|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 316 compact från 98 12000 mil som för tillfället står i en verkstad med riven topp. Historien börjar en lördagnatt då den kokade p.g.a. en brusten kyldel. (y-röret i plast på baksidan av toppen.) Tjejen som då körde bilen uppmärksammade inte att den kokade så hon körde ett tag innan hon upptäckte det. Nåväl jag "fixade" y-röret provisoriskt med kemisk metall och beställde ett nytt. Tyvärr höll inte min specialare utan bilen kokade några dagar efter, när jag själv körde. (Måste erkänna att jag inte kollade tempmätaren tillräckligt noga, klantigt.) Jag stannade vid en mack och lät henne svalna och fyllde sedan på vatten och körde de sista 500 meterna hem till parkeringen. Dagen efter när jag vred om nyckeln hördes ett rasslande ljud. Kollade oljan och det var chokladmjölk, vatten i motorn alltså. Hann alltså bara precis vrida om nyckeln någon sekund. Bilen åkte hem till en polare och vi började demontera. När toppen åkte av låg det flera deciliter vatten i cylindern, speciellt i 4:an. Toppackningen var också skadad vid 4:an. Dock kunde man inte se några sprickor i toppen. Vevstakarna verkar också ha klarat sig bra. Kan vevlagerna ha skadats? Min huvudfråga är vad var det som rasslade när jag försökte starta? Kamkedjan var hel och på plats. Min egen teori går ut på att cylindern varit full med vatten och då startmotorn försökt dra har den inte hittat rätt spår, kan det vara det eller något annat. Bör toppen provtryckas eller är det ovanligt med sprickor inne i kanaler? Planing är redan planerat. En försåsigpåare menade att jag var tvungen att byta vevlager då det gått vatten i motorn, sant? Något annat matnyttigt man ska tänka på då vi ska montera toppen igen? Tacksam för svar. Mvh Henrik | |
|
Vid överhettad motor brukar kolvarna utvidga sig mer än cylindrarna eftersom de är av al-legering och valsa fast kolvringarna. När motorn sedan kallnat och kolvarna krympt blir spelet för stort och det kan bli knackljud. Detta är bara ett tips. Har du tur kanske du kommer undan med billigare fel. Jag tror att lagren klarar hög temp. bättre än kolvarna. Det tar ett tag innan oljan kokar bort också. Nisse |
|
|
Tack för tipset NFd. Har en fråga som gäller montering av toppen igen. Smart som jag var plockade jag av kamdrevet när toppen var av och kom sedan på att det kan sitta på fyra olika sätt på toppen. Pilen på drevet ska ju vara rakt uppåt vid TDC, och det gäller väl då 1:ans cylinder ska börja en ny takt? Jag körde runt kammen tills jag sett att utsugsventilen på 1:an stängt och monterade sedan tillbaka drevet med pilen uppåt, är detta rätt? Har också kört runt vevaxeln ett par gånger för att testa vevaxlarna, men är osäker på markeringen för TDC här. Finns ett område c:a 15 mm på "plastskivan" bakom remmen på svänghjulet som det inte finns några kuggar på. Då detta område pekar uppåt är 1:an och 4:an i TDC. Är det detta "område"/märkning som anger 1:ans TDC eller finns det någon märkning jag inte sett. Vill ju inte gärna göra fel i detta läge. En annan fråga är hur stor risken är att jag sätter kamkedjan på fel kugg eller "kommer" den rätt om kam och vevaxel står i rätt läge? Tacksam för all hjälp |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.