AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.213

Har ni rost på era Z3:or?

Z3
13
Z3 Henrik
Z3 Coupé 2,8 -99
Hej alla,
detta blir mitt först inlägg här på forumet. Jag funderar på att köpa mig en Z3 Coupe 2.8 och under sommaren läst massor av inlägg från er som varit mycket nyttiga och bra info. Så först och främst - TACK!

Jag har en släkting i Tyskland som fått i uppdrag att kolla runt lite åt mig och i lördags tittade han på en. På nätet såg den naturligtvis fin ut men besvikelsen blev stor när jag fick höra att bagageluckan hade en ca 1cm hög rostkant nertill! Även rostbubblor kring spegelfästena. Bilen är ju inte mer än 6 år och jag tycker det verkar helt sjukt hur en BMW kan ha så mycket rost redan. Vore kul att höra era synpunkter kring detta?

Vidare tyckte han inte att motorn var så speciellt rolig, tycker ni 2.8an är i klenaste laget? Är det stor skillnad på 3.0?

Jag har ingen rost överhuvudtaget på min nio år gamla bil. Måste ha varit ett sällsynt dåligt skött exemplar och då undrar jag ju hur motorn var skött. Misstänker att den mådde lika bra som resten av bilen.

Var bor din släkting? Be honom åka längre ned i tyskland där bilarna inte utsätts så mycket eller inte alls för salt, jag hittade min nära franska gränsen. Bara myser varje gång jag får åka till bilprovningen och kan titta på min bil undertil som ser ut som om den vore nästan ny.

Det är stor skillnad på 2.8 och 3.0, 192 mot 231 Hk, hur en original 2.8 är att köra överlåter jag till någon annan att förklara. Man jag har mycket svårt att tro att den är tråkig, pappas 528 skjuter på bra och då har den mycket mer vikt att släpa på.

/Fredrik
Z3
13
Z3 Henrik
Z3 Coupé 2,8 -99
Nää, som sagt var den otroligt dåligt skött så vem vet vad som kan ha hänt med motorn... Min släkting bor i Düsseldorf så han får väl ta sig en lite länge tur neråt, det var ett bra tipps!

Tittade för övrigt på din fina roadster och den ser ju super ut! Tänkte bara fråga om du fått några kommentarer på placeringen av nummerplåten fram... själv tycker jag det ser rätt coolt ut, den blir liksom lite aggresivare.

// Henrik

Tackar, jag är väldigt nöjd med stuket på bilen.

Inga kommentarer från ordningsmakten än så länge. Jag hade en liten klisterskylt på när jag hamnade i en nykterhets/bilbältes kontroll. Givetvis var de på mig om skylten, och eftersom det nu bokförs att man blivit upplyst om detta så är det bara att skruva dit den riktiga eller ta böterna. Men jag kunde bara inte skruva på denna stora blaffa på avsedd plats, fick denna ide, och har besiktigat 2 ggr utan problem.

/Fredrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.