AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.357

Vilken färg på kablarna betyder vad?

Hej hej! har en importerad 325iA -93 som jag tänkte koppla in en stereo i. Hade först lite problem att hitta en konstantströmkabel så jag drog en ny istället. Allt är frid och fröjd med elen för nu går stereon igång!

Då kommer vi till det stora problemet. Trots att högtalarkablarna är ihopkopplade får jag inget ljud i högtalarna. Jag bör tillägga att det inte var någon stereo i bilen när jag köpte den utan det enda som fanns i "hålet" var klippta kablar. Efter lite detektivarbete kom jag på att jag har åtta högtalare i bilen och började därför leta efter ett slutsteg vilket jag hittade i skuffen bakom panelen på vänster sida. Säkringen är hel på den.

Min fråga lyder: Går det ens att installera annat än BMW orginal stereo utan att behöva dra nya högtalarkablar?

har provat att koppla in en vit liten sladd till stereons AMP uttag utan resultat.

Är mycket tacksam för all hjälp jag kan få.
Mvh Arthur (ja, man kan heta så och vara 21 år gammal!!)
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Eventuellt kan den här guiden vara till någon hjälp: Länk

___
Bilbloggen: Länk
Det är för övrigt en Sony Mp3 stereo om någon undrar.

En liten snabb genomgång på vilka kablar jag har:
Högtalare eller högnivå tillslutsteget (antar jag för att de är tvinnade två och två)

Blå/Svart
Ljusbrun/Mörkbrun

Blå/Röd
Ljusbrun/Mörkbrun

Gul/röd
Ljusbrun/Mörkbrun

Gul/Svart
Ljusbrun/Mörkbrun

Resten:
Vit
Grå/Röd
Svart/Vit
Vit/Brun
Brun =Jord
Lila/Vit =12V vid tändning
Röd =Konstant 12V för minne

Förstod inte mycket av avdelningen i Mekartips så om någen vet hur man bär sig åt för att koppla in skulle jag med glädje göra en regndans, filma det och sedan sprida över nätet.. typ..
Jo, har den utskriven.. till viss del hjälpte den.. men jag måste fortfarande få igång det inbyggda slutsteget på något sätt.. tror att det är den vita kabeln jag måste ansluta till någon av kablarna från stereon.. den stora vrågan är vilken då kanske.. om det ens är den vita..
Visa användare
202
Torbjörn
328 Touring -96(S50 B30/32 TURBO)

M3 E46 2006 Imolaröd Competition Package
Ett tips är att koppla bort bilens orginalslutsteg. Jag hittade en tråd i USA om det sök google "DIY +e36" så hittar du den. SUmma av tråden är att man drar nya kablar till framgögtalarna och skarvar ihop bakre högtalare paret vid slutsteget som sitter i baggaget någonstans. Jag skall själv göra det på min bil men jag har inte tiiiid.

Tobbe
|Oo=00=oO|
Länk
Visa användare
202
Torbjörn
328 Touring -96(S50 B30/32 TURBO)

M3 E46 2006 Imolaröd Competition Package
Som vanligt stavfel men ignorera.....
framhögtalare
bagage
tid

Tobbe
|Oo=00=oO|
Länk
Vilken bra sida! DIY e ganska bra asså! Tisp på var man drar RCA-kabel och allt. Jag har bestämt mig för att på något sätt skita i att ha bhatthyllehögtalarna inkopplade utan på något sätt koppla in stereon till framhögtalarna. Högtalarna i kickpanelerna vet jag dock inte vad jag ska göra med. Har ett fyrkanals slutsteg som ligger och skräpar hemma tillsammans med en 12" baslåda så jag får nog köra hela paketet. Då kan jag byta ut hatthyllehögtalarna mot 6x9:or på något sätt (som också ligger och skräpar hemma..) Jag tackar dig så mycket Torbjörn!
Så! Nu har man fixat skiten.. Har inte satt in baslådan och 6x9:orna än men men.. Jag gjorde helt enkelt så att jag tog väck slutstegsskitet och skarvade ihop kablarna helt enkelt. Det som var lite jobbigt var att identifiera vilka kablar som kom från högtalarna.. De som kom från stereon var lätta eftersom de har samma färg som "där framme". Men nu funkar det iaf förutom att de bakre högtalarna får lite mer effekt och därför låter "mer" än de främre. Lite lek med "fader" på stereon så fixar det sig. Om nu inte någon annan har något tips som kunde vara till hjälp. Skulle jag vara tacksam för..

Peace!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.