AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
819

740 -99 konstigt startproblem

to
17
toz
528i -96
I helgen var jag och tittade på en 740 -99 och när jag skulle provköra bilen så hände något märkligt.
Motorn startade inte efter ca 3sekunder så jag vred tillbaka startnyckeln, men när startmotorn inte längre gick så hörde jag att det lät ungefär som om motorn var igång fast bara på en eller två cylindrar, varvräknaren var död (visade 0) och alla kontrolllampor var släckta, men det var något som lät och ruskade under huven. Slog av tändningen efter kanske 7-8 sekunder och gjorde ett nytt startförsök, denna gång så körde jag startmotorn en längre stund kanske 5-6 sekunder och då hoppade den igång och gick som den skulle. Säljaren sa att det hade hänt "någon enstaka gång" tidigare. Väldigt märkligt vad kan det vara som jag hörde och kände. kan det vara så att varvräknaren inte aktiveras om inte motorn startar som den ska ?

Vidare så berättade han att generatorn hade gått sönder för ett tag sedan och i samband med det så hade han råkat koppla in ett startbatteri polvänt !!! i några sekunder.
Jag blev väldigt skeptisk när jag hörde detta och man kan
fundera på hur mycket av den fungerande elektroniken som har tagit stryk av detta, stereon hade iallafall slutat att fungera, tv och gps fungerade men det gick ej att slå på radio eller cd genom att trycka på volymknappen.

Hur som helst är det någon mer som råkat ut för detta fenomen vid start, jag kommer nog inte att köpa bilen om det inte blir ett rejält avdrag på priset, men det kan vara bra att veta om någon mer uppleft startfenomenet.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Spring åt andra hållet, fort! Det finns så många fina E38 till vrakpriser att det är fullständigt onödigt att chansa på en som med största sannolikhet har skadad elektronik.

Wilhelm Svenselius
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.