|
|
|
|---|---|
| Bytte SI-batterierna för ett tag sedan men fick tydligen inte allt rätt eftersom det inet går att få ekonomimätaren att funka. Tog isär paketet i dag och lödade loss batterierna för att ladda upp dem och kolla lite lödpunkter. När jag nu sitter och tittar på kortet kommer jag på att mitt kassa minne redan glömt var plus och minus skall vara (min klant!). På kortet är det dubbla lödpunkter på ena änden av varje batteri, är det plus eller minus punkten? Mina nya batterier har bara ett lödöra i varje ände så jag kan inte lista ut det med hjälp av detta. Nån som har en bra bild eller vet? | |
|
Det brukar sitta dubbla lödpunkter på minussidan och enkla på plus. Ingen garanti dock, utan att ha studerat kretskort osv. FP |
|
|
Sådärja, ditlödat enligt Folkes ansvisning (Tack Folke!) och monterat och provkört - alla mätare och si indikatorer fungerar som de ska. Forumet är helt enkelt underbart! Lars |
|
|
Lars.... min ekonomimätare funkar inte heller på min 535 -88 o ibland nollas trippen. kan det oxå ha me batterierna att göra? mvh simon |
|
|
Simon Vet ej hur det är med 535:ans panel, jag har ju den allra simplaste med analog trippmätare. Men om du har skumma varvräknarutslag, och ekonomimätare som ej funkar så kan det säkert vara batterierna. Kolla även eventuell oxid/dåliga lödningar på kortet. Om batterierna är gamla så kan de ha läckt. Det finns rätt många inlägg på forumet om man söker på SI-batterier. MVH Lars |
|
| har digital mätare på min men den ser lite gammal ut ändå på något vis. känner inte igen den riktigt (har haft lite nyare 525or innan) men ja vet inte om varvräknaren är fel. det tror ja inte... | |
|
hi_pot, Du har kondingar inte batterier i ditt instrument. Har själv bytt mina kondingar pga. att alla instrument visade fel och att gonggongen tjöt hela tiden. Troligtvis kan det vara kondingarna på din också. Kolla följande Länk Skall finnas en svensk instruktion också med Elfas artikel nr. men hittar inte denna just nu. Lycka till, Mackan |
|
|
Här är den svenska sidan Länk Klicka på mektips och sedan hastighetsmätare. Mackan |
|
|
får kolla om det e så att det e det! min summer funkar inte kom ja på o sen lyser den lite sagt när man stänkt av bilen o tagit ur nyckeln, den slocknar inte heller för den lyser när man kommer tillbaka med.... men ja får byta så får vi se om det försvinner! tack för hjälpen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.