AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.082

525iT vs. 530iT e39 ("några" frågor)

Sida 1 av 2
Tjena.

Är rätt ny här på forumet. Har läst en hel del men inte skrivt så mycket.
Är sugen på att köpa en 525iT el. 530iT (e39 årsmodell -02 eller nyare) och har en hel del frågor som jag skulle bli glad om ni kunde svara på

1. Vilka kostnader skiljer de båda bilarna från varandra? Nåt mer än försäkringskostnader?
2. Är det stor skillnad på servicepriserna/delar?
3. Drar dom lika mycket soppa? Tittade lite på modellguiden här på AP och det verkade rätt lika. Hur snålt kan man köra dom om man mest kör landsväg?
4. Ska man satsa på manuell låda eller step-tronic och isf. varför?
5. Ungefär hur stor reparqationsbuffert bör man ha undanstoppad för att inte riskera att inte ha råd att reparera bilen vid ev. skador?
6. Är det nån som har mått på bagageutrymmet? Har en rätt stor barnvagn som bör få plats (Knorr Nizza Air för dom som vet (tysk såklart))
7. Är det någon speciell utrustning som man "måste" ha?
8. Nåt speciellt man ska tänka på vid köp förutom det som står i köpguiden? Har som sagt läst en hel del här på forumet så lite vet jag men frågar ändå.

Har kört Saab tidigare och är rätt novis på BMW som ni kanske förstår.

Tack på förhand.

MVH. Oskar
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
När jag sökte e39 stod valet mellan 525i eller 530i, men efter att kollat upp försäkringen så lutade det mera åt 525i för den blev ca 5tkr billigare per år att försäkra än 530i för mig samt att priset är anningen lägre för 525i.Motormässigt är det mera kraft i 530i som du förstår, prestandan i 525:an räcker för mina behov även om den är lite tunn i bottendraget.Steptronic är en bra låda som passar utmärkt i 525/530 men tar bort en del av körglädjen.Bmw,s manuella växellådor är smidiga och lättjobbade, det bästa är att pröva en av varje för att bilda sig en egen uppfattning.
Utrustning som är ett måste enligt mig är stora M-paketet, sen finns det andra som anser att skinn, navigator, taklucka osv.. måste finnas, som sagt väldigt många bilar är vällutrustade speciellt de som importerats från Tyskland.Kan tilläggas att alla sv-sålda 530i hade skinn som standard, söker du importerade bilar så är en ordentlig ursprungskontroll av milen genom garantidatabasen ett måste i dessa fifflartider.Servicekostnaderna är nog ganska lika bilarna, när vintern kommer så är det 16" vinterhjul för 530i(kraftigare bromsar) gentemot 15" för 525i.

mvh
Tack för svaret!
Stora M-paketet tycker även jag att det är ett måste. Blir så otroligt mycket snyggare så.
Ska ut och provköra några så fort jag får möjlighet.

Nån som har något att tillägga?
Mr
236
Mr.C
530iA M-Paket 02
Hej

Har haft både 525 och nu 530. Skillnad i bensin är ca 1 dl/mil maximalt. Försäkringen skiljer med en tusenlapp. Servicekostnaderna är minimalt dyrare. Reservdelar likaså, lite större bromskivor osv. Inget alarmerande.

Tycker dock att 530:in är piggare, tycker dessutom att automat är det självklara valet. Tycker att den blir jobbig och ryckig med manuell låda.
Ångrar inte en sekund att jag valde 530 denna gången.
Min åsikt i alla fall.
st
46
steiner
Z4 3.0i - 04
Tjena,

bra val av bil. Lite synpunkter som jag har:

Förutom inköpspris och försäkring tror jag inte mycket. Dessutom skulle jag tippa på att en 530 är mer lättsåld när den dagen kommer. Har fått för mig att en 530 har större frambromsar en 525 och således kan vara lite dyrare att byta slitdelar på

Min 525iT tycker jag är snål för en 1,7 tons bil med gasglad förare. Det jag kan irritera mig p är den låga utväxlingen på 5:an (3500 RPM vid 115 km/h). Där ligger automaten bra mycket lägre. Ljudmässigt gör det ju inget, men man skulle kunna få ner förbrukningen rejält. Vet inte om en 530 har en annan slutväxel eller annan låda, men det kan vara värt att tänka på om man bränner mycket motorväg. Step-tronic lådan går grymt fint. Den manuella är ganska kinkig om man schabblar på 1:an eller 2:an, men oj va gött den drar hela registret upp...

Jag kör själv en Brio barnvagn i min Touring. Den får plats men ska man ha mycket med får man montera av hjul osv. Lastutrymmet är inte gigantiskt, men det fungerar utan problem för oss med 1 barn+liten hund. Vår första vagn var en knorr, har för mig att de är ganska låga med breda i hopfällt skick. Men på tvären måste den gå att sätta in.

