AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.025

Bankörning med SMG 1 ?

Ma
305
Markuz
M3 GT SÅLD
Har läst lite om SMG 1 här på AP. Det verkar ju finnas lika mycket plus som minus angående denna växellåda. Men det står inte så mycket om hur den uppför sig på bana. Skulle gärna vilja höra med dem som kört på bana med SMG 1 vad de tycker? Jag och sambon tog licens i våras och letar efter en fin M3 som vi tänkt köra lite på bana med. Vet inte vilken kaross det blir men om det blir E36 kan det ju vara bra veta om man skall välja bort exemplar med SMG 1.

Mvh Markuz

300
höfläkt
535daT -05
Glöm smg 1! Dom som tycker den är bra är:

1: dom som har en själva och inte vill nedverdera sitt eget kapital.
2: som som igentligen skall ha en 330 med automat.
3: dom som endast fisåker.

Jag köra nästan uteslutande bana med min M3 och GT3, och hade en -98 med smg för många år sedan. Helt fel på bana! Den förstör körupplevelsen och kan inte tillgodose vissa funktioner. Det handlar inte bara om att växla snabbt.....
Hej höfläkt

Jag har en m3 men smg1 och jag vet att det inte är värdens snabbaste låda. har även använt bilen på bana o tycker det funka riktigt bra o jag fisåker inte, visst man får anpassa sej lite men inte så mycket att det stör.

Men alla har rätt till en egen åsikt.
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Det finns en gammal AMS där Fredrik Ekblom testar acceleration med SMG-låda jfrt med vanlig manuell. Rätt upplysande artikel i frågan.
Notera dock att artikeln du nämner ErikBerg gäller SMG II. Sen är väl Ekblom inte helt kass på att växla manuellt heller ;)
SMG 1 vs. 2 lådorna = milsvidd skillnad i känsla, snabbhet och tillförlitlighet.
Av de 4 jag känner som haft/har SMG 1 låda har 3 haft problem med den.
Om du är påväg att skaffa en e36 M3 3.2, så skaffa en manuell.

Mvh,
/Wille
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.