|
|
|
|---|---|
MG |
Ville bara skrika hellllllll.....te! uptäckte i dag att min underbara pärla har börjat att få rostblämmor på nedekant av bakluckan.Håller ändå bilen hyfsat ren hela tiden. så sluta att lyssna på (rostfri bil från norr) bara ett skitsnack, eller dålig kvalla på bimern. bilen har rullat här sedan -97.bor högt upp. |
Zyx |
Kan inte hålla med dig i det fallet att inte lyssna på "rostfri bil från norr". Jag har bott i 25 år i lappland men bor sedan fem år tillbaka i västmanland. Det är STOR skillnad på bilarna som rullat i norr kan jag lova. De första åren här nere funderade jag hur f-n folk är funtade som överhuvudtaget kan skaffa en finare bil för att köra med i detta "saltbad". Det rostar så in i h-lvete här nere jämfört med däruppe i norr. Sedan beror det ju oxå på var i norr man bor. Från luleå och neråt saltar man faktiskt vägarna så ovanför luleå börjar bilarna bli riktigt fina. I gällivare och kiruna tex. är rostfria bilar från 60 och 70-talet ingen ovanlig syn, detta trots att bilarna inte tvättats var och varannan vecka. - Scott me up Beemer! |
|
Det faktum att bilarna i norrlands inland rostar minst i genomsnitt av alla bilar i sverige är nog svårt att ifrågasätta, och att säga att det är skitsnack kanske är att ta i. Du har väl råkat bli en av dem som inte fått turen med dig att äga en bil som går massor av år och mil utan att rosta. Och att du fått rost på en 97:as bimer låter ju rent ut sagt hemsk, far till BMW och hör vad de har att säga om saken. Du har inte händelsevis ett varmgarage som du ställer bilen i var natt? mvh André |
|
|
Med tanke på att man e bilmekaniker i yrket så Vet ja att sör bilar kan se rent förj'vliga ut bara så ni vet Mvh Mr-speed go for 540 manuell |
|
|
Umeå bokstavligen badar i salt..vilken kapitalförstöring..kommer ursprungligen från kiruna och där vet man inte vad rost är för nå´t..å salt det har man på renköttet..;) |
|
|
Med tanke på hur mycket nederbörd vi har i Sverige är det inte så troligt att bilar skulle vara rostfria bara för de inte utsatts för salt. Ur den aspekten skulle jag hellre köpa en bil från Kalifornien... Rost på bagageluckan verkar om man följer tidigare trådar vara något av ett generalfel, som BMW på nyare årsmodeller tar på rostskyddsgarantin (om man varit inne på erfordliga kontroller). Men det drabbar även andra märken, ex Volvo. Det var ett så stort problem på 245 och 745 att man gjorde 855:ans lucka i aluminium. |
|
Zyx |
Dogge: Håller med dig. MDcruiser: Uppenbarligen har du inte synat bilar som varit körda i lappland med detta uttalande. Jag har bott i gällivare i 25 år som sagt och talar ur egen erfarenhet. Vad det gäller nederbörden i landet är den nog försumbar i relation till vägsaltet i södra Sverige. Sedan ska man för all del inte tro att man sett några norrländska rostfria bilar om man har varit upp till Sundsvall. Man bör förflytta sig ovanför luleå och inåt landet för att beskåda dessa mindre rostbenägna bilar. Är rost på bagageluckan ett generalfel på Bmw så har vi ju isåfall svaret där. - Scott me up Beemer! |
|
I min sköna ungdom när jag bodde i kiruna och inte hade varit söder om BP...så frågade vi oss vad i all fridens namn hade man för nytta av att ha 6 års rostskyddsgaranti på nya bilar??? vi hade juh aldrig sett nå´t problem med rost!!..vicket svammel log vi och rätade till kepsen..kliade oss i skallen å klämde en norrlands.. ps..kan inte minnas att jag någongång fyllde på spolarvätska heller..saltiga å kletiga rutor var åxå science-fiction..;) |
|
| MDcruiser: På vår 745 som vi köpte -91 hade vi alu. baklucka... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.