|
|
|
|---|---|
| bytade olja på min e30 idag i växellådan lossade bottenpluggen ut kom typ 2 dl olja ska vara mellan 1-1.5 liter. skulle fylla på genom hålet på vänstersidan sätt framifrån bilen. ja då var den rundad så vi hittade en skruv på högersidan liten typ m8 fylde i 1.4 dl vxl olja och nu låter fan växellådan fan så mycket värre en vad det gjorde innan.. innan vi hälde i allt så lossade vi bottenpluggen och tryckte i lite olja i det lilla hålet för att kolla så det kom ut i lådan och det verkade det ha gjort.. någon som vet vad som kan vara fel eller har vi gjort fel.. borde ju vara bättre med 1.4 dl ny olja en 2 dl gammal som gatan. eller? lutar väll åt att det blir ett vxl byte snart | |
|
Att bara trycka in olja i ett godtyckligt hål i växellådan kan nog ge spännande komplikationer. Är ni säkra på att det var rätt insexskruv till påfyllandspluggen ni kollade på? De är ganska svåra att runda. Skall vara en 17mm insex om jag inte minns fel. Den sitter högt upp på höger sida på min bil (vänster sett framifrån). Om ni inte tagit bort påfyllandspluggen innan ni tar bort bottenpluggen är det inte säkert att all olja vill rinna bort om det bildas vakuum. Jag tror inte att oljan kommit in i växellådan utan i ett annat tomrum. Därför har du troligen mindre olja nu i växellådan än du hade från början. Ut och kolla så får vi hoppas att det inte blir aktuellt med växellådsbyte. |
|
| jo jag vet att det är en 17 hade en sådan i spärrhandtaget men förmodligen har förra ägarn rundat den redan han knappt röra den innan det bara gick runt... ne jag vet inte riktigt där trotz för när vi tog ut pluggen i botten och trykte in genom det lilla hålet så kom där ju olja ur bottenpluggen... nyolja då... men ska jag få ut den pluggen på sidan så måste jag lyfta ut vxl och svetsa i en bylt i skallen så man kan lossa den. | |
| ? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.