AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
697

köp av bmw 328i med sportpaket

kamelkungen
Hej alla bmw-fantaster !
Har nu sålt min 316i och har tänkt att uppgradera mig rejält till en 328i -00 med sportpaket. Bilen har gått 8700mil, svensksåld.
Riktigt fin är den. Dock ej skinnklädsel men för övrigt har den det mesta i utrustningsväg. Har provkört och den känns som ny. MEN jag tycker mig höra någon form av mycket svagt "ihåligt ljud"( lite likt som det låter när man knackar på botten av en pringles förpackning) eller vad man skall säga från någon stans bak i bilen, ljudet kommer vid ca 100km/h.
Nu undrar jag om detta kan vara däckljud ? Körde på gropig väg, svängde kaftigt men ljudet påverkas ej. Däcken sitter på 17 tum och har låg profil.

Har två frågor till Er E46 fantaster:
1. är priset 125'kr rimligt för den här bilen? i priset ingår 17tum v-däck på alu fälg.
2. vad kan det "ihåliga" ljudet vara ? Finns det några kända eller standard fel kring bakaxeln ? Eller är det däckljud ?

Tackar för hjälpen!

Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Priset är absolut rimligt om bilen är i fint skick.
Kolla så att länkarmarna är bytta - det är det enda kända standardfelet som BMW förmodligen goodwill-åtgärdat vid någon service.

Den 6-åriga rostskyddsgarantin har precis gått ut. Kolla runt motorhuven och bakluckan. kolla om lacken börjat bubbla kring stenskott o dyl. Fråga om någonting bytts på garantin.

Jag har ingen aning om vad det ihåliga ljudet kan vara.
kamelkungen
hej judas,

Tack för ditt tips. Länkarmarna är bytta under garanti, dom nämde tydligen på besiktningen att några små stag till krängningshämnare är på g också.
Kan inte se någon rost alls på bilen. Svårt att veta vad det rätta priset är då det inte finns så många 328 med sportpaket till salu just nu...
Har du haft några problem med din vagn ? Vad drar den i bensin?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Den drar allt mellan 08 och 1.7 :-) Körde på 0.85 landsväg, laglig fart med en IAT 00:a.

125? Tror nog att det går att pressa lite. Om det varit en T med skinn kanske det varit helrätt.
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Har inte haft några större problem.

Bytte kamaxelgivarna för någon månad sedan. Har bytt en ABS-givare tidigare.
Jag kör mest korta sträckor, 1,5 mil, fram och tillbaka från jobbet. Då drar den strax under litern. Kör man på landsväg i laglig fart kan den dra nedåt 0,75. En gång låg jag i 80 bakom en långtradare i åtta mil - då drog den under 0,7.
Ligger man i 160-180 på Autobahn så ligger förbrukningen också runt litern.

Däcken kan ju kosta en del. Om de som följer med är slitna så kanske du har något du kan ta upp för att sänka priset. Annars tycker jag inte att du ska tveka längre utan slå till.

Försök att få reda på vad det konstiga ljudet är också så att det inte är något du måste fixa direkt - sådant kan förstöra nybilsglädjen. Om du vill höra ljud från bakvagnen bättre så kan du ju fälla baksätena så att det är öppet bak till bagaget.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.