|
|
|
|---|---|
|
Hej Är nybliven medlem på detta forum. Jag funderar på att köpa en diesel (525tds E39) Vad skall jag vara observant på?? Bilen är svensksåld. Skriv gärna era synpunkter på svagheter, fördelar mm. Antar att i övrigt så gäller begagnatguidens råd. mvh Tompan | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej och välkommen! jag körde 525 tds E39 i 3000 mil för några år sedan. Tyvärr måste jag säga att den motorn (143 hk) inte är jämförbar med dagens dieselmotorer. Den bullrar, vibrerar och har ett mycket litet användbart kraftregister. I praktiken så är den oanvändbar under 1500 rpm och över 4000 rpm. Vad som är värre är att den inte ens är snål. Är det en kombi med automat som den jag hade så får man köra väldigt försiktigt för att komma under litern. Med en manuell sedan tror jag du kommer under 0,8 l/mil, men en 523:a är nästan lika snål och motorgången går inte att jämföra ens på samma planet! När jag körde den så kostade dieseln 7 kr/l medan bensinen kostade 10 kr/l, nu skiljer max 50 öre. Nu ska jag inte skrämma dig alldeles för mycket, men provkör gärna en 530d innan du bestämmer dig. En sådan går att hitta för en bit under 100 kkr nu, samtidigt som 525 tds inte är så billig som den borde vara. Enlgit min mening borde den ligga minst 20000 kr billigare än en 523:a, dvs börja på 30000 kr. Sedan är den svindyr i skatt.... Jag tror att motorn i sig är bra, det som kan strula såvitt jag vet är oljepump och dieselpump. Annars så tror jag att den bara tuffar och går, min hade gått 18000 mil när jag sålde den och gick fortfarande som en klocka. Karossen E39 har sedan lite egna fel, men det kan du söka mer om på forumet. det gäller främst ABS-sensorer, rost, vibrationer i bakvagnen, länkar i framvagnen, styrservo mm. Men på det stora hela är E39 en modell med i mina ögon väldigt hög kvalitet! Mvh Johan |
|
Tjena. jag vet inget om 525 tds,men har själv en 530d den e jag väldigt nöjd med. Med KCR boxen ställd på steg sex så drar den 0.66/mil när jag åker motorväg i 139 km/h.har inga problem med varken vrid eller hästar i den.hur körbar som helst :D |
|
| Jag kan bara instämma med föregående talare, suverän motor, kör ochippat, det räcker det också, 0,71 med hela familjen, last på taket och rätt hård landsvägskörning. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.