|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Först vill jag tacka er här på forumet. Schysst med så snabb hjälp för en bmw&cab-nybörjare som jag. :) Funderar på det här kring AC. När man kollar på bilar (Z3 97-99) till salu verkar det som om ungefär hälften har AC installerat och hälften inte. När man sedan frågar om det här på forumet är det många som tycker att det absolut inte går att köra utan AC. Har själv bara haft AC i modernare bilar och tycker att det är grymt skönt. Däremot har jag aldrig kört cab förr. Har kollat att det kostar ca 21000kr att eftermontera AC (på BMW i Uppsala) så det känns ju inte så aktuellt att köpa en bil utan om den inte blir mycket billigare, i det fall jag nu bestämmer mig för att AC är ett absolut måste. Ok, främst till er som kör utan AC: -Är det olidligt på sommaren när man helt enkelt inte vill köra nedcabbat (ex. när det småregnar etc)? -På sensommar höst samt våren, blir det jobbigt med fukt etc? AC:n är ju bra på att avfukta luften. | |
|
Jag har inte saknat AC en enda gång på 5 säsonger. Fast jag använder ju bilen nästan bara till nöjeskörning och då är det väldigt ofta cabbeväder. /Fredrik |
|
|
Samma här: sommarbil + vackertväder= nercabbat. Nu isomras när det var över 30 grader kanske man önskade lite kyla men det var bara att trycka ned gasen lite till så blev det ok!! MK |
|
| Fast man kan ju överaskas av en regnskur, och har man då inte ac blir det olidligt. Men det kanske man kan stå ut med, det beror på hur man är som person.... | |
| det är guld med ac när man kör nercabbat i stan på låg fart i över 25 grader... say no more, ac rules | |
|
Äsch, ligg inte å puttra i stan och andas avgaser, ut på slingriga asfaltvägar, gasa, lyssna, lukta och njuuuuuuuuuut!!! ;-) /Fredrik |
|
| åk ut en mycket varm dag till ett ställe med en z3 till salu med ac och prova kör den med ac på & ac av... eller prova en dag (som idag här uppe) då det regnar och är mycket varmt... då är ac guld värt... utan ac känns stenålder =) | |
|
Jo, alltså jag har ju vant mig vid AC också så det är nog det jag ska ha. Det betyder å andra sidan att jag antingen måste punga ut med 21tkr eller vänta tills nästa lämpliga bil dyker upp. Tack för inläggen, hjälper alltid att höra andras synpunkter! :) |
|
| Jag kör min Z3:a som bruksbil under sommarhalvåret och det blir trots allt ganska många mil med cabben uppe. Skulle inte vilja vara utan AC:n. | |
|
Sufletten uppe eller nere, nog vill man reglera lite kyla o värme i kupén. För att inte tala om när det regnar men fortfarande är närmare 30 grader. Olidligt utan AC! Mitt tips är att vänta på rätt bil. E46Cabrio Länk -06 |
|
|
Om ni har cabben uppe för att det regnar kan ni väl ändå glänta lite på rutorna. =) /// Viktor Kärran Länk Mer mos till folket! |
|
|
det om något visar ju att ac faktiskt gör saken bättre... veva ner rutorna..så...så...så... 70-talistiskt.... |
|
|
Är det någon som vet vad det innebär arbetsmässigt att byta AC? Har fått en siffra på 21tkr då det är ca 14 arbetstimmar = 15-16000kr + delar hos en BMW-verkstad. Har dock bara kollat upp detta på ett ställe? Någon som vet en icke-bmw-auktoriserad verkstad som är riktigt bra på bmw men inte svindyr? Skulle eventuellt kunna köpa delar i USA via släkt och vänner men vet inte om de är så mycket billigare där. |
|
|
Har du tänkt på att alla som säger att det inte behövs, inte har någon AC och de som har påstår att man inte kan vara utan. Jag säger att man vänjer sig, jag hade riktig klimatkontroll på den bil jag hade innan jag köpte Z3'an, och som sagt, har inte saknat det en enda gång. Hade alltid haft taklucka innan jag köpte bilen med AAC, trodde det skulle bli tufft utan, men nej, jag saknade aldrig takluckan heller. Hittar du en Z3 utan ac, och känner att denna vill jag verkligen ha, köp den ändå. Skulle det sedan visa sig vara helt outhärdligt utan AC, byt bil. Det jag saknar skulle isåfall vara eltrådarna i bakrutan, har hänt några gånger att jag behövt backa ut från mina föräldrars infart t.ex. och bakrutan varit alldeles igenimmad. Men det är ju en plastruta så det är inget att göra åt. /Fredrik |
|
|
AC i en cabbe? ja det beror på vad man ska ha bilen till! själv har jag åkt cabbe i 20 år och inte har jag haft någon AC under dom åren! då jag har bilen som hobbybil och fäller cabben på våren så får den vara nere till hösten då bilen ställs av , enda gången taket fälls upp är om det kommer en skur men cabbe har jag just för att få åka öppet och svalkan får jag i fartvinden, visst blev det varmt nu i somras vid rödjlusstopp det ska erkännas men faktum är att jag inte startat min AC som bilen är utrustad med ännu och då köptes bilen i maj, det här kan ju också vara en vinkling om du ska köpa med AC eller ej Uffe/bildock |
|
| Det är inget måste med en AC i en Z3. Finns många saker på utrustningslistan till Z3 som överväger AC:ns funktion. Har haft Z3 både med och utan AC och visst är det fördelaktigt att ha en AC, men som Fredrik säger; det är inget krav och man vänjer sig utan. | |
|
Bildock, synd att du inte låter AC:en aktiveras. Den behöver nämligen det för att överleva. Även om just du inte behöver den så är det synd att nästa ägare kanske får börja med att renovera den. Sen är det säkert så att man vänjer sig utan AC, man vänjer sig säkert med en bil utan cd-spelare också. Tycker man att AC är mindre viktigt så är det bara köpa utan, blir förmodligen billigare. Använder man bilen på enbart regnfria dagar och inga långfärder så är det förmodligen inga större problem. E46Cabrio Länk -06 |
|
|
Anders tack för inlägget, av min okunskap om AC:ns funktion ska jag givetvis dra igång den då och då Uffe/bildock |
|
|
Första Z3:an jag kollade på hade inte AC och det var därför jag inte köpte den, det är jäkligt skönt att ha AC även i en cab. Kör med AC:n på när det är riktigt varmt ute och cab nere riktigt skönt att få lite svalka i bilen... //Daniel |
|
| Jag har två st 2,8 or en med AC och den andra utan. Helt klart föredrar man AC annars ljuger jag, men är man van utan är det säkert så att man blir van som flera skriver. Men kör man enbart nercabbat så klarar man sig bättre utan så klart. Mitt råd köp en med Z3 AC det är så litet extra du får betala om något alls vid beg.köpet. Eftermonteringen är ingen bra lönsamhet. | |
|
p.s. fördelen med en ac är valfriheten, den har ju både en på och en avknapp... på en som inte har ac så finns ingen av dem.. sen förstår jag inte hur ni får så mycket fläkt i era bilar att ni tycker det är svalt oavsett temp utan att dra ner rutorna så ni för både öroninflammation och sinuit... när jag kör 130-140 kan det hända jag inte vill ha ac på, men i farter under det händer det rejält ofta, även nercabbat.. hursomhelst så ser jag att en bil med mest extrautr blir lättast att sälja senare, och förmodligen även den som ger högst pris.. Z3 / 2,8 / 1998 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.