AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.302

Svagheter E46 ?

ha
81
handlarn
525ia Touring -05
Hej där allesammans,har tänkt byta upp mig från min gamla 325 -93 till en 328 -98 en e46,vad ska jag se upp med på den modellen,barnsjukdomar å vanliga fel finns det väl antar jag,tacksam för tips!
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Spindelleder och länkarmar har varit ett problem.
BMW har tagit dessa problem på förlängd garanti.

"Always a driving machine"
ha
81
handlarn
525ia Touring -05
ok,tack för tipset,ska kolla på mitt tilltänkta objekt i veckan som kommer!
skeva bromsskivor, rost baklucka samt motorhuv

lillan Länk
Brustna bakfjädrar tycker jag också verkar vara ett vanligt fel på just E46.

/// Erik
Coupe eller Sedan?

/Anton
ha
81
handlarn
525ia Touring -05
Det är en sedan med knappt 13000mil på mätaren,svensksåld med fullstämplad servicebok,baklucka ska vara bytt på goodwill enl ägare.
ha
81
handlarn
525ia Touring -05
Var av en slump inne på vi bilägares sida under "onlinetjänster,felanmälan" och läste på lite om "nyare" bmw,törs man köpa nyare bilar....

Länk
Vanliga fel på E46 allmänt är Kamaxelgivare vevaxelgivare fläktmotstånd rost huv samt baklucka och länkarmar som Kenta skrev.Problem med c-låset samt något kablage till sidoairbagen är rätt vanliga.

BMW- När du älskar att stå på Verkstad !!!!!
ha
81
handlarn
525ia Touring -05
ok,tack för alla tips,var å kollade idag och visst fanns det brister,rost i framkant på huven,klarlacken hade släppt på huven med.Begynnande rost i skärmkant bak på ena sidan.Strålkastarlinserna såg för djävliga ut,helt krackelerade,blir väl så när det är av plast....Bromsskivorna harde gjort sitt,vibrerade kraftigt i ratten,det mesta av detta var väl väntat och bilen var annars trevlig i det stora hela,orientblå med grå skinninredning,kan bli fin med lite vård så nu måste jag bestämma mig till imorgon.....lite kluven är man allt....
da
527
dallev79
525iM Touring -01
En såpass "ny" bil med rost utan garanti, skulle jag aldrig lägga pengar på. Kul att sätta igång o meka det första man gör...inte.
Bo
2
Boljohan
318 Touring, 2000
Enligt min dyrköpta erfarenhet är all elektronik en svaghet.
Vibrerandet i ratten beror inte nödvändigtvis på bromsskivorna, utan kan ha med spindelleder eller länkarmar att göra. Mina bromsskivor och klossar var mer eller mindre slut i somras (slitagevarnaren lyste), men kände inga vibrationer och bromsarna fungerade helt ok.

Det värsta felet du kan råka ut för (ganska ovanligt men drabbar främst 328or och tidiga 330or) är att det främre vänstra fästet för bakhjulsupphängningen brakar igenom bottenplåten. I och för sig bör detta repareras på goodwill eftersom det är ett klart konstruktionsfel, men du kan få sitta utan bil i en månad eller så. Tro mig, det är inte så skojigt...

Övriga problem jag råkat ut för (utöver de redan nämnda):
- Växelspaken returnerar inte automatiskt till mitten från "högerläge" (femman), detta närmast med kall låda
- Termostaten läckte
- Pumpen till styrservon började föra oljud och måste bytas
- Oljenivågivaren gav upp
- Spolarvätskebehållaren läckte vid nivågivaren
- Regnsensorn slutade fungera

Om jag vore du skulle jag satsa på en 330 tillverkad hösten 2001 eller senare. I och för sig kostar den mer i inköp, men du får mer för den när du säljer och sparar troligen en del i reparationer.
ha
81
handlarn
525ia Touring -05
Jag har faktiskt köpt en fin 328i -98 som jag är rätt nöjd med,jag har dock samma problem som du har eller hade med returen på växelspaken "Perret",har du fixat det? isåfall är det en avancerad sak,sitter felet i lådan eller är det länkaget utanför som spökar?
Sedan en lite irriterande sak,mellan växlingar så går motorn upp ett par hundra varv,syns tydligt på varvräknaren och det låter som om jag inte kan köra bil ordentligt......altså när jag släpper av gas för att växla till nästa växel så ökar varvet en aning innan det går ner....mkt irriterande....fler som har liknande problem? Min gamla 325i -93 som jag har kvar är mkt mer förlåtande och lättkörd,roligare faktiskt!
pa
31
patrik_k
316i -01
Nån kan få förklara hur man åtgärdar vibrerande bromsar. Jag har bytt skivor, smörjt upp etc. Jag skulle vara otroligt tacksam för svar.

