AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.446

Köpa 750 iAL e-32?

Sida 1 av 2
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
Hej!

Jag har lite funderingar på att köpa en 750 iAL e-32 och undrar några saker:

1. Vad innebär Highline (tror det heter så)?
2. Vilken extra utrustning bör man ha och inte ha?
3. Vanliga problem och brister?
4. Är det stor skillnad på 750 vs 740?
5. Vad är maximalt vridmoment på 750:in?
6. Är det någon skillnad på de olika årsmodellerna?
7. Om det är någon skillnad vilken bör man välja?

Många frågor blev det men jag skulle vara väldigt tacksam om någon vänlig och kunnig skäl kunde svara.

Tack på förhand!
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
750i har 450 NM, 740i har 400 NM. Har åkt i 740i och har själv en 750i. Själv så tycker jag att det är mera vrid som märks av mer i 750i. Prestandan är bättre, det är ju 4-cylindrar till.

Om du köper ett välvårdat exemplar med lite kvitton osv så brukar det inte vara några problem. Undvik billiga rishögar, kan kosta mycket att göra iordning. De exmplaren lämpar sig bäst som reservdelsbilar, brukar vara mycket brister på dem som man inte märker. Jag skulle inte köpa mig en för under 40.000 kronor, 90% av dem brukar ha korrosionsskador, bucklor samt mycket tekniska brister. En bil kan se bra ut på bild, men kan visa sig vara rena skrothögen. De billiga nyimporterna som ligger för lågt på marknaden kan du undvika direkt. De som säljer dem berättar garanterat inte vad det är för brister på dem, pga att de vill göra vinst.

Highline är en specialmodell som gjordes i 800 exemplar. Det är klima och radio bak samt valnötsbord mm. Mycket svårt att få tag på. Dock finns det 750iL som har lite av denna utrustning, men det är inte vanligt.

//Schnitzer
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Var(är)själv j*vligt sugen på att köpa en 750iAL-Highline. Var dock lite för feg eftersom jag bla. skulle anv. den som bruksbil under sommarhalvåret. Så det blev en 740 i stället. Men en fullpetad Highline ligger fortfarande och gnager i bakhuvudet, så vi får väl se. Till ämnet. Jag har själv tittat efter Highline´s på olika bilförs. siter och sett att priset startar på ca 50000:- i t.ex. Tyskland. Har dock hittat två stycken i Sverige med Higline standard för ca 80000:-. Om detta är en av de 800 tillv. är svårt för mig att bedömma. Mitt kännetecken för en Highline är förutom det grundläggande iAL, att det saknas sittplats i mitten ibak pga. att ett stort kylfack är monterat där. Samt att det finns en mittkonsol bak för styrning av separat baksätes klima. Skulle personligen satsa på en Higline.

Mobil de: Länk

Samt bilweb :Länk
An
260
Anders T
B10 4,6 Touring
Problem o brister ,,

Vanligt är att stora trågpackningen läcker olja.
Bussningar o stag till upphängningar är slut.
Små elfel till utrustningen inte funkar ,,typ en elhiss,stolsvärme,etc,etc grejor som man själv fixar om man är lite händig.
Kolla kliman ordentligt så att alla spjäll öppnar o stänger o ac:n funkar.
Ska du testa bilen nu så kör in någonstans där det är uppvärmt o prova.
Hittar du en gammal bil utan bucklor o nån repa så är det rätt så konstigt.
Ska själv sälja min (snyft),,funderar på en 740 E38.

Har en 750 ial 88 årsmod.
Bytat ut det mesta i slitväg som kan tänkas,
bussningar runtom,nya värme ventiler,nya fördelarlock o rotorer,skivor o klossar runtom,bägge trågpackningarna + packningar till kamkedje sträckaren,
nya spolarmotorer,nya upphängningar till växellådan,mm
Full dokumentation finnes + service bok + kvitton.
17" fälgar med Goodyear eagle F1 till sommaren.
Nyköpta 011201 16" alufälgar till vinter bruk.
Pris 59000:- prutat o klart.

