|
|
|
|---|---|
| Jag undrar vad ni anser vara den bästa basen? Jag vill ha en bas med djup pch kraftfull bas. Men den måste vara SNABB och REN! Vad ska man satsa på? | |
|
lite luddig fråga, oftast så brukar man ha en gräns för vad det får kosta med. har man obegränsat med pengar så finns det en stor marknad, ju mindre pengar man sen vill lägga, då krymper marknaden ganska kraftigt.. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Varför är jag vaken? Jag letade också efter den bästa basen, alla kategorier. Fick till svar DLS UR 12. Nog var den dyr nog att spela bra, men ljudet.... Ja vet inte riktigt om jag e nöjd, En 12:a som har ett riktpris på 5000:- ska väl vara väldigt speciell... Själv tycker jag att Hifonics Zeus 15 är den bästa basen. Hade en 2*15låda. Den spelade så j*vla bra. Djupt så de klia över hela kroppen och snärt så de kändes som man fick stryk i bilen. |
|
|
ofan.... jo det är ju precis sånt ljud jag vill ha! Jag har vart inne på Rockfords DVC Punchar eller Vega strokers... |
|
|
DVC är inget jag rekomenderar, köp helldre HX2 då, samma bas, till och med längre slaglängd, spelar ungefär lite bra, enda skillnaden är att DVC kräver ett grymmt stort slutsteg. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
biturbo-> Vad har du för låda? DLS'en spelar bäst i portad låda. /bos Mulle |
|
betriebsanleitung |
Power dvc spelar snabbare&tål mer effekt än hx2 |
|
51659: Jag har en portad låda. ca 25 liter tror jag. Den är fruktansvärt tungdriven, krävdes 2 Boltar 700w st för att den skulle spela. |
|
|
Har inte hört dom, men skulle tippa på att Focal Utopia basarna är bland de bästa man kan få för pengar. Alltså om man letar efter hifimässigt korrekt bas. Vill man ha mer drag så måste jag återigen säga Kicker S12L7, även fast jag var lite skeptisk i början mot fyrkantiga basar, "låter" mer som en gimmik grej,,,, |
|
|
biturbo-> Enligt dls2000 som man kan ladda ner från deras hemsida skall elementet ha 30 liter. Känsligheten är 88dB, vilket inte är så extremt bra kanske men borde ge en 120dB med dina förstärkare och en portad låda. Det upplevs som hälften av 130 som är smärtgränsen. Borde väll räcka? Om du inte har placerat basen väldigt konstigt förståss och eldar för kråkorna :-' Mulle |
|
|
på tal om db, hur högt spelar man med 2 HX2 15"? kilen jag köpte mina av hade spelat 140 nånting om jag inte minns helt fel. med ett rockford 800.2 eller vad dom heter. Hur är det man räknar ut den teoretiska toppen? när man bygger lådor typ i probox får man ju fram ett värde, som typ jag spl:129db vad innebär det? ska det sen ökas med en db för varje dubblering av effekten eller nått sånt. alltså 1W=129+1 2W=129+2 4W=129+3 8W=129+4 1024W=129+11 vilket alltså skulle innebära ca 140db sluten låda, och 143db portad, kan det stämma??? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
(Nej det stämmer inte. 129dB gäller vid max effekt. Dessutom är det 3dB per dubblering. 129dB vid 1024W motsvarar 99dB vid 1W vilket är ett misstänkt bra värde. Fast det kan stämma i rätt bil med rätt låda.) Om din högtalare ger 88dB vid 1W och tål 1024W så blir det 88 + 10x3 [dB] = 118dB som då är ditt SPL värde. När du läser databladen så gäller i detta fall 88dB på en meters avstånd med högtalaren monterad i "oändlig" baffel. I bilen får du en bashöjning som ökar ju lägre frekvensen är, och dessutom kan du få en höjning i en portad låda beroende på hur den är avstämd. Har hört att du kan få så mycket som 12dB extra med en bandpasslåda i en liten bil vid avstämningsfrekvensen om den är riktigt låg. Teori är en sak och verklighet en annan mao. Effekttåligheten och impedansen hos elementet påverkas också mycket av lådan. Vid resonansfrekvensen ökar impedansen pga ökad verkningsgrad, men minskar samtidigt den effekt slutsteget faktiskt levererar. En för liten sluten låda bromsar konens rörelse vilket ger en lägre impedans vilket ger hög effekt och dålig verkningsgrad jämfört med fri-luft mätningen. Men med rätt låda kan man jämföra ljudtryck ganska bra med beräkningen ovan. Använd RMS värden på både slutsteg och element (tycker jag) Mulle |
|
|
fast nu har ju jag 2 element, som tillsammans tål 1200WRMS stegel lämnar mellan 1200-1400WRMS, uppmätt till 1200 i 12-13 volt när jag kör in värdena i probox så blir det spl 133db portad, 130db sluten. är det inte det man ska utgå från sen? men det blir ju en jävla massa dbm kan inte stämma. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Om du har Rockford Punch HX2 15 (rdf 2215) så har dom en känslighet på 89dB. När jag kör in det i WinISD blir det en SPL på 119 dB vid 1024W och nästan 120dB vid 1200W. Stämmer rätt bra med mina beräkningar, eller hur? Fast då har jag inte tagit hänsyn till bilen, och dessa element har låg resonansfrekvens. (-3dB vid 16Hz i portat som jag räknade) 13 extra dB är kanske inte omöjligt. det kan inte jag svara på. Jag kan bara räkna. Mulle |
|
|
ok, nu är det RFD1215 jag har, men det är nog skit samma. du får alltså ut vad den spelar utan låda? eller? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Frågan är fel utryckt. Vad är en bas utan en låda? -Ingenting! Så här borde det sett ut: Vilken bas, med vilken tillhörande låda, är bäst? |
|
|
med låda. känsligheten är mätt på oändlig baffel. portad låda ger bättre känslighet där en sluten börjar flacka av, men aldrig över elementets känslighet vid oändlig baffel om. (inte helt sannt, det beror på hur den är beräknad dvs vilket Q värde du väljer, men det handlar hur som helst bara om nånn dB i ett begränsat frekvensområde.) Bandpass ger mer, men mest ger bilen pga att kupen ger stöd. Mulle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.