AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.653

Vad gäller när man bygger eget system?

STi
Går i funderingar på att bygga ett eget avgassystem då det nuvarande på en av vara trogna pendlar bilar börjar ge upp. Har kommit fram till att det blir mycket billigare att bygga ett eget än att köpa ett nytt eller begagnat.

Men då är frågan vad som gäller, tänker använda mig av simons delar. Om bilen original har 2 st ljuddämpare måste bilen ha det när jag bygger mitt? Eller räcker det med en dämpare?
Om man tittar på simons allra minsta den som är i 2" och kallas "Micro" vid besiktning räknas den som en ljuddämpare?

Är ute efter att bygga ett lagligt system. Men vill ha så mycket Rallyljud som möjligt men inget tråkigt volvo BRÖL. Vill med andra ord ha ett mycket ettritt ljud.

Motorn är ju inte direkt en vråltrimmad motor utan är en förgasarmotor på 1,6l.

Hur bör jag bygga systemet för bästa Rallyljud ?

MvH Jimmie
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Kraven är att det finns katalysator om bilen ska ha katalysator, samt att det inte bullrar för mycket. Det finns inga krav på befintlighet av ljuddämpare eller antalet ljuddämpare utan det är bullernivån som är intressant.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

STi
Okej... Men bilen har ingen katalysator så det behöver man inte tänka på...
Men om jag nu då bygger ett eget system, monterar en ljudämpare istället för två som är original. Så går bilen genom besiktningen om inte bullernivån är för hög. Om jag har förstått dig rätt?

Men får man verkligen plocka bort och ersätta två dämpare med en dämpare hur som hellst, jag menar man ändrar ju bilen originalutförande.

Jag hade tänkt mig i så fall att köa på 2" system, Vilken simons dämpare anser ni vara bäst om man vill ha Rallyljud och inte 240 BRÖL?

Är det någon skillnad ljudmässigt på runda och ovala ljuddämpare?

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ja, det stämmer. Det finns inga krav på att en bil ska vara i originalutförande, bara de krav som ställs på fordonet är uppfyllda...

Jeppe

STi
Och detta är du 100% säker på? Vill ju inte lägga ned en massa jobb å ändå inte komma igenom bes.

Då har man ju frågan kvar vilken ljuddämapre man ska välja för bästa Rallyljudet ljudet?

Är det någon skillnad ljudmässigt på runda och ovala Simons ljuddämpare?

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
STi: Ja, jag är säker.

Jeppe

STi
Då har man ju frågan kvar vilken ljuddämapre man ska välja för bästa Rallyljudet ljudet?

Är det någon skillnad ljudmässigt på runda och ovala Simons ljuddämpare?
Ja du om jag får säga några ord, så kan jag lova dig att det goaste ljudet får du om du kör rostfritsystem och vad jag vet så har simons även det i sortiment nu för tiden, och det var inte många kr det skilde i pris på svartadämpare (metall) och rostfria dämparna och dellarna.

Hejssssss
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

STi!
Lita på Jesperado!
Han vet vad han pratar om, då hans yrke uppfyller grunden på hans uttalande!
Gäller det ovetande inför bes. är detta mannen med guldtunga! =)

MVH Patrik
STi
Okej, det låter ju kanon bra. Men då är det ju bara mer eller mindre att sätta igång med bygget då ju. Måste bara bestämma mig för vilkej dämpare jag ska köpa. Vill ju gärna ha ett ganska ljust och ettrigt ljud. Vad tror ni om att köra på 2" och köpa en rund mellan dämpare från simons i 2"?

Eller ni kanske har några bättre förslag?
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
tror att det är svårt att komma ifrån volvo-bröölet med simonsdämpare det är ju liksom det som är den gemensamma nämnaren.

För längesedan byggde jag ett 2" system till min Opel 2,8 l motor det räckte med en av simons största ovala dämpare för att få en rimlig ljudnivå.

På farsans Lotus sitter det en oval 2" dämpare av det lite mindre ovala slaget. Är väl ca 30 cm lång. Men där är ju rördiametern längst fram bara 1,5-1,75 tum eller så.

Sedan bör man placera dämparen så långt bak som möjligt för bästa effekt. Glöm inte att ha ca 30 cm rör sist för att ljudämparen ska fungera. När jah höll på med systemet på Opeln så testade jag lite fram och tillbaka och att köra sista dämparen utan slutrör var ungefär jämförbart med att ersätta den med ett vanligt rör...
STi
"Kolvsallad"

Dimmensionen är nog densamma på den bilen jag ska bygga på som på Lotusen dock är detta bara en 1,6 liters förgasarmotor. Hur blev ljudet på Lotusen?
Men jag antar att man får ett ettrigare ljud med ett klenare system.

Vet du om det är någon ljudskillnad på runda och ovala dämpare?
Här är en prudukt som ska ta bort det vassa ur ljudet på en M3a, fråga mig inte varför nån skulle vilja det.

Länk

Klicka på
Länk
för att se filmklippet.

Frågan är bara vad i systemet som frambringar det vassa ljudet? Antar att det är nåt sånt du vill uppnå?
STi
Ja ungefär något sådant. det ska ju inte BRÖLA om systemet utan det ska vara lite mer Racing/Rally sound i det. Hur får man fram det. Någon här borde ju veta det.
STi
Min teori är att lju klenare system desto ljusare ljud. Kan detta stämma?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.