Vet inte om bmw lever i förnekelsens värld men jag hade inne den på insp II och bad dom kolla upp vibrerande bromsar. Det dom gjorde vara att smörja upp och sa att det var fixat. Anmärker man på något kan det hända att dom skrattar och frågar om man varit inne på autopower igen...

Jag har haft min bil i ett år och allt kommer på en gång verkar det som...

Jag har/haft följande fel på min e46, 316 2001:
Vibrerande skivor. Hittar ej varför.
Krackelerade lyktor. Ej åtg.
Rostande b-stolp lister. Ej åtg.
Rostande fönsterlistor. Åtg.
Hö fönsterhiss, guide skena kass. Ej åtg. (Bmw vill ha minst 2500)
Termostat (helt klart den sämsta konstruktionen någonsin, 700)
Klonk i slutväxeln. Åtg.

Åtgärdat med bmw goodwill:
Knäckta fjädrar bak
Bytt huv
Bytt baklucka
Lackat om vä bakdörr

Slutsats. Skön bil, inte så farligt dyrt att laga felen men ändå inget man förväntar sig av en "premium" bil. Det är det extra strulet som gör att man funderar på om det inte är dags att byta till annat märke.

Jag har inte fixat problemet på min bil, verkar ganska krångligt/dyrt och det stör mig inte så mycket. Körde förresten en 330 med ca 9000mil på mätaren som hade samma problem, fast värre (min strular bara vid temperaturer kring noll och lägre).

Här är några länkar med mer information:
Länk
Länk

Det där med varven som går upp, har du något kärv i gaspedalen ? Om du släpper den häftigt, följer den med snabbt eller med lite fördröjning ? Eftersom 328an inte har elektronisk gas så är den enda förklaringen jag kan komma på att gasen hänger lite och därför ökar varven när du trycker ned kopplingen. Alternativt kanske kopplingen tar högre upp än du är van vid, så att du inte har släppt gasen helt när du kopplar ur ? Eller så kan det väl vara något strul med choken, inte vet jag :)
ha
81
handlarn
525ia Touring -05
Ok,det låter avancerat,börjar ångra köp av e46.....
Gasen kärvar inte,och köra bil kan jag.....får undersöka saken någon dag då jag fått tillbaka lite "mekarlust" igen
Tack för alla tips!
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
patrik_k: vad var det som klonkade i slutväxeln? Jag har ett irriterande klonk som kommer bakifrån men jag lyckas inte säga om det är bussningar eller slutväxeln som bråkar..

Diesel-räsern
/Rickard
Ma
39
Mathias79
320 touring -05
Till Patrik_k med den trasiga elhissen. Jag gav 700 spänn (tror jag att det var) för en begagnad på folksam auto i växjö. Den var helt komplett med motor och allt. En ganska enkel operation att byta den själv.
/M
pa
31
patrik_k
316i -01
Klonket i diffen åtgärdas enklast med byte av olja. Ett visst glapp behövs enligt bmw för att klara av olika belastning. Särskilt på M3 behövs ett visst glapp då diffen behöver utvidgas vid hår körning (blir varm). Men är det ett litet klonk vid växlingarna så får det anses normalt.

Skall fixa elhissen. Måste bara få tummen ur. Tack för tipset.

Jag har snart kört 6000 mil med min E46a. Det enda som jag kan anmärka på är glapp i parkeringsljuset, glapp i bagagelucks knappen. Min bror har kört lika långt med sin 330 och har endast haft problem med batteriet en gång. Måste säga att vi har varit väldigt nöjda med våra vagnar:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.