AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.072

För- och nackdelar med bromsolja med silikon i?

Mi
8
Michael635
635CSi -82
Någon som kan förklara lite vad som gäller med bromsoljor med och utan silikon i. Har hört att bromsolja med silikon i inte tar upp vatten lika lätt, och det är ju bra, men jag har även hört motsatsen. Om man nu vill byta till en olja med silikon i måste man då göra "rent" hela systemet, eller är det bara tömma och sedan fylla på med den nya oljan?
E3
1.828
E36
USA bilar
Silikonbromsvätskan är inte hygroskopisk, dvs den tar inte upp vatten, vilket innebär längre livslängd. Högre kokpunkt än konventionell bromsvätska

Nackdelar är större krypningsbenägenhet, dvs har du dåliga tätningar någonstans är risken större för läckage, priset kan väl ses som en nackdel också.

Dessutom får du inte blande den med vanlig bromsvätska, men det räcker som du säger att tömma systemet, du behöver inte på något sätt tvätta ur det hela

Har kör silikonvätska i många av mina bilar, och tvekar inte att rekommendera det! Normalt sett ska du ju slippa bromsvätskebyten framöver också.. Jag har aldrig haft kärvande ok eller cylindrar i de bilar jag bytt till Silikon
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

En nackdel med silikonbromsvätska torde väl vara att bromskänslan i pedalen enligt en del inte riktigt blir lika"stum" som med en "vanlig" bromsvätska..

Racingkillar använder t.ex sällan/aldrig silikonbromsvätska vad jag vet iaf,just pga den lite sämre känslan vid bromsning...

Mvh Janne.
Mi
8
Michael635
635CSi -82
Tack för svaren!
Då fick man lite att fundera på. Jag har ju en bil från -82 så risken finns väl att det kan börja läcka om jag har otur. Annars låter det ju bra att den inte behöver bytas lika ofta, och att den inte tar åt sig vatten, eftersom den står 6-7 månader om året kanske man minskar risken med kärvande bromsar. I och för sig på bekostnad av förlorad bromskänsla.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.