|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Ännu en gång...men jag blir inte klok på i vilken ända man ändrar och vad det är för skillnad. Har ni ställt in den lilla armen direkt på ventilen eller klämman på staget längst fram ? Vad är det för skillnad egentligen, tycker att resultatet borde vara detsamma s.a.s. Den lilla armen bortkopplad med motorn igång har liksom ett område i mitten där det pyser och arbetar men rör man mer verkar det inte ha någon effekt. Frågan uppstår för att jag efter fjädringsklockbytet inte märkte nån direkt skillnad förrän jag ändrat armen längst fram. Enl. vissas teori gör en fiktiv "nerlast" = en höjning, att trycket i dämparna ökar med därmed följande hårdare fjädring. Har läst andra teorier att så inte är fallet, att trycket skulle vara konstant. Men som jag skrev i en annan tråd, när jag ändrade så att nivån blev riktigt hög, blev även fjädringen stenhård vilket talar emot "konstanttrycksteorin". Nu kör jag runt med en nivå som är ställd lite på känn och misstanken finns att med en regelrätt, korrekt utförd inställning få ännu bättre fjädringskomfort. mvh,komfortnissen | |
|
Det enklaste sättet att få det korrekt inställt måste att över en oljegrop med bilen igång justera bak vid brytaren så att bilen får samma höjd mot tröskeln framför bakdäcket och bakom framdäcket. Då är ju bilen i nivå. Om du lastar den påverkas givaren och vill ha bilen till rätt inställd nivå och motsvarande när du lastar ur. Att mickla med inställningen mot staget hade jag undvikt, då avståndet stag-brytare förändras mot original inställning, dvs att nivåregleringen får fel arbetsområde mer-mindre. Om inte jag minns fel är det rätt stor justeringsmån bak vid brytaren, nog för att justera den till önskad höjd? |
|
|
Trycket i dämparen bestäms av belastningen och inte av höjden, såvida inte dämparen är utanför sitt arbetsområde. Det spelar egentligen ingen roll var du ställer in ventilen, men det brukar vara svårare att få den rätt på ena sättet. Det finns ett dödläge i mitten, där den inte reglerar, sedan följer reglerlägen på båda sidor. Mer vriden kan de inte bli i bilen. Att den stänger när den är lös kan inte hända när den är monterad. När man ”hissar upp” bilen i topp med lös eller felställd reglerarm, kan inte bilen fjädra. Det ökade trycket i dämparen håller bilen kvar i översta läget och bilen är helt stum. Jag antar du har sett detta tyska dokument om hur man ställer nivån: Länk Jag fick göra några inställningar på min 750, innan jag fick nivån som jag önskade. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Paap Reeder |
... Erik! Jag ställde bakhjulen på ett par siporex murstenar - startade motorn och "fipplade med armen" tills jag tyckte det "såg bra ut" med avståndet fälgens underkant till skärmkant. Har fungerat ok sedan dess med de belastningar som varit aktuella men nu blir det svettigt till veckan ty då skall jag montera ett drag och släpa omkring på en grävmaskin. Vi får se ... MVH /// Paap R |
|
Paap! Den kommer att höja sig, lika säkert som att prästen predikar på söndag igen... Kolla mailen din mail. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erik W; Varför skulle den höja sig igen? |
|
|
Är fortfarande lite konfunderad av varför min bak är styvare än fram trots många "fippeländringar". Vet dock inte hur länge mina fjädrar har suttit, kanske sen -90 ? Är det någon av er som bytt och kan berätta vilken skillnad som märktes ? Om bakfjädrarna är slut och således kanske komprimeras mer måste väl dämparna kompensera med ett högre tryck = styvare fjädring ? Eller är jag ute och yrar i rymden nu ? mvh,komfortnissen |
|
Paap Reeder |
... är det inte EDC på en HL? MVH /// Paap R |
|
Jodå, det är EDC men har det någon betydelse för huruvida baken är stelare än fram ? mvh,komfortnissen |
|
|
Om EDC systemet inte funkar bak så blir stötdämparna hårdare. (tex kabelbrott till bakdämparna) /Mats J |
|
|
Men vad jag kan förstå utan att veta hur en helhel EDC ska vara fungerar mina kretsar. Den blir hårdare i s-läge, den nivåreglerar med last men i både s och k är bak styvare än fram. Är det verkligen ingen som har EDC och kan säga om det är normalt ? Nu är min en tidig variant, bilen är byggd -89/v.12 och det kanske är en ovanlig kombination i Sverige ? Såld i Frankrike, var det visst, men med fullt vinterkit utom kupevärmare. Om det är kabelbrott ska den väl låsa sig i hårdläge och inte hissa omkring alls. Så hård är den inte, den fjädrar i gupp o.s.v....och ok, det är inte så att jag lider av skillnaden, den är ändå otroligt skön att åka i. Men det är alltid kul att ha koll, eller hur ? mvh,komfortnissen |
