|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
På den Erik länkar till så är oljan i bakdämparen samma som sköter nivåhållningen (bara höjer trycket i dämparen så trycks kolvstången ut pga areaskillnaden på ena och andra sidan kolven (kolvstångsarean går bort på uppsidan)) Så om man som jag har lite läckage i bakdämparna kommer dom alltid jobba med frisk olja. /Mats J |
|
|
Här var lite mer info om EDC: Länk /Mats J |
|
Paap Reeder |
Mats! Verkligen bra beskr av EDC-funktionen fram. Det innebär att de dämpare till E34 bak som jag har med EDC fungerar med dessa elektromagneter eftersom jag inte kan se någon annan "anslutning" till dem. Varför har dom isf inte använt samma teknik bak på E32? MVH /// Paap R |
|
Så varför sitter det klockor bak men inte fram ? För att bak är EDC kopplat med LAD och behöver en extra dos tryckreserv när man lastar ? mvh,komfortnissen |
|
Paap Reeder |
... om ni ursäktar så förfäktar jag ändå min teori - beredd att vika mig blixtsnabbt. EDC- funktionen är "lika" fram och bak. Styrs elektroniskt "utanför" resp dämpare genom att som Mats säger en ventil påverkas elektromagnetiskt till 3 lägen. Nivåregleringen finns bara på bakdämparna och höjden styrs genom att servoolja pumpas in i resp dämpare "via" resp "bomb". Mera tryck så höjs nivån där EDC verkar resp tvärtom. Har litet svårt att tro att EDC+nivåreglering är hopkopplade för bakdämparna ... men kan givetvis ha helt fel. Det skulle isf innebära att dämparen ändrade karaktär allteftersom trycket som en följd av antalet personer och väskor i bilen varierade. Är fortfarande envist kvar vid teorin påse i påsen för det två systemen. MVH /// Paap R |
|
Paap, det är väl logiskt att karaktären ändras med stigande last ? Kör jag med full last vill jag inte ha en mjukt svajande bil i 130. Då ska den både kompensera upp nivån OCH styva till sig för väghållningens skull. Kvarstår gör dock frågan varför klockbyte ger mjukare beteende om de två systemen jobbar i olika påsar. Ska nu vid lämplig väderlek koppla loss armen och mäta hur högt bilen står med 0 tryck i systemet. Hittills tycker jag att trötta fjädrar och kompenserande LAD låter som den troligaste orsaken till mitt "problem". Men räcker det med armen eller måste man inte "tryckbefria" på nåt vis för att vara säker på att det bara är metallfjädrarna som håller uppe bilen ? mvh,komfortnissen |
|
Paap Reeder |
Vi måste absolut bottna med detta. När jag kommer hem efter helgen skall jag leta på mitt styrdon till EDC - 37 15 1 137 150 - E31/32 - och ordentligt se efter vilka elektriska kopplingar som där finns. Frågan är således bakstötdämparnas principiella uppbyggnad LAD+EDC. Fram har Mats löst frågan med hjälp av egen skiftnyckelerfarenhet på dom. MVH /// Paap R |
|
Det var inte så mycket skiftnyckel, det var mer stor rörtång och handslägga för att få isär dom :) /Mats J |
|
|
Fick äntligen tummen ur och justerade ventilen till nivåregleringen. Trodde att bilen mer eller mindre stod i toppläge men det gick att höja den ca 10 cm till... Den justerades ner max och nu fick bilen rätta E32 stuket med bakdäcket lätt innanför skärmkanten. Komforten kom på köpet, vilken otrolig skillnad!!! Hejdå Epatraktor, god dag gamla lyxbil. |
|
|
Grattis ! Vi har gjort samma erfarenheter fast jag tror att min är på gränsen till för låg eftersom jag har börjat få varning på datorn för nivån efter senaste micklandet. Tror att jag ändå har nåt fel nånstans för jag inbillar mig att den ibland är mjukare, ibland hårdare. Måste också få ändan ur och göra en diagnos istället för att lita till min s.k. känsla. När du säger ner till max...du har inte lust att beskriva hur du gick tillväga lite kort ? mvh,komfortnissen |
|
|
komfortnissen, vilken varning får du? kanske brist på vätska? /Mats J |
|
|
Komfortnissen: Om du har ETK så kolla "bakaxel" och sedan "nivaareglering" och sedan nivaaregler./reglerventil/mont. detaljer. Lossa mutter 4 som sitter på stag 1 och den lilla armen på reglerventilen 8, och för den bakåt. Hålet i den lilla armen armen är avlångt. När jag skrev max menade jag längst bak i det avlånga hålet då bilen hamnar så lågt det går. Är lite inne på Mats Js fundering där med nivån, jag har inte fått några varningar. Men sedan kom jag att tänka på att du har nog justerat bygeln där framme med va? Då kan ju nivån bli som du säger för låg och du får då en varning...? Kör en diagnos men tänk på att kolla, radera och kolla igen, då många av felen som rapporteras är fejk. Körde själv en diagnos (mer eller mindre fullständig, det finns mycket att kolla) förra veckan. De enda fel som var registrerade var magnetventil fram och bak/kortslutning EDC. Raderade och körde en sväng kollade igen och felen var borta! Att se att det inte fanns fel lagrade var bättre än ett blankt papper på besiktningen!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.