|
|
|
|---|---|
|
Jag har surfat omkring här och läst en del trådar om luftfilter öppna eller ej, och jag blir inte riktigt klok på något av det. Jag funderar på att byta luftfilter för att få det där lilla extra ljudet. Jag vill självklart inte tappa eftekt som det står att man gör i vissa fall. Jag undrar om man får något bättre ljud om man sätter i ett K&N filter i orginalboxen eller om det endast ändras av ett öppet luftfilter. Om jag beslutar mig för ett öppet luftfilter vad ska jag tänka på då? Måste man sätta på avskärmare? Mvh, Patrik | |
|
Jag kör med ett J&R filter på min 323:a, utan avskärmning, men jag skall skaffa ett. Främst i riktigt varmt väder tycker jag bilen går lite sämre. Jag har även ett rostfritt rör mellan filtret och insugningsröret, det gör tydligen så att ljudet blir mer framtonat. så här ser det ut. Länk BMW CS #5206 |
|
|
Ok, så om jag ska byta till öppet så måste jag tänka på att ha avskärmare. Köper man det tillsammans med filtret eller måste man bygga ett själv, någon som vet? Och åter igen, är det någon som vet om ljudet påverkas om jag håller mig till ett K&N filter som placeras i orginalboxen? Har hört att det ska bli något "bättre" ljud men tvivlar. Någon som har erfarenhet av detta? |
|
xcOOb |
instats filter gör inte mycket skillnad på ljudet så om du vill åt det köp en öppet och KN har "kit" med avskärmare och allt.. |
|
Tackar för svaren. |
|
|
Jag har tidigare nämnt möjligheten att göra hål i originalburken i samband med ett sportluftfilter. Om detta görs på rätt "sida" borde det rimligen ge möjlighet att ta in mer luft till det redan mer optimerade filtret utan att dra in skit som ett öppet filter. Någon slags medelväg känns det som.....eller? |
|
|
var gör jag dessa hålen? på ovansidan, sidan eller undersidan? |
|
|
Rimligen någonstans där omgivande luft inte är alltför varm = mer syre. Beroende på hur din burk ser ut och är placerad, kan du säkerligen själv dra slutsatsen varifrån bästa luftintag bör ske. Rimligen åt hjulhuset till. Borde bidra till biffigare ljud och en smula bättre prestanda vid högre farter (kanske). Även om luftintagen är optimerade enligt tillverkare, verkar ju ökad luft/syretillförsel ge bättre prestanda när motorn stressas en smula. |
|
| Gjorde en egen lösning tillsammans med ett lintech filter, men ska göra om avskärmningen lite då jag ej vart helt nöjd (var ett snabbjobb) Bla en undersida, förlänga närmare fronten samt stämma av höjden mot huven. Bifogar en bild på det nuvarande. Lovar att uppdatera när jag har gjort om det [URL=Länk | |
| Provar igen [URL=Länk | |
| Länk | |
|
Jag funderar på att köpa en avskärmning till e36 (verkar vara lättare att få tag på) och bygga om det, men din avskärmning viperhauk ser ju skaplig ut, återkom gärna med den nya avskärmningen. Du skulle kanske t.o.m kunna bygga ett till mig med, mot ersättning givetvis. BMW CS #5206 |
|
| Nu har jag gjort om avskärmningen idag. Blev mycket bättre framförallt finishen. Återkommer med bild imorgon, Är borta och har inte usb kabeln med mig | |
|
Ha, hur blev det med bilden nu då viperhauck?? Släng upp den så vi kan se, börjar bli nyfiken :) /// Bimmarkomanen |
|
|
Länk Länk Länk |
|
| är faktiskt väldigt enkelt att göra. Tog ca en timme att göra. Och billigt, betalade en hundring för aluplåten | |
|
du måsste ha en bra avskärmare annars får filtret varm luft och då mindre syre och ja då tappar du efekt, så en bra avskärmare är att rekomendera och försöka få filtret så långt ifrån varma delar av motorn som möjligt, sen sköta filtre med clener och filterolja vid varje sevice zacke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.