packning som inte är tät, som expanderar av sig själv när den blir varm och därför tätar lite bättre? Hmm, klurigt. Kan man kolla om lamdasonden är kass på något sätt, mätning? | |
|
Var inne på en verkstad nyss när en tekniker lyssnade på motorn och genast konstaterade att det var vanosen som var slut. Verkar det rimligt ni mekarkungar där ute? |
|
|
Hej igen, tänkte bara ta upp tråden en sista gång....bla bla motorn kraftlös, innan den blir varm stryper den sig vid gaspådrag, vid inbromsnnig vid trafiksignal (dvs stillastående) dör motorn ibland, går olika bra beroende på utetemperatur, upplevever att den går bättre vid svalare temperaturer. Har bytt LLM, bränslefilter - fick besked hos en verkstad att de trodde min VANOS var dålig. Eftersom det kostar en hel del att byta hade det varit skönt att veta med säkerhet att det är den som är problemet. Vad tror ni om det? |
|
|
har du gjort olja och filter byte regelbundet? låter lite skummt om det skulle bero på vanos`n då enligt min uppfattning skulle det märkas på höga varv om den va kass.. lr ? har du nån liten "kick" vid ca 4k varv? Ge han olja Bara!! |
|
|
Har inte känt av någon s k kick. Olja och oljefilter är bytt årligen. Har en liten oljeläcka någonstans, men oljenivån är inte låg och oljan ser klar och fin ut på provstickan. Den går varierande dåligt, vilket känns märkligt. Tycker att den har börjat ge ett något oroväckande gnagande som jag innbillar mig känns i stolen. Kommer i impulser om ett par sekunders intervall. Undrar om det kan vara lamdasonden ändå? |
|
|
Problemet löste sig till slut. Visade sig vara kamaxellägesgivaren som var dålig. Vilken skillnad, motorn har ju bara gått på nödprogram. Nu går den som tåget. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.