|
|
Men då ska K och S sluta lysa på inställningsknappen. Vid minsta fel på EDC-systemet slocknar dem för att indikera fel (vid elfel). Lyser din knapp Komfortnissen? |
|
| Oj, du hann visst före. Du har helt rätt. Vid minsta fel låser den sig i hårdläge och K och S slocknar. | |
|
Nej, helt rätt, min knapp slocknar, men först efter att rätta nivån har uppnåtts. Är det helt säkert att knappen ska slockna även på den tidiga varianten ? En lokal meckare, f.d. verkmästare på BMW tvekade och kunde inte svara. Är det inte också så att den vid minsta elfel ska ställa sig i hårdläge ? Och det gör ju inte min....varken fram eller bak.... mvh,komfortnissen |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
komfortnissen: Det kan vara en eller båda tryckklockorna ("PRESSURE ACCUMULATOR" nr.1 på denna bild Länk som gett upp. Ska finnas en länk till en amerikansk sida med mektips. Tyvärr har jag slarvat bort den. Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
Jo, jag har nyss bytt klockor och slangar och därmed börjat rota i systemet. Innan bytet var den riktigt stum bak och efter blev den "halvmjuk. Kom förresten att tänka på en sak. Bromsbomben har inget vidare tryck kvar och kan det möjligtvis vara så att den hänger samman med EDC-kretsen ? Det kan ju vara en förklaring till att lampan inte slocknar ? Får iofs ingen varning, men det bevisar inte att det inte är nåt som brister i kedjan. mvh,komfortnissen |
|
|
Jag kom på en annan förklaring, bakdämparna får olja via hydraulsystemet och har altså relativt fräch olja hela tiden. Stötdämparna fram har oljan kvar från fabriken. Altså kan dämparna fram kanske bli mjuka pga att oljan är gammal. På en motorcykel byter man ju olja i gaffelbenen ibland, kanske hjälper på en bil också. Hur långt har bilen gått? Det kan vara så att bakfjädringen har rätt hårdhet och framfjädringen är för mjuk. /Mats J |
|
|
24000 mil. Men framdämparna måste också få olja via systemet, annars kan de inte regleras ? Är det inte EDC så stämmer det som du säger. Både fram o bak har väl bara ett tillopp så oljan cirkulerar inte utan pressas s.a.s. fram o tillbaka efter behov. En viss liten cirkulation måste ändå uppstå inom det enkla tilloppet, tycker jag. Men det är klart att de är slitna efter milen. Svårt att avgöra utan att ha nåt att jämföra med. I vinter tänkte jag byta fjädrar runtom i preventivt syfte och det är ju en början till problemlösning. Gränsen för byten av delar går vid dämparna om jag inte ramlar över beggade. En st ny dämpare kostar nästan lika mycket som bilen gjorde och det blir lite absurt att satsa så mycket, även om vagnen är frisk i övrigt. mvh,komfortnissen |
|
Paap Reeder |
... tror så här utan att veta: EDC har inget med nivåregleringsoljan att göra. EDC är "en påse i påsen" och nivåregleringen höjer eller sänker den ena "påsen". Om den är styv bak kan den vara det både högt och lågt s a s. OBS ... bara teorier ... MVH /// Paap R |
|
Eftersom jag plockat isär en av mina EDC dämpare fram så vet jag hur den ser ut. Det är originaloljan i den, den har ingen kontakt med någon annan vätska i bilen, den är lika stängd som en standarddämpare. Hårdheten (mjukheten)ställs genom att det sitter två elektromagneter i dämparen som öppnar bypasskanaler förbi själva dämpgrejen, detta medför att dämparen blir mjukare då det finns spänning på magneterna. Bak har jag inte rivit (ännu) men tror tvärs emot Paap att det är samma olja i hela dämparen. Det finns sprängskisser på dämparna någonstans på nätet men jag har inte studerat bakdämparna så noga. /Mats J |
|
|
Hinner inte kommentera allt nu, men här är lite klargörande: Elfel -> dämparna hamnar i maxdämpande läge. Bromsbomben kan inte påverka fjädringens beteende. EDC och nivåregleringen har ingen logik ihop, bakdämparna höjs och sänks helt mekaniskt. Dämpning och styvhet är inte samma sak, blanda inte ihop detta. Det skulle kunna vara som du skriver att fjädrarna är ”slut”, då blir det högre tyck i dämparen. Högre tryck -> hårdare fjädring, men dämpningen är oförändrad. Hur låg blir bilen om du sänker den med löst stag? Jag antar ni har sett denna beskrivningen på EDC version 1 tidigare: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.