|
|
|
|---|---|
|
Efter att ha surfat omkring pa det har forumet och läst ett 1000-tal inlagg, tankte jag sjalv se om jag kan fa nagon hjalp. Jag ar riktigt sugen pa att inforskaffa min forsta riktiga bil och undrar vad ni foreslar for under 200 000 kr. Foljande ar ett maste: *Touring - har tre barn under 7 år *Skinn - har tre barn under 7 år... *Diesel - bor i Holland och reser hem till Sverige da och da, samt gillar bilsemester i Europa *Automat *Manga hk - gillar att kora fort Skulle uppskatta er expertishjalp jattemycket. (Ber om ursakt for avsaknaden av svenska tecken) | |
|
E39 530dAT är väl det enda som passar in på det du skriver. Riktigt trevlig bil! ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
För den beaktansvärda summan kan du köpa en E46 som blir för liten för tre barn plus packning på långfärd och vill du ha en touring erbjuder BMW inte större dieselmotorer än 530dAT (E39) i dagsläget. För 200 får du mycket bil. Mitt stående råd är att inte titta för mycket på milen utan hellre se till att det blir en nyare bil. Lycka till. Mvh Mikael |
|
|
Tack for era svar! Jo, 530dAT verkar mkt intressant. Synd att det inte finns 540dAT... Ni har båda minst 286 kusar, en del har det bra... Hur ny bör den vara då? Vill att den ska vara hyfsat underhallsfri. Importerar garna fran DE till SE. (Tankte kora med svenska regskyltar i NL, för import till NL ar uteslutet pga av deras %$&%^$^ skatteregler) |
|
|
Ja jag talade nyligen med en holländsk bekant och när han fick höra vad jag betalat för min bil (som han pga av motorn var lite sugen på) blev han arg på NL eftersom det pga skatteregler är dyrt att köpa bil där. Hursomhelst så tillhör jag dem som inte bryr mig om miltalet utan hellre ser till åldern (låter konstigt eftersom jag kör 98:a, men nuvarande bil har jag eftersom jag behövde få loss pengar till hus. Den förra var fyra år nyare). Ju nyare, ju bättre (rostgarantin som tyvärr många behöver utnyttja löper över 6 år). Naturligtvis under förutsättning att service är korrekt utförd och verifierbar. Du har ju bara en cykeltur till Tyskland så du har ju tom möjlighet att besiktiga bilarna. Jag har hämtat två bilar från auktoriserade BMW-handlare och de var mycket pålitliga och jag hade inget att klaga på. Dessutom rekommenderar jag bestämt att du ska få med en Europlusgaranti vid köp så att du slipper tråkiga överraskningar under det första året. Åsså "måste" du ha lite leksaker. BMW:s tillbehörskatalog är mycket omfattande. Komfortstolar är mycket sköna. Automatisk baklucka är en trevlig funktion när man ska lasta där bak och händerna är fulla eller luckan smutsig. Navigationen uppskattade jag på mina tidigare bilar. För övrigt är motorn i 540 underbar, så kan du strunta i diesel, rekommenderas den mycket varmt. Mvh Mikael |
|
|
Skulle också föreslå en senare 530dAT E39. Du bör kunna hitta en relativt fullmatad sådan med M-packet, tacklucka i glas och spottstolar hos någon tysk BMW återförsäljare. Det finns också 525dAT som går riktigt fint i kombination med automatlådan. Kan rekomenderas, mycket trevligare än den vanliga 525i. Dessutom drar den rätt mycket mindre bränsle i praktiken (6.6l/100km blandat med automat), även om det pappret inte skiljer så mycket mellan 530d och 525d. Det är ingen enorm skillnad i bagageutrymme mellan E39 och E46 Touring så testa en E46 330dA Touring innan du bestämmer dig för femman. Baksätet är aningen större i E39 men någon limousinkänsla som i tex. Audi A6 Avant finns inte. V8 är trevligt men om du är inne på diesel pga regelbundna långfärder borde den diskvalificera sig själv pga förbrukningen. |
|
| Denna? Länk med detta Länk kanske... | |
|
Kristoffer_L: Jag är förvånad över min 540:s relativt låga förbrukning. På landsväg drar den inte mycket mer än min 525 (båda E39), däremot vid kortare sträckor och stadskörning så är den lite törstig. n.b. Jag har inte kontrollerat om bränslemätaren visar rätt. Mvh Mikael |
