AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.085

byta bensin tank på 318 e30

fr
147
frallan82
328i e46 -98
318ik e30 -87
Tanken på vinterbilen har börjat rosta vid röret som går upp. Hur svårt är det att byta, vad måste plockas bort innan.
Nån som vet vad nytt eller beg kan kosta ?
Eller är det mer värt att lämna in, om det är för svårt.
Finns nya tankar från 2000 kr ca, se annat inlägg.
Du måste demontera avgassystem och kardanen.
Jag har lämnat min bil till verkstad för bytet.

/Fredrik
fr
147
frallan82
328i e46 -98
318ik e30 -87
hehe...bekvämast det. lutar nog åt det jag med. Hur mycket skulle dom ta för det?
Deliq
Se till att få ett "fastpris" innan. Jobbar de på timdebitering kan det bli väldigt dyrt för dig om det trasslar för dem...
...det fick nämligen en kompis till mig erfara för några år sedan.

MVH
Länk
Bytte tanken nyligen på 325an.
Att byta tanken var kanske inte så svårt, men mycket att göra och riktigt omständigt.
Då hade jag ingen lyft ska tilläggas, med lyft borde det gå betydligt smidigare.

Framförallt fick man ett tillfälle att lossa alla skyddsplåtar under, verkar bli att laga rost i vinter. :(
_r
72
_robban_
e39 528 -98
det är som nån sa inte så svårt utan bara väldigt drygt! plocka bort kardan, avgasrör och baksätet så man kommer åt ett hål dära för att lossa kontakter och slangar! å de e bra träning för armmusklarna om man som jag inte har nån lyft utan ligger på garagegolvet å skruvar! ta en kompis te hjälp om du inte lämnar in på verkstad!
fr
147
frallan82
328i e46 -98
318ik e30 -87
oki, ska tänka ett tag till då. Vill ju göra det själv men känns lite drygt nu när man har börjat jobbat igen efter semestern :(
Är det bara avgassystem och kardanen som ska lossas för att komma åt?
och nåt mer än bara tanken som behövs, vet inte hur det ser ut men typ nya fästen eller liknande?
Mina fästen gick att använda igen, jag sprutade lite färg på dom innan jag satte dit dom igen bara.
Jag bytte alla bult och muttrar för dom var inte så fräscha.

Det går ett plaströr på ovansidan tanken från bränslepumpen, mitt var helt ok, men kan tänka mig att det kanske behövs bytas på vissa bil.
Ett par meter slang skadar väl inte heller.
gretzky
Kan vara värt att ta en titt på www.koed.dk skulle tro att du kan göra en hel del klipp till din e30 där!
Kolla även in deras pdf-katalog! ligger under "downloads".

Lycka till

dieseldoris
fr
147
frallan82
328i e46 -98
318ik e30 -87
oki toppen, ska kika där. tack för hjälpen alla
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.