AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
7.317

Många som kör Z3 utan AC?

Sida 3 av 3
co
85
cosmossvart
Z3 2.8 Roadster -98 (såld)
Om man nu mot förmodan råkar vara lagd åt det hållet att man bara älskar tygstolar i sin cab så köper man förståss en cab med tygstolar. Den dagen man vill sälja kommer värdet att vara lägre och bilen vara mer svårsåld. Och detta återspeglas ju då även rimligtvis i priset när man själv köper bilen.

Men med all respekt, en eventuell framtida köpares eventuella preferenser väger ganska lätt vid mitt bilköp jämfört med mina egna önskemål.

Antar att du inte kommer vara spekulant på min bil den dag det är dags ;)

Z3:an Länk
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
intressant fråga det här, jag känner igen mig själv i den här debatten, köper man begagnat så önskar vi oss nog lite "extra" saker som vi kanske inte kunde betala för på en ny bil för där springer priset iväg på "godis", men gör en lista och numrera vad som är ett måste och mindre viktiga saker på så sätt har du din bil i ett nötskal och sedan bara leta upp den och någonstans sker en brytpunkt antingen "får" du något mer eller också mister du något ur listan och så är det priset mot dessa parametrar svårare är det inte, men att hitta den kan vara lång sysselsättning , så var det för mig. Ett tips:köp inte en Z3 utan skinnklädsel även om den inte är osäljbar så blir det mycket lättare att sälja den dagen du vill det kan vara jobbigt ändå, det märks på inläggen här och min egen inställning till klädesel och då är väl tendensen redan klar, vi vill så gärna hjälpa dig att välja inom rimlighetens ram
mvh Uffe/bildock
Självklart så är det ju avvägningar och prioriteringar man gör när man söker bil. Vad kan man vara utan och vad kan måste man ha samt hur väl återspeglas det i priset på bilen. Jag tror ändå att om man i den avvägningen även tar med hur lättsåld bilen blir den dagen man bestämmer sig för att sälja så blir det fördel till dem bilar som har AC.

Men visst, allt går att sälja lätt om priset är rätt. :)
an
259
anmith
X4 20i (G02) 2019
Ni är ju för goa! (o:

Först säger ni att det kostar inte ett dugg mer att köpa en beg Z3 MED AC.

Sedan säger ni att man får mycket mindre betalt när man skall sälja en Z3 UTAN AC (((

???

Min bil: Länk
Ojojoj... då får jag väl försöka förklara vad jag menar än en gång...

Det extra som det ev kostar för en Z3 utrustad med AC får man antagligen igen vid försäljning. Dvs den reella kostanden blir inte högre än om man låt oss säga köpt en likvärdig bil fast utan AC. Alltså kostar det i min mening inte något extra i slutändan om man gått in med lite mer pengar och satsat på en bil med AC.

Sen är det en annan sak om man låter AC vara avgörande faktor i ett köp.

Och jag tror att mängden intressenter för bilar med AC större än för dem utan, något som kanske leder till en snabbare affär när väl den dagen kommer.
te
34
teos
Z3 3.0 Roadster -00
Förra året i Juli när det var riktigt varmt (typ 30 grader) och skulle köra en längre sträcka på motorväg så cabbade jag upp och startade AC:n. Det var guld värt och tystare blev det ju. Man saknar dock "öppet-känslan" men man dämpar mycket "väg-ljud" som verkligen hörs när man passerar en långtradare. Det som vägde till fördel då var temperaturen.
Det är nog enda tillfället som jag "verkligen" utnyttjat AC:n. Motionerar den då o då naturligtvis. Jag använder bilen egentligen bara när man kör med taket nere men ser fördelen att ha kylanläggning när det behövs, dvs sällan.
Däremot så kör jag gärna nercabbat när det är typ 14 grader ute men då är det bara att dra på lite värme.....;-)

hoppsan , blev ett hett ämne mellan AC-ägare och icke. Själv har jag ingen AC, precis som många andra skrivit att övrig utrustning gjorde valet av mitt bilköp. Men köper båda aspekter, men föredrar jag något i en Z3 så är det värme sena sommarkvällar nercabbat (framför AC). Även dom kan bli kyliga, och då är det gott att dra på stolsvärme och lite varmluft på benen då man sitter med shorts. I en coupé (oavsett modell) har jag dock svårt att tänka mig vara utan AC!

/Janne
Min Z3.
Länk
te
34
teos
Z3 3.0 Roadster -00
Vill bara förtydliga:
AC är guld värt om man kör längre sträckor i varmt väder. Till o från jobbet för mig är 2,5 mil och då cabbar jag ner. Ska man däremot åka sjysst bekvämt mellan två punkter på långt håll i gassande sol på motorväg så kör jag gärna uppcabbat och AC:n på. Använder dock värmen oftare än kyla!

Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
Teos
kör man och använder sin bil som du berättar så är det ju naturligtvis helt perfekt att ha AC, då jag skrivit om min AC som finns men inte används beror det på att jag har min bil som hobby och faktiskt lite leksak och då blir körningen helt annorlunda och under helt andra betingelser, så dina inlägg säger allt jag håller med dig till fullo jag tänkte tidigare inte på att det finns fler användningssätt än mitt eget och glassa lite i solen men behövde jag förflytta mig som du beskriver så skulle jag också ha upp taket och på med AC, därför är det viktigt att veta innan köp hur jag kommer att använda min bil
mvh Uffe/bildock
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Kan det finnas ett samband mellan lågmilare & utan AC?

Mmm Coupe
Visa användare
67
Northpaw
Z3 2,8 Roadster 1998
vilken pseudodiskussion detta blir, gillar man ac, köp ac, tycker man det inte spelar roll, låt bli...vill man ha elhissar köper man det annars inte...försök inte övertala nån att din egen åsikt e den enda man får ha..punkt!
an
259
anmith
X4 20i (G02) 2019
Anders Olsson
Du har helt rätt! Om man skall använda sin Z3 som bruksbil så är säkert AC ett krav! Själv glider jag bara runt för nöjes skull när det går att köra nercabbat! Tycker man att det blåser/väsnas för mycket utan tak så köp en coupe!

Min bil: Länk
Ni
4
Niclasn
BMW z3 1.9 -98
Nu ä det ju en stund sedan tråden var igång, men det är ju en del bilar som fortfarande byter ägare.
Jag har själv haft min 1998, 1,9 sedan 2001. Den är utan AC, och jag har bara saknat det när jag kört i varmare kilmat. Kört väldigt mycket i grekland, och där är det olidligt att köra med cab nere i stekande sol o över 30 grader varmt för att inte bränna sönder sig, och då blir det VÄLDIGT varmt i bilen.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.