AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
940

Försäljare på BMW är inte aktiva!

Do
382
DonAmir
X1 23d E84 -11 Vermillion Rot
Jag och min bror var på nya förenade BMW i malmö under 45 min i lördags. Vi gick runt satte oss i massor av bilar. Men inte en enda försäljare kom och "angrep" oss.
Tycker att som säljare av bilar borde man väl ragga de kunder som kommer dit. Hur ska man annars sälja bilar? Det verkar som de tror at bilarna de säljer, säljer sig själva. När det finns så mycket konkurrens så borde man vara mer aktiv när potentiella kunder kommer till ens butik.
Jag tycker det är lite blandat... Jag tycker det är väldigt bra som en del hallar som kör med "hallvärdar" som går runt och kollar läget men samtigit inte försöker kränga. De hjälper dig med provkörningar, infoblad kanske lite allmän information, när du sedan säger att är verkligen intresserad lämnar de över dig till en säljare.

Ärligt, hur ofta när du själv tittar på bil har du "lädret fullt" och är där för att skriva papper? Skulle det vara ständig säljarattention med en nasare som flåsar i nacken hela tiden skulle jag byta till en ny återförsäljare.

Däremot tycker jag det är väldigt intressant att se hur olika bemött man blir beroende på "hur man ser ut" när man kommer till hallen. Jag var och kollade på Audi med en kompis för några veckor sedan. Ena dagen kom vi direkt efter att ha vaxat, d.v.s såg ut som trash, dagen därpå i full arbetsmundering, d.v.s skjorta+kavaj. Skillnaden i attention var snudd på häpnadsväckande.

...rekomenderar för övrigt varmt BMW i Solna, riktigt bra de gånger jag varit där. BMW i Nacka var däremot rent uselt. Först efter att jag högljutt halvskrek i lokalen och frågade om det var någon där som ville sälja bilar så hände det något.... Löjligt.

/H
Egentligen så skulle jag vilja köpa min bil på internet utan en massa jobbiga säljare till lägsta möjliga pris. Som kompliment så ser jag gärna hallvärdar / värdinnor som kan bistå med provkörningar och kan vidare befodra ens inbytesbil för tekninsk och optisk värdering. Vid värderingen får man en tidsbegrensad kupong som man registrerar vid sin nätbeställning och där inbytessumman dras bort från bilens nypris. Bara jobbigt med säljare som skall jaga en och inte kan svara på ens frågor på ett tilfredställande sätt. All info finns på nätet... ;)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
PowerMac: Vilken dröm! :)

Tycker också BMW Solna är bra, och visst skiljer det på hur man ser ut, med vem man kommer hur man pratar med säljaren.

Personligen köpte jag min bil "via" nätet så långt som det är möjligt idag. Byggde ihop min bil i konfiguratorn och skickade ut ett femtontal e-offerterunderlag. Fick tillbaka 6 svar. Nappade på det ena. Därefter vad det mycket enklare att boka tid med säljaren och i stort faktiskt bara skriva papper. Provkörningarna hade redan ägt rum på ett antal olika hallar via hallvärdar. Det funkade utmärkt.
Samma här, en bra site med bra konfigurator är A och O... Sen vet jag väl inte hur bra det skulle vara för rabatterna om man även gjorde beställningen på nätet...

/H
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Det är mycket möjligt att man sänder ut diverse signaler till säljaren medan man går och botaniserar bland bilraderna. Ofta när jag går och tittar är det ju inte för att köpa. Det är ytterst sällan nån säljare kommer fram till mig. Jag änvänder mig av normal klädsel...

Stör mig dock lite på "grabbensnacket". T ex på golfbanan så ropar de "grabben" efter mig. Trots 27 år... Och jag känner av de vibbarna i bilhallarna också.

Jag undrar med spänning när det skall börja upphöra. :)

Den dagen jag verkligen är ute efter en bil så är det nog rätt lätt att smörja mig och pracka på mig nåt. Tänk på det säljare!

mvh
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Om 5 år så uppskattar du om dom ropar grabben efter dig, när åldersnojjan har satt sig. :)
Do
382
DonAmir
X1 23d E84 -11 Vermillion Rot
Jo... saken är att ibland känns det som om att jag som BMW insatt person vet mer om BMW bilar utrustning, utbud och hk m.m. än en person som jobbar på bilhallarna. Känns konstig när man ställer en fråga om något och de inte kan svara på frågan och man känner att man är mer kunnig än de är.

Min BMW 116i
Länk
Jag tycker bara att det är skönt när man får strosa omkring ifred. Vill jag ha hjälp så tar jag kontakt med en säljare själv. Blir aldrig snorkigt bemött dom är alltid trevliga och tillmötesgående.

Keep Your Distance!
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Kan inte hålla med om att säljarna på Bilcentralen i Nacka är inaktiva. Varje gång jag har gått in där så har det inte tagit mer än någon minut innan jag har blivit tillfrågad om jag behöver hjälp.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
....det var en fredag eftermiddag jag var där så de hade väl börjat supa till redan. ;) (Sen fick jag ett ruskigt dåligt pris på den bil jag var intresserad av så de kollrade bort sig ur ekvationen ändå...)

Solna för försäljning, Segeltorp för service är min melodi.

/H
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.