AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.877

Skakningar i ratten efter bromsbyte

Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Jag bytte samtliga bromsar och skivor på min e39 touring nyligen då jag märkte vibrattioner i ratten när jag kör omkring 85-95 km/h. Kan det ha med bytet att göra? Det är inge några större vibrationer men ratten dansar runt lite grann , vilket är lite irriterande. Speciellt efter att jag äntligen fått ordning på bromsarna och bilen verkligen fick ett lyft.

ti
229
timur
520xd F10 -16
Någon av hjulen kanske inte sitter rätt nu.
Du drog väl åt hjulbultarna diagonalt? :)
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Jomen... ;)

Amethyst
Någon balansvikt kan lossnat vid bytet.

BOOM BOOM BASS
Ak
4
Akyarar
528i -96
tjenare har hänt precis samma sak för mig nyss.. blir galen runt 110-140 skakar som f*n.
Visa användare
88
Mikke535
Bmw 1602a.
Bmw 1602a.
Bmw 330 XD.
Hejsan, skivorna kan vara fel från fabrik, inte så ovanligt. Men du kan nog få byta dom, om du åker tillbaka till affären där du köpte dom. Det kan vara så att dom är lite skeva.
Cr
81
Criser-X
M535i 86
318i 84
det jag tror att ni behöver göra i första hand är att balansera era fram hjul, i vanliga fall är det så att skakar ratten under en viss hastihet typ som ni säger så oftas är det balansering som hjälper,!! om ratten skakar när ni bromsar under en viss hastihet så brukar det vara skivor eller framvangs detaljer MVH Cristian
Visa användare
5
Don_Kenny
535 - 90
jag läste någonstans om att det kan vara bussningarna i framvagnen, är jag helt ute & cyklar då eller?? mvh K
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Balanserade däcken idag - något bättre men det är fortfarande små vibrationer som märks mest när man svänger lätti ca 85 km/h ca.

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det är väldigt viktigt att navet är helt rent när nya skivan monteras. Finns det smuts kvar där vid monteringen hamnar skivan inte i centrum och kan orsaka vibrationer.

Mitt tips är att lossa skivan igen, gör helt rent och montera tillbaka. Sedan skadar det inte att kolla bussningarna i framvagnen och att eventuella centreringsringar sitter som de ska. Kolla även att fälg och nav är rent, ofta kan man behöva skrapa av smutsen med t ex en spackelskrapa.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Cr
81
Criser-X
M535i 86
318i 84
har du kollat spindellederna?? om det fins glap??
Nya skivor komer inte att avhjälpa problemen.

Som ErikW säger, ta av skivorna, rengör navytorna ORDENTLIGT, fetta INTE in med kopparpasta eller dylikt! Det skall vara rent, slätt och torrt.

Om inte detta hjälper så behöver du se över framvagnen. Tipsen är Casterstagsbussningar och Stötdämpare. När dessa är slut tenderar E39:orna att bete sig som du beskriver.

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Ska nog satsa på rengöringsförslaget. Då bilen bara gått 8.500 mil bör nog stagen och lederna inte vara helt slut. Det är trots allt en så liten vibration att man knappt känner den längre - dvs den syns om man släpper händerna ( vilket man ju sällan gör i kurvor...)
Tack för alla goda råd. Jag har kollat tidigare inlägg och noterar att det inte saknas uppslag. Ämnet framvagn / hjulinstlällningar är ju en riktig BMW-klassiker och ämnet vore kanske tom ha en egen ingång med tanke på hur komplext ämnet tycks vara. Förr (och kanske nu) var det silentblock mest, men nu finns det nästan oändligt med felkällor och lika många tips som är väldigt svåra att värdera.

Vänliga hälsningar

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Framvagnsdelar på BMW (och många andra bilar) håller tyvärr inte alltid så länge, så det kan visst vara även detta. Många får byta ut delar långt före 10 000 mil, vissa E46 får anmärkning på besiktningen innan de gått 3 000 mil...

Återkom gärna med hur det går.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.