|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har en 320 iA e36 -93a och jag har tänkt köpa nya fälgar. Har hittat några fälgar på gummihuset; Specialen B - BUNGY 8*17" och däck; Nokian - NRY ZR 225/45-17". Så jag undrar om dessa passar på min bil, för jag fattar inget av det jag läst på forumet, med ET mått och sånt.. Tacksam för svar. | |
| Jag har även hittat dessa: Nokian - NRY ZR 235/40-17" men dom blir kanske för stora.. | |
|
Orginal ET för din bil ligger på 42. Men jag använder ET35 med 225/45 sulor. Du kan använda dig av ET 35-48 beroende på däck och bredd på fälgen. Slå en signal till Gummihuset så vet de om de passar din bil eller ej. Nämn gärna om bilen är sänkt och med hur mycket osv. Dock så kommer navhålet troligtvis vara för stort eftersom det inte är orginalfälgar, men det kan du lösa genom att beställa navringar samtidigt. Snacka med dem så vet de vad det handlar om. Har du inte navringar på fälgar med för stort nav så kommer fälgen inte hamna rätt och det kommer bli ett vobblande så fort du kör över 50km/h. 4st plastringar kostar ca:200kr. MVH |
|
| ET är ett mått som används för att kolla hur fälgen kommer att hamna i hjulhuset. Är det för högt eller för lågt ET så hamnar fälgen för långt in eller för långt ut och ligger sedan och skrapar i. | |
|
Ja, det verkar ju passa eftersom du förmodligen valt bilmodell innan du klickat upp fälgen? 235/40 blir väl i princip lika stora, enda jobbiga kan vara att dom spårar lite mer pga bredden. E46Cabrio Länk -06 |
|
|
"Dubilidu!" tack så mycket för ditt svar. "Anders S." ja jag valde bilmodell innan jag kollade fälgarna, men jag blev lite osäker för jag kunde nämligen kolla upp till 20" fälgar, och det känns lite stort på den bilen. Men tack för svaren |
|
|
Inga konstigheter med 20" så länge du väljer profil på däcken efter det. En ganska vanlig missuppfattning är just "så stora fälgar kan jag nog inte ha". Allt hänger som sagt på vilka däck du slänger på och vilket et mått det är på fälgen. Sen tycker jag iof att 20" börjar bli i största laget om man tittar på utseendet... :) E46Cabrio Länk -06 |
|
|
Okej. Ja det är klart att 20" är på tok för mycket, iaf på den bilen :) Men då kör jag på 17" fälgar med 235/40 däck om de funkar, ska nog ringa till gummihuset och kolla, när det blir aktuellt. Tack för svaren |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.