|
|
|
|---|---|
|
En konstig sak hände med min bil idag. När jag köpte min M3a hade den fått en service med syntetisk 5W30 olja. Körde bilen ett tag och började få skrammel och rassel från Vanos systemet. Typiskt Vanos ljud. Gjorde ett olje byte mellan servicen för ett par veckor sen hos en BMW förhandlare plus olje och Vanos filter, men idioterna hällde i Castrol TWS 10W60 olja i min stackars S50B32. Får absolut inte användas i dessa motorer. Beställde då den bästa oljan som kan köpas för pengar, Silkolene 5W40. En olja baserad på jetmotor olja. En ester olja som binder sig till metallen elektrostatisk. Det betyder att när motorn är kall har man alltid en skyddande olje film. Tro det eller ej, motorn blev helt tyst. Vanos oljudet är borta. Är otroligt nöjd, får bara hoppas att det håller i sig. | |
|
Sedär. Nu är det alltså meningslöst att lyssna på vanosen när man tittar på en begaganad M3a, alla häller i Silkolene 5W40 innan "pärlan" ska säljas. |
|
|
TWS 10W60 är en av de absolut bästa oljor man kan ha i en S50 som körs på sommaren. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Hahaha. Tro det eller ej, men vad kan det annars vara? Oljud efter ojebyte inget oljud efter ett till oljebyte. |
|
| Ny olja gammal olja? ;) | |
|
Läs detta. Länk |
|
| Kom ihåg en 5W40 olja har en viss tjocklek vid 100 grader, detsamma gäller 10W60. 10W60 är alltså tjock som hydraulolja. Högre bränsleförbrukning, mer slitage och stackars oljepump som ska dra runt sörjan. Den enda gången TWS är rekommenderad för S50B30/32 är vid hård bankörning. | |
|
Bmw rek TWS 10w60 motorsport till alla M-bilar o ..Jet motor????Hmm..Kanske man ska testa olja från en rysk MIG kanske?????tack,men nej tack Sebbe |
|
|
Om man tror att en M-motor trivs bättre med olja som e anpassad för jetmotor istället för att använda en BMW rekommenderad olja så... ja alla gör vi våra val.=) Att Vanosen tystnade kanske är första ledet i att hela motorn tystnar pga ditt oljeval...... //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
|
Nu har jag läst mycket om Vanos hit å dit, vad är det? kanske r jag dummare än jag först trodde men..... Mr Lindh |
|
|
MrLindh: Det är variabel kamaxelstyrning. Man kan på elektronisk väg ändra på kamtiderna i motorn för att kunna få ett så brett effektregister som möjligt. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
BMW rek inte just TWS till M3E36. Det var väl först på M3E46 & M5E39 man började med bara TWS. S50 ska köras på BMW LongLife. Det går alltså utmärkt att köra på tex 0W40. Kör själv på det i vår M3 -97 och motorn går precis lika bra med 0W40 som den gjorde med TWS 10W60 som jag hade i innan, om inte bättre. /Erik Tryggvesson BMWCS #5162 / BMWSC #339 |
|
|
Har också fått lätt vanosrassel på min M3 -95 efter oljebyte på bmwverkstad. Åkte då till en kille som mekat bmw sedan 70-talet. den har också börjat ticka ordentligt i ventilerna. Han så då att de har fyllt på FEL olja. de har antagligen hällt i 0W30, pga rent slentrian. Denna viskositet TÅL INTE M3, M5 samt Z8. Vevaxel samt lager slits väldigt fort, och han tyckte inte jag skulle varva över 4000RPM, innan vi hällt i TWS 10W60, för den oljan skall det vara i dessa bilar. Petrob ------ M3 Cab |
|
|
BMW använder Castrol och om ni kollar på Castrols hemsida för er bil kan ni se vilken olja man ska använda. 10W60 är enligt Castrol inte rekommenderat för S50. Länk |
|
|
Jag använde endast TWS 10W60 till min gamla M3-coupe-98 Sebbe |
|
| vart köpte du Silkolene oljan? | |
| Länk | |
| på min motor sitter det en lapp som garanterat suttit där sen bilen rullade ur fabriken och på den står det att castrol 0w30 skall användas. och min RR vanos låter ingenting. så det är nog rätt bra olja ändå. tws 10/60 oljan är säkert bra den med om man vill dölja rassel och liknande. | |
|
bmw gbg rekomenderar castrol SLX som sitt första val till S52B32 motorn. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.