|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Jo, eftermontering kostar en hel del, iaf 20000kr. Saken är den att jag även vill ha hardtop och det är inte gratis att eftermontera heller, ca 15000kr. Och då räknar jag med att få ett HT-tak i rätt färg för ca 10000kr vilket i sig är mycket osäkert. Så om jag hittar en bil med HT utan AC i bra skick och till rätt pris kan det kanske löna sig än att köpa en dyrare med AC och utan HT. |
|
|
boopidoo vad du säger om AC och hardtop är ju mycket personliga önskemål vad du vill ha och uppskattar och framförallt behöver! själv fick jag både AC och hardtop i rätt färg och inget av dessa grejor hade jag valt om jag fått välja men de fanns där på rätt bil och då var det bara att köpa kanske priset hade sjunkit med 10´utan hardtop men jag tror ej mer men det är bra om du sonderar terrängen ordentligt före köp för du får ju en mycket gedigen kunskap på vad du ska välja genom detta forum när du kan ventilera frågorna med z3 ägare som har stor erfarenhet själv hade jag inte det för jag visste inte att forumet fanns då men LYCKA TILL jag tror du vet lite mer idag vad du ska satsa på! Uffe/bildock |
|
|
Jo, jag uppskattar grymt mycket all hjälp och suger in så mycket info jag bara kan. Som upplysnings skull kan jag säga att eftermontering av AC var det bara delarna som kostade 21tkr, arbetet går på ca 16tkr, på Novation i Uppsala. Slutsats, hur dyrt som helst. Jag har bestämt mig nu för att inte välja bort AC, detta då jag kommer att köra bilen inte bara som en rolig sommarbil utan även som en andrabil hemma vilket kan innebära lite längre resor och i sämre väder. Jag värderar dessutom AC högre än HT vilket avgör saken. Jag fortsätter att leta, om det inte kommer upp någonting under hösten och vintern blir det en Tysklandsresa till våren när jag samlat på mig lite mer semesterdagar. :) |
|
| har du kollat in Hamann hardtop? dyr, men jag tycker den e asfräck. spec den som har bulor för rullskydden. | |
|
Själv skulle jag aldrig ha köpt en Z3 utan AC.....men har man inte haft det så saknar man ju inte det!......min åsikt "BMW Z3 2.8 .97" |
|
|
MIN ÅSIKT. MIN ÅSIKT. båda mina z3:or har AC. i denna typ av bil är det helt onödigt med ac, anser jag. en ac är bara ytterligare en sak som kan gå i sönder. men när försäljning stundar, är jag glad över att ha ac. folk verkar helt tokiga i det... "ac ac ac ac, har den ac? skit i miltalet, har den ac?". jag ska nog börja sälja ac. en hardtop är ungefär lika passande (och snyggt) som lasträcke på bagageluckan. har man dessa på en z3:a, förstår jag inte varför man inte passar på att fixa en dragkrok också. höj markfrigången och man kan köra i terräng med den också. |
|
|
jonteandersson: Du har så jäkla rätt i det du säger. Folk tjatar otroligt mycket om AC i en bil där det stort sett är överflödigt. Hardtop däremot tycker jag är rätt snyggt på Z3. Blir att se ut som en ny bil nästan. Bagageräcket däremot; usch och fyf_n. |
|
|
Hardtop är grymt snyggt, vill ha en bara för utseendet. Bagageräcke däremot är fruktansvärt fult. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
Jag kan inte tänka mig en Z3 utan AC överhuvudtaget. Att köra längre sträckor med taket uppe på sommaren är vidrigt utan det, likaså att köra när det regnar. Och när det är riktigt varmt och man kör långsamt med taket nere tycker jag det är skönt med svalka från AC:n. Har en känsla av att kampen mellan AC- och anti-AC-folket här kommer pågå för evigt. Bagageräcke är pricken över i:et, jag tycker det ger ett klassiskt stuk på bilen. /Masten Besök gärna min blogg! Länk |
|
|
Dagens I-Landsproblem: AC:n tar helt klart hästar som man kan ha till annat! Läste att Bugatti Veyron inte klarar att komma upp i 400km/h med klimatanläggningen påslagen! Och sedan så är det ju bara ytterligare en sak som kan gå sönder! Min bil: Länk |
|
|
Anmith: Är ju bara att slå av AC:n så har du ju dina hästar hemma igen. Skulle aldrig köpa en modern bil utan AC. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
jag har AC i min Z3 och har inte använt den! köpte ny golf-99 utan AC varför ? jobbets bilar hade AC och därmed en väldigt stor utgift på underhåll, så därför har jag inte vant mig vid det för det är väl som Anmith säger att mera kan gå sönder, men jag fick ett tips om att köra AC:n ibland och det har jag gjort mvh Uffe/bildock |
|
|
En AC går inte sönder i allmänhet så det argumentet köper jag inte. Köper du en 10 år gammal bil kanske du får räkna med reparation eller påfyllning men det gäller ju trots allt det mesta på en äldre bil, inte bara AC:n. Min kärra: Länk |
|
| Jag har haft ac i mina bilar sen jag vet inte hur länge, och aldrig kostat på en enda krona i reparationer. Jo förresten, jag var tvungen att fylla på gas i roadstern 2003 efter vinterförvaringen. Detta eftersom acn då inte hade använts på ett tag. Men INGEN reparation som sagt. | |
|
ja dessa inlägg styrker ju ägandet av AC och att det inte behöver kosta en massa för att ha, jag jämförde företetagets bilar och varje vår blev det en genomgång med rejäla priser som följd, mitt inlägg ovan var inget påstående utan bara ett inlägg för att frågeställaren om köp utan AC skulle få ett bredare underlag för sitt avgörande och på så sätt har ju inläggen fyllt sin uppgift mvh Uffe/bildock |
|
|
Om man hittar en lågmilare i nyskick (som min) så är det inte avgörande om den har AC enligt mig! Däremot en coupe skulle jag inte köpa utan! Min bil: Länk |
|
|
Verkar finnas många åsikter ang detta... Själv skulle jag aldrig överväga en Z3 utan AC. Har ofta använt ACn i Roadstern under sommaren. Och om man ändå inte känner att det är nödvändigt med en AC så kanske nästa prospekterande köpare tycker det. Så varför inte lägga några extra tusen på en bil med AC. Det är ändå pengar som kommer igen när du ska sälja. |
|
|
Tja... kanske helt enkelt för att alternativet att lägga några extra tusen och få ac inte existerar på en begagnad bil? För mig var det helt oväsentligt om det fanns ac eller ej när jag letade z3:a. Däremot hade jag en lista med krav som var viktiga för mig. När jag sedan hittat bilen som matchar mina krav perfekt så väljer jag ju knappast bort den för att nästa ägare kanske vill ha ac i sin cab!? |
|
|
"cosmossvart" Du tar orden ur munnen på mig! Naturligtvis köper man (jag) bil efter sina egna proriteringar och inte efter en eventuell kommande köpares! När det gäller begagnatköp kanske man inte alltid får exakt det man ville, men man eftersträvar naturligtvis att komma så nära som möjligt. Och ac var inte heller för mig högprioriterat. "Never drive faster than your Angel can fly!" |
|
|
Helt naturligt är det inte. Dom flesta skulle tex inte köpa en modern bmw-cab med standardstolar utan skinn, hur mycket dom själva än skulle tycka det var okej. Detta för att man vet att det är väldigt svårsålt när den dagen kommer. I prioriteringarna lägger väl dom flesta in även andrahandsvärdet, eller? Min kärra: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.