|
|
|
|---|---|
mole |
Hej alla på forumet! Har skaffat mig en lite större bil, 730i -94 Det första jag har i huvudet är att byta olja, fast att den är nybytt (man vet aldrig vad dom hällt i). Jag har ingen aning om vilken typ av olja som använts i bilen men den har varit servad på verksatad regelbundet. Jag har sökt på forumet efter ett bra svar men all data om API och alla siffror verkar vara rena grekiskan :) Min fråga lyder således.....vilken olja är den bästa för denna motor? Det är en V8 på 3 liter, bilen har snart rullat 24.000 mil. Jag har inga funderingar på att tokköra bilen förutom några fullgas vid rödljus eller vid omkörningar då och då. Vad jag har kunnat läsa mig till här på forumet så verkar det som att Biltemas olja verkar vara kanon (kvalite+pris). Vilken av Biltemas olja är då att föredra? Sedan finns ju websiten mapodo.de som man kan beställa billig olja ifrån.... Vilken av dom oljorna skulle vara bäst för min bil? MVH mole |
|
Vill man veta hur bra en olja är kan man titta på oljans klassning, (de 2 vanligaste klassningssystemen är API och ACEA). Ju högre bokstav desto bättre olja, t.ex. är en olja med klassningen API SM/CF mycket bättre än en olja med klassningen API SJ/CF oavsett märke. Biltemas helsyntetiska olja med 5W40 viskositet har klassningen API SL/CF vilket är bra och räcker fullgott till motorn i din bil. Bra lågpris alternativ. Köp dock inte ett oljefilter från Biltema, utan satsa på ett kvalitetsfilter från en känd tillverkare som t.ex. MANN eller MAHLE. Mycket viktigit! ___ Bilbloggen: Länk |
|
mole |
Tackar tackar Mugge för snabbt svar! Vet du något om mapodo.de eller är det bara slöseri med pengar att köpa märkes olja? |
|
Biltemas helsyntet 5W-40 kostar från 59.90 per liter. På mapodo.de får du t ex Castrol RS för knappt 8 Euro litern. Den skillnaden gör det i mina ögon inte värt att besöka Biltema för att köpa olja. Jag har beställt från mapodo och väntar på leverans. 10 liter RS-olja inkl. frakt kostar mig 770 kr (en kompis beställde även han 10 liter så vi delar på frakten om 25 Euro ungefär). 10 liter på tema skulle kosta runt 600 kr, de 170 kronorna är min V12a väl värd. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.