|
|
PowerMac: det är inte hälsosamt att trimma BMW dieslar med aut. Sitter GM-lådor i dessa... Redan underdimensionerade... Min gamla pärla: Länk |
|
|
Rekomenderar helt klart en E39T före en E46T. Det skiljer inget i pris på en 330dAT och en 530dAT däremot så erbjuder E39 en helt annan komfort samt mer utrymme. Ingen av av bilarna är några laståsnor men med 3 barn så lär en E39 bli betydligt lättare att leva med. Har som du ser både en E39T och E46T och när vi åker på semester är 530'n det självklara valet trots merkostnaden för bränsle och då har vi bara ett barn. Som nämts ovan så tycker ävan jag att du ska hitta en bil med M-paketet. Gör bilen snyggare samt att den lär bli betydligt lättare att sälja när den dagen kommer. Bilen som PowerMac länkar till är ett bra exempel på vad du kan få för dina pengar. ___ //Ulf |
|
|
Tusen tack for era inlagg! Bra forum det här med manga besokare. I manga andra forum segar det sig fram. Jo, En E39T lutar det helt klart at. Tycker det ar konstigt att det skiljer sig sa lite i pris pa 330 och 530 diesel. PowerMacs forslag verkar ju intressant. Gillar fargen trots att jag ar fargblind. Nu frestar det i köptarmen... Skulle vara himla kul att fräsa omkring i nat sånt istallet for en Ford Fikus, aven ifall den varit en himla bra bruksbil/familjebil pa manga satt. Funkat klockrent i 6,5 ar. Fast 100 hastar har varit pa tok for lite. Trangt i baksatet oxa for frugan och de tva storsta barnen. Lite val mkt gnall senaste svangen till franska rivieran. Forresten, ar 530dAT sa mkt storre? Iofs kommer nog frugan flytta fram i passagerarsatet vid bilbyte, sa det blir val battre. Fast ungarna slar val ihjal varandra dar bak. Har aven funderat pa en Grand Voyager som kompisen har, fast det ar ju nat helt annat an en Beamer (far man saga Beamer?) M-paket, vad ar det egentligen? Heter det sa for att det ar lull-lull fran M3-M5:s utrustning? Ingen har svarat pa min forra fraga om hur ny den bör vara i kombination med hyfsat underhallsfri. Effektbox verkar ju oxa vara ett billigt satt att hotta upp bilen. Den utlovade, minskade bransleforbrukningen ar dock inte sann, va? |
|
|
Hej, Jag är nybliven ägare till 530dAT. Det är 02:a som rullat lite mer än 18 000 Mil. Som någon annan skrev, titta inte för mycket på milen... Jag är grymt nöjd, hade en MB 220 CDI innan, 45 000 mil. Bmw känns som rena F1 bilen jämnförelse. Har satt lite nya fartrekord på vägen hemfrån jobbet... Underhållet vet jag inte så mycket om än, men min fru hade en 320 dT (E46) tidigare, och den var det bara nomal service och byte av lite framvagnsdelar. Den hade gått 26 000 mil när vi bytte in den till en bensinare. 318 iT E46. Jag planerar att köra ca 20 000 mil till med 530:n. Lycka till med valet av bil. |
|
| Hade nog köpt en 330dT | |
|
mikaelodoris: bilen behöver inte ha service bok eller liknande för att rostskyddsgarantin ska gälla utan det är 6 år som gäller, punkt slut |
|
|
BMW Alpina D10 Touring låter ju som bilen för dig! Importerad kan du komma ner runt 200' |
|
|
Viperhauk: Har jag påstått annat? Aha nu ser jag varför formuleringen kan förleda dig till den slutsatsen. Jag syftade på "Ju nyare ju bättre". Serviceboken har naturligtvis inget att göra med den garanti BMW erbjuder avseende rost. Mvh Mikael |
|
| ok | |
Njuren |
Hej! 330dT hade passat perfekt! Man kan väl få en fin fullutrustad för 200 lock. Och ang långmilare: "titta inte på vågen titta i spegeln" BMW - i nöd och lust? |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
En 740Diesel har gott om utrymme och en härligt mullrande V8 under huven som dessutom är väldigt snål. ///MVH Hasso Länk |
| "titta inte på vågen titta i spegeln" håll in magen och färga håret. ;) | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Powermac :Har jag redan gjort :) ///MVH Hasso Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.