Jag tycker att sportstolar eller komfortstolar är ett bra val, jag gillar skarpt det extra lårstöd de ger (+ utseendet). Xenon är ju också fräckt, tror att de flesta 02-och 03or uteslutande såldes med xenon.

Lycka till med köpet!
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Hej Oskar. Jag hade utan tvekan valt en 530 med manuell låda tycker aut förtar lite av körglädjen och drar dessutom mer bensin. Min erfarenhet när jag kollade runt är att det inte skiljer nämnvärt i försäkring (på vissa bolag inget alls) samt att jag personligen tyckte 192hk 280Nm var i underkant på den 328 jag hade som väger c:a 200kg mindre. Men visst, den drar säkert lite mer bränsle om man utnytjar kraften.

Största skillnaden dem emellan är nog inköps priset (Min 540 var faktiskt billigare än vad en del 525/530 var när jag kollade ruint i våras, men den är ju klart dyrare att köra, men också mycket roligare :-)

Lycka till

///Mvh
Sibbe
Länk
st
46
steiner
Z4 3.0i - 04
Hej,

jag kom på en utrustningsdetalj som är riktigt schysst att få med, nämligen M-sport ratten. Den har mycket tjockare rattkrans en den vanliga sportratten och det ökar faktiskt känslan rejält.

Går iof att byta i efterhand men kostar en hel del om man inte hittar en bra beggad ratt billigt.

/Steiner
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
Har inte alla sv-sålda från-01 den 3-ekrade(sport)ratten med en uppdatering från-02?Den såkallade 4-ekrade"bussratten"sitter väldigt ofta på importbilar.

mvh
Är i samma sits som du soilwork.

Jag kollade försäkring hos Länsförsäkringar och hamnade på en E39 520 runt 8900:- medans en 525, 530 skulle ligga på 12000:- helförsäkrad.

Tycker detta sved ganska ordentligt i pungen så är lite tveksam förtillfället.

Funderar på att hämta hem en från BMW.de men får se vad ekonomin tillåter framöver.

Kanske någon annan som har ett bättre förslag på försäkringsbolag ?

Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
Tylön>>En 520/523i platsar hos Aktsam som har schyssta premier såvida den inte är privatimporterad.

mvh
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Dutta jag har en svensksåld bil och den har jag försäkrat hos Aktsam.
Har full bonus bor i Jönköping.
Betalar 600 kr i månaden med tilläggsförsäkring.
Skall också tilläggas att jag har 18 års krockfria år.
Tyvärr Dutta så har jag planerat att privatimportera en själv så misstänker att det är ganska omöjligt att komma "billigt" undan dessvärre.
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
Leta försäkring på www.insplanet.se grymm service. sen skatten borde skilja lite med tanke på motorn i 530.. lr? fast hellre en något högre skatt, minimalt högre bränsle kostnader än ett köp på 525.. mitt val hadde blivit automat låda oslagbart i köer med ungar gapandes i baksätet etc etc.. Tyvärr så pajjar alla bilar förr lr senare. :*( kan va enkla billiga fel till stora dyra, min uppfatning av bmw iaf är att det är bra kvalite med rätt prislapp på reserv/slitage delar.. sen den större kostnaden är att få nån o göra jobbet..!
Trygg Hansa är billiga just nu. Kolla deras webtjänst på Länk

Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
Va tvungen..!

kolla min bil på trygg hansa, fick månads premie på 1285kr med 6000kr i vagnskade självrisk... det jag har idag som e på sveland kostar 790kr (vissa månader 810kr) med lika villkor... www.insplanet.se Rockar!!
Jag har använt mig av insplanet flera ggr men lyckas alltid att hitta billigare själv. Denna gång på Trygg Hansa, kör iofs V70 03:a

tack för att ni tar er tid att svara.

Men än är jag inte mätt ;)
Pe
179
Petter1
330iM-03
Kompisen ger 4800:-/helår för sin 525iM touring-03(till salu för övrigt)
33 år,småstad.

Pe
179
Petter1
330iM-03
Glömde skriva att han har aktsam.

Pe
179
Petter1
330iM-03
Glömde skriva att han har aktsam.

Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
Kollade upp Aktsams premie gentemot Bmw Originalförsäkring som jag har nu, och skillnaden var hela 3100kr billigare per år hos Aktsam trots Bmw Club rabatten -10%, kunde ej byta till Aktsam utan får vänta ett halvår med förfallodagsreglerna.Jag som trodde att 525 inte platsade hos Aktsam.Årspremiern hos Aktsam skulle bli 5100kr gentemot 8200kr Originalförsäkringen...Så är livet!

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.