A.T
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Här kan ni ser hur det går om man köper en billig 750, man måste kosta på en massa saker. Tänk om Anders T inte hade kunnat skruva själv hur dyrt det hade blivit. För jag minns att han berättade att han gav 35.000 kronor för bilen.
Det är inte svårt att hålla en gammal bil i fint skick, det är bara att kosta på lacken när det blir en skada. Det är lika naturligt som att byta bromsklossar när de är slut. Det är bara slarv av ägaren om det finns bucklor och repor. Åldern på en BMW spelar ingen roll för en äkta entusiast. Den är värd att kosta på ändå, för de är så bra bilar.

Ska du sälja bilen? Jag trodde att du skulle ställa den på "pallbockar i garaget när jag inte ska ha den mer , så kan jag gå ut o sätta mig o mysa i min pärla när jag känner för det."

//Schnitzer
An
260
Anders T
B10 4,6 Touring
Yepp det stämmer Schnitzer.
Om jag inte får nåt betalt för bilen så åker den in på
pallbockarna.
Om man skulle lacka små repor o parkerings bulor så ser ju bilen snart ut som ett schackbräde.
Typ man målar en dörr sen en skärm,en dörr till,osv.
Nästan bättre o vänta o sen halv/hel lackera.
Sen blir ju lacken sliten med åren.
Köper man en bil runt 50000:- hos en handlare så kan jag nästan garantera att man får börja byta slitdelar.
För min del som kan göra det själv så känns det bättre o köpa en billigare o själv göra vid.
Kan man inte det så är det som Schnitzer säger,,,
det kostar fläsk o lämna in.
svardska
Köp min det enda felet på den är dåliga stötdämpare fram 45" plus bes ca3500:- sen har du ett bra ex.

fullmatad väldigt snygg 750 i mkt bra skick. 17x9 BBS Bugatti. Mkt bra skick.
shadowline, skinn antispinn abs acc esd bensinvärmare cd med 10vxl. osv osv...
säljes till högstbjudande eller bytes mot nåt annat roligt, gärna MB.....
går perfekt och är nyservad i allt.
kostar ungefär 3000 att regbesiktiga antagligen mindre. lev till dig ingår i priset.

kolla min ann på power!!!
br
168
brundins
318 91 cab
316-94
745 -03
HEJ svardska:varför har du inte reggat den än?

finns vridet behövs ingen turbo
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Jag tror att bilen blir lättare att sälja om den är reggad.

//Schnitzer
nisse112
Den går inte att regga den har inte rätt katalysator....
svardska
va!!! berätta mer.
svardska
Jaha ja! jag väntar fortfarande på din förklaring.
Du har tydligen information om min katalysator!!!!
eller?
Du är nog bara en snorhyvel som vill sälja ditt eget risiga felköp!!!
An
260
Anders T
B10 4,6 Touring
Har du EDC på din bil Svardska ?
svardska
yes
nisse112
Den har bara tvåvägskat men för att klara svenska krav måste den ha trevägs. i tyskland fanns både och. Det måste stå g-kat på fahrzeugbrief för att regga den i sverige är det bara kat så är den omöjlig att regga....
svardska
och hur vet du vad som står i mitt fzb???
nisse112
Har pratat med en som varit och kollat på den..... Han sa det...
Men har du motbevis så är jag villig att ta tillbaka mitt anklagande.....
svardska
det står varken kat eller g kat i fzb men katar och lambda sitter på bilen. Det är bara en som varit och tittat på den och han kollade inga papper så nåt konstigt är det med ditt uttalande!
Vem var det?
nisse112
Ok då ljuger du igen för jag har också varit och kollat på den det blir två alltså som kollat på den inte en....
Det verkar ju skumt om du har en fin 750 i garaget och istället för att regga den för 3000:- går och köper dig en 735a.....
HAn tog chassinummer och kolla den mot bilprovningen....
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Måste man byta hela avgassysemet då eller? Kan inte vara roligt det.

//Schnitzer
An
260
Anders T
B10 4,6 Touring
Du skrev att dina dämpare är kass Svardkska,,
Liten nätt kostnad på 10000:- o byta, (om man bytar